Безпека дитини у дитячому садку та в родині. Консультація для педагогів та батьків
У Законі України «Про дошкільну освіту» продекларовано: дитина має право на безпечні та нешкідливі для здоров'я умови утримання та догляду. Тому захист дитини від можливих небезпек техногенного, природного, медичного, біологічного характеру та відпрацювання з ними стереотипів поведінки під час виникнення надзвичайних ситуацій в умовах правового режиму воєнного стану та адаптивного карантину, спричиненого коронавірусом - одне із провідних завдань держави, визначених нормативно-правовою базою у сфері дошкільної освіти.
Одне з найактуальніших завдань роботи педагогічного колективу ЗДО та батьків - формування у кожного вихованця активної життєвої позиції щодо власного життя та власної безпеки, озброєння його знаннями та навичками безпечної поведінки вдома, на вулиці, у дитячому садку, збереження та зміцнення здоров'я, формування здорового способу життя дошкільнят, у тому числі, в умовах воєнного стану в Україні.
Дорослі здебільшого вбачають свою основну місію у тому, щоб захищати й оберігати дитину, але дуже важливо сьогодні - підготувати її до реального життя, насиченого різними подіями та надзвичайними ситуаціями в умовах воєнного стану в Україні, тобто навчити дитину самостійно і безпечно поводитися у предметному, природному і соціальному довкіллі, оскільки за відсутності життєвого досвіду дитина нерідко може потрапити у травмонебезпечні ситуації. Таким чином, безпека дитини, охорона життя та зміцнення здоров'я вихованців є стратегічним завