ДОВІДКА про результати моніторингу динаміки досягнень дітей з ООП Квасилівського ЗДО на кінець 2024/2025 навчального року

На виконання: Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»; Постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 № 545 «Про затвердження положення про інклюзивно-ресурсний центр» (зі змінами № 1491 від 24.12.2024); Порядку проведення моніторингу якості освіти (затверд. наказом МОН від 16.01.2020 № 54); Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту (затверд. наказом МОН від 09.12.2024 № 1713); Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти у Квасилівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) Рівненської міської ради; Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти (наказ МОН від 04.03.2025 № 407); Плану роботи Квасилівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) на 2024/2025 навчальний рік; наказу директора по ЗДО - проведений моніторинг динаміки досягнень дітей з особливими освітніми потребами (далі - ООП) за станом на кінець 2024/2025 навчального року.

Упродовж 2024/2025 навчального року Квасилівський ЗДО тісно співпрацював з інклюзивно-ресурсним центром (далі - ІРЦ), який забезпечує реалізацію прав дітей з ООП на здобуття освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу. Відповідно до висновків ІРЦ з урахуванням рівнів підтримки дітей у 2024/2025 навчальному році у Квасилівському ЗДО було організоване інклюзивне навчання дітей з ООП:

- у молодшій групі № 13 (2 дитини - другого рівня підтримки, 1 дитина - третього рівня підтримки);

- у молодшій групі № 7 (1 дитина - третього рівня підтримки, 1 дитина - четвертого рівня підтримки, 1 дитина - другого рівня підтримки);

- у старшій групі № 8 (1 дитина - третього рівня підтримки, 1 дитина - четвертого рівня підтримки, 1 дитина - другого рівня підтримки);

- у старшій групі № 9 (1 дитина - третього рівня підтримки, 1 дитина - другого рівня підтримки, 1 дитина - четвертого рівня підтримки).

У Квасилівському ЗДО створене безпечне, здорове та інклюзивне освітнє середовище, забезпечується універсальний дизайн та розумне пристосування,   наявність ресурсів (ігрових, дидактичних, науково-методичних, матеріально-технічних, інформаційних тощо), необхідних для виконання державного стандарту та ІПР кожної дитини з ООП.

У ЗДО наявні в електронному та паперовому форматах корекційні програми, рекомендовані МОН України для використання у закладах освіти для навчання дітей з ООП. Достатньо методичних напрацювань щодо роботи з дітьми з ООП (методичні рекомендації, консультації та пам'ятки обговорені у колективі та розміщені на сайті ЗДО у розділі «Інклюзивна освіта»); з педагогічним колективом опрацьовані усі нормативні документи щодо провадження інклюзивної освіти:

-  Стаття 19 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII

-  Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти (наказ МОН України від 08.06.2018 № 609)

-  Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти (постанова КМУ 10.04.2019 № 530)

-  Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти (лист МОН від 25.06.2020 № 1/9-348)

- Про методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку (лист МОН від 08.06.2022 № 4/1196-22)

- та інші

З педагогічними працівниками ЗДО опрацьоване і обговорене у колективі нове ПОЛОЖЕННЯ про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту (затверд. наказом МОН 09 грудня 2024 року N 1713), яке вводиться у дію 01 вересня 2025 року. Ознайомилися із конкретними обов'язками/функціями  учасників команди супроводу та взяли це до уваги під час організації інклюзивного навчання в ЗДО.

Упродовж 2024/2025 навчального року у закладі періодично проводився моніторинг матеріально-технічної бази для забезпечення інклюзивного навчання та комфортного перебування дітей з ООП. Приймалося рішення про збагачення ресурсної кімнати необхідним ігровим обладнанням та матеріалами для інклюзивного навчання. Ресурсна кімната створена на базі вивільненого групового приміщення та має достатню площу для облаштування інклюзивного освітнього середовища, естетично оформлена, завжди чиста, провітрена, зволожена. Ресурсна кімната облаштована необхідними дитячими меблями, фізкультурним обладнанням, мультимедійним проєктором із дошкою, навчально-дидактичними посібниками, ігровим та дидактичним матеріалом для корекційно-розвиткових занять з дітьми з ООП. У навчальному році ресурсна кімната збагачена новим обладнанням для корекційно-розвиткових занять: «сухий басейн» із комплектом різнокольорових пластмасових кульок, лабіринт «Вісімка» для рук з прискоренням; два балансири для рук (великий і малий); два балансири для ніг.

Планується придбання у ресурсну кімнату для розвитку дрібної моторики дітей з ООП таких засобів:

-  міжпівкульна дошка зі змінними вкладками;

-  тактильна сенсорна доріжка з підставкою;

-  кубики емоцій і почуттів;

-  сенсорні м'ячі;

-  безкаркасне крісло-пуф;

-  масажні килимки.

Корекційно-розвиткові заняття з дітьми з ООП у ресурсній кімнаті проводяться практичним психологом та вчителем-логопедом згідно розкладу. Вихователі інклюзивних груп, асистенти вихователів, вчитель-логопед та практичний психолог упродовж навчального року брали активну участь у засіданнях професійних спільнот з проблем інклюзивного навчання, організованих рівненським Центром професійного розвитку педагогічних працівників.

Упродовж 2024/2025 навчального року результативно працювала команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП (далі - КППС)  відповідно до Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП (таких команд було створено 11 - за кількістю дітей з ООП у закладі).

Основними завданнями Команди супроводу були:

  • збір інформації про особливості розвитку дитини з ООП, її інтереси, труднощі, освітні потреби та можливості на етапах створення, реалізації та моніторингу виконанняіндивідуальної програми розвитку;
  • оцінка та визначення потреби в наданні дитині підтримки першого рівня або надання рекомендацій батькам звернутися до інклюзивно-ресурсного центру для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи;
  • розробленняіндивідуальної програми розвиткудля кожної дитини з ООП відповідно до рекомендацій фахівців інклюзивно-ресурсного центру та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
  • визначення напрямів надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) з урахуванням висновку інклюзивно-ресурсного центру та забезпечення надання цих послуг;
  • реалізаціяіндивідуальної програми розвиткута корекційно-розвиткового складника освітньої програми під час освітнього процесу;
  • надання методичної підтримки педагогічним працівникам ЗДО з організації інклюзивного навчання;
  • створення сприятливого освітнього середовища для соціальної інтеграції дитини з ООП;
  • проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;
  • здійснення інформаційно-просвітницької роботи в ЗДО серед дітей, педагогічних працівників, батьків або інших законних представників дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дітей з ООП, формування дружнього та неупередженого ставлення до них.

Одним із важливих завдань команди ППС дитини було розроблення індивідуальної програми розвитку дитини та моніторинг динаміки досягнень дітей з ООП шляхом взаємодії з інклюзивно-ресурсним центром та батьками (законними представниками) дитини.

Індивідуальна програма розвитку дитини (далі - ІПР) - це документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з ООП, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов'язковим залученням батьків дитини задля визначення конкретних стратегій і підходів до навчання.

На засідання команд ППС дітей з ООП (4 засідання) були запрошені фахівці Рівненського ІРЦ № 2 та батьки дітей з ООП, разом з якими розглядалися питання:

-  встановлення відповідності індивідуальної програми розвитку особливим освітнім потребам дітей;

-  прогнозування результатів розвитку дитини з ООП відповідно до ІПР;

-  аналіз виконання ІПР, виявлення труднощів у реалізації ІПР та ухвалення рішень щодо їх усунення;

-  надання методичної підтримки педагогічним працівникам ЗДО з організації інклюзивного навчання (офлайн, онлайн);

-  перегляд і уточнення цілей та завдань ІПР за станом на перше півріччя та на кінець навчального року;

-  виконання рекомендацій ІРЦ щодо корекційно-розвиткової складової ІПР;

-  обговорення та планування співпраці педагогічних працівників та батьків дитини з ООП з фахівцями ІРЦ щодо надання корекційно-розвиткових послуг, методичного забезпечення та корекційного обладнання (за потребою);

- моніторинг динаміки досягнень дітей з ООП на кінець навчального року тощо.

Важливим етапом виконання ІПР є моніторинг реалізації завдань, цілей, стратегій, які поставлені для дітей з ООП командою психолого-педагогічного супроводу. На кінець 2024/2025 навчального року командою ППС проведений моніторинг динаміки досягнень кожної дитини з ООП (таких дітей 11) та оцінювання їх розвитку.

Моніторинг - це пролонговане у часі спостереження за дитиною з ООП, поточне оцінювання змін, які відбуваються у її розвитку, і спрямування подальшої роботи на літній період на закріплення досягнутих параметрів розвитку та збагачення дитини новими знаннями, уміннями і навичками. Метою моніторингу реалізації завдань ІПР дитини на кінець навчального року було:

  • оцінка рівня відповідності отриманих результатів індивідуальним очікуванням, які прогнозувалися в ІПР;
  • виявлення труднощів у реалізації ІПР та ухвалення рішень щодо їх усунення;
  • уточнення впливу реалізації ІПР на розвиток дитини з ООП.

Під час моніторингу динаміки розвитку дітей з ООП було встановлено чинники, які зумовили відповідний рівень досягнення індивідуальних очікуваних результатів, визначених ІПР для кожної дитини:

-  активно працювала команда ППС кожної дитини з ООП, до складу якої увійшли профільні спеціалісти та кваліфіковані педагоги;

-  розроблені змістовні індивідуалізовані освітні маршрути дітей з ООП - ІПР, які коригувалися упродовж навчального року.

Усі ІПР дітей з ООП були розміщені на сторінці порталу ІРЦ МОН України і вже на кінець першого півріччя 2024/2025 навчального року був проведений початковий моніторинг динаміки досягнень дітей. На даний час проведений підсумковий моніторинг досягнень дітей з ООП на кінець навчального року.

Членами команди супроводу було здійснено оцінку динаміки досягнень кожної із 11-ти дітей з ООП на кінець навчального року та озвучено інформацію про їх успіхи, прогресивний розвиток, рівень досягнень та сформованості соціальних, комунікативних і адаптивних життєвих навичок; проведено аналіз результативності корекційно-розвиткових занять тощо.

У ході моніторингу було встановлено, що упродовж навчального року був забезпечений сприятливий соціум та психологічний клімат в інклюзивних групах: молодшій № 13 (вихователі: Бернацька Галина, Українець Інна;   асистенти вихователів: Малютіна Ольга, Українець Інна), молодшій групі № 7 (вихователі: Новосад Тетяна, Малютіна Ольга; асистент вихователів Гаврилюк Альона), старшій групі № 9 (вихователі: Меланчук Лариса, Вернюк Світлана; асистенти вихователів: Зань Зінаїда, Меланчук Лариса); старшій групі № 8 (вихователі: Степанюк Ірина, Котяш Марія; асистент вихователів: Павлюк Марія). В інклюзивних групах панувала доброзичлива комунікація з педагогами й однолітками. Надавалася постійна взаємодопомога. Освітній процес здійснювався систематично за розкладом групи та додатковим розкладом проведення корекційно-розвиткових занять з практичним психологом Юлією Віннічук та вчителем-логопедом Анастасією Овдіюк.

Спостерігався якісний зміст усіх корекційно-розвиткових занять. Також з дітьми з ООП щоденно проводилися у цікавій ігровій формі індивідуальні заняття вихователями та асистентами вихователів. Асистенти вихователів здійснювали постійний супровід під час інклюзивного навчання, допомагали вихователям та брали участь в організації освітнього процесу з дитиною з ООП; успішно адаптували дидактичний матеріал та обладнання для проведення освітнього процесу з інклюзивним навчанням (створили групові осередки «Крок за кроком» та куточки усамітнення для дитини тощо). Дбали про систематичне оновлення цих осередків.

Аналізуючи звіти педагогів про проведену освітню роботу з дітьми з ООП на кінець 2024/2025 навчального року (Аналітичні звіти педагогів додаються) та протоколи засідань КППС кожної дитини, було встановлено, що рекомендована ІРЦ індивідуальна програма розвитку відповідає індивідуальним особливостям та можливостям дітей з ООП. ІПР для усіх 11-ти дітей з ООП виважені, змістовні, оформлені згідно вимог. Рекомендації фахівців ІРЦ педагогічними працівниками та батьками дітей з ООП (законними представниками) виконуються. А проблеми, які виникали, стосувалися в основному відвідуваності дітьми закладу та забезпечення корекційної складової (корекційна складова для кожної дитини з ООП забезпечена фаховими спеціалістами: вчителем-логопедом, практичним психологом; та не була забезпечена складова, де немає відповідних спеціалістів). В усіх дітей з ООП проблемою також залишається недостатній розвиток активного мовлення.

В аналітичних звітах педагогів, які працюють в інклюзивних групах, оцінено динаміку розвитку кожної дитини з ООП, а саме її сфер розвитку: емоційно-вольової, когнітивної, фізичної, мовленнєвої, соціальної та досягнення з усіх семи освітніх напрямів: «Особистість дитини», «Мовлення дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в соціумі», «Гра дитини», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва».

У своїх аналітичних звітах на кінець 2024/2025 навчального року вихователі разом із асистентами вихователів узагальнили результати порівняльного оцінювання рівня розвитку дітей з ООП на початок, середину та кінець навчального року за відповідними критеріями/показниками і результати моніторингу внесли у відповідну таблицю за зразком: 

Моніторинг та оцінювання досягнень дитини

Критерії оцінювання

за освітніми напрямами

Виконує завдання

(+)

Виконує не систематично

або з допомогою (±)          

Не виконує

(-)

Особистість дитини

 

 

 

Мовлення дитини

 

 

 

Дитина в природному довкіллі

 

 

 

Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі

 

 

 

Дитина у світі мистецтва

 

 

 

Дитина в соціумі

 

 

 

Гра дитини

 

 

 

Діяльність кожної дитини з ООП оцінювалася КППС не лише з позицій набутих знань, а, передусім з позицій прогресивного розвитку. З цією метою вихователі та асистенти вихователів використали метод портфоліо (накопичувальну систему оцінювання, що передбачає збір різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку дитини, активне залучення дитини до життя групи тощо). На належному рівні ведеться ділова документація педагогів, які працюють з дітьми з ООП: перспективний та календарний плани роботи, щоденники спостережень за дитиною тощо.

Провівши моніторинг реалізації ІПР за станом на кінець навчального року було встановлено відповідність пріоритету вибору цілей дитини з ООП: на першому місці - безпека життя дитини та її психологічний комфорт; на другому - система комунікації дитини з дорослими та однолітками; на третьому - навички самообслуговування; і наостанок (не менш важливо) - академічні навички дитини з ООП.

Постійний моніторинг успішності обраних педагогічних технологій, інновацій, підходів та інших елементів освітньої діяльності були невід'ємною частиною інклюзивної освіти, тому педагоги знаходилися у постійному пошуку інноваційних ігрових та інших сучасних технологій інклюзивного навчання в умовах ЗДО та сім'ї. Активно проводили просвітницьку роботу з батьками дітей з ООП, залучали їх до освітнього процесу та аналізу його результатів. Для батьків дітей з ООП був запропонований опитувальник «Створення інклюзивного освітнього простору у ЗДО», відповідно до якого проводилося оцінювання показників роботи Квасилівського ЗДО відповідно до інклюзивних цінностей. За результатами опитування батьків отримано висновок:

  • педагогічний колектив забезпечує у ЗДО таку атмосферу, у якій всі діти почуваються комфортно; педагоги працюють у партнерстві одне з одним; педагоги та діти ставляться одне до одного з повагою;
  • педагоги й батьки співпрацюють одне з одним; випадки неуважного та нешанобливого ставлення до дітей та їхніх батьків відсутні;
  • педагоги допомагають дітям­новачкам адаптуватися до умов ЗДО; заохочують участь кожної дитини у різних видах діяльності, спонукають до міжособистісного спілкування;
  • педагоги розробляють освітні плани, переглядають їх і оцінюють успіхи у співпраці одне з одним; освітній процес організовують у такий спосіб, щоб заохочувати гру та навчання дітей.

14 та 16 травня 2025 року проведені заключне засідання команд ППС дітей з ООП з проблеми «Моніторинг динаміки успіху дитини з ООП» відповідно до встановленого графіку засідань. У ході засідання КППС обговорено результативність корекційно-розвиткових занять та рівень досягнень за освітніми напрямами освітньої програми й виконання індивідуальної програми розвитку за 2024/2025 навчальний рік кожної дитини з ООП та необхідність уточнення/зміни рівня її підтримки. Проведений аналіз успіху дітей з ООП за результатами аналітичних звітів учасників команди супроводу про проведену роботу за навчальний рік щодо ефективності виконання ІПР (Аналітичні звіти додаються).

Обговорено питання співпраці з батьками дитини, проведений взаємообмін інформацією та думками щодо ефективності інклюзивного навчання, потреби у повторній комплексній оцінці розвитку дитини з ООП та визначення  потреби у продовженні тривалості здобуття освіти на один навчальний рік. Батькам рекомендовані завдання з дітьми на літній період.

У ході анкетування батьків і педагогів «Ставлення до інклюзивної освіти» та вивчення питання «Чи порушуються права дітей з особливими освітніми потребами у системі надання їм якісної освіти?» - було отримано ствердну відповідь про те, що у Квасилівському ЗДО не порушуються права дітей з ООП щодо надання їм якісної освіти та забезпечуються відповідні умови для їх комфортного перебування та інклюзивного навчання.

Таким чином, під час проведення моніторингу аналізувались як динаміка досягнень кожної дитини з ООП, так і організація інклюзивного навчання у ЗДО. На засіданні команд ППС зі сторони батьків висловлювалась щира подяка за організацію інклюзивного навчання, індивідуальний підхід до дитини, педагогічний такт та компетентність педагогів, які займалися з дітьми, та досягнення вихованців на кінець навчального року.

Результати моніторингу динаміки досягнень дітей з ООП прописані у протоколі № 4 засідання команди ППС кожної дитини та засвідчують помітну динаміку досягнень усіх 11-ти дітей з ООП відповідно до намічених цілей і завдань ІПР. Проте, трьом дітям з ООП рекомендовано залишитися у ЗДО ще на один рік, двом дітям є потреба змінити рівень підтримки (із третього на четвертий та з другого на третій) та додатково пройти повторну комплексну оцінку їх розвитку в ІРЦ.

Таким чином, за результатами моніторингу динаміки досягнень дітей з ООП Квасилівського ЗДО на кінець 2024/2025 навчального року та аналізу звітів учасників команд психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП можна зробити висновок, що ІПР виконана:

-  на достатньому рівні - у 8-ти дітей з ООП (другий, третій рівні підтримки);

-  частково - у 3-х дітей з ООП (третій, четвертий рівні підтримки)

За результатами внутрішнього моніторингу організації інклюзивного навчання у Квасилівському ЗДО залишаються питання, які потрібно вирішувати і надалі:

1. Адаптація середовища та наповнення групових розвивальних осередків для дітей з ООП, виходячи із рівня їх підтримки та рекомендацій ІРЦ.

2. Подальше наповнення ресурсної кімнати: закупівля якісного корекційно-розвивального обладнання; дидактичне забезпечення освітнього процесу; придбання методичних посібників, комп'ютерних програм та іншого медійного наповнення і допоміжних засобів для дітей з ООП.

3. Подальше навчання педагогів методики роботи з дітьми з ООП (консультації, семінари, вебінари, круглий стіл тощо).

4. Розвиток активного мовлення дітей з ООП з використанням різних засобів і технологій навчання.

5. Освоєння педагогами інноваційних методів і технологій інклюзивного навчання для стимулювання і розвитку потенційних можливостей дитини, опираючись на її сильні сторони, формування мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку. 

6.  Підготовка фахівцями ІРЦ заходів для вихователів та асистентів вихователів ЗДО, на яких розглядаються питання щодо особливостей організації освітнього процесу з дітьми з ООП.

7. Необхідність забезпечення подальшої діяльності професійної спільноти для вихователів та асистентів вихователів з проблем інклюзивного навчання в ЗДО (результатами засідань можуть бути методичні рекомендації, буклети, бюлетені, інформаційні листівки, пам'ятки та порадники тощо).

8. Необхідність внесення змін до посадових інструкцій відповідальних педагогів за інклюзивне навчання відповідно до нового Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.

 

Підготувала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК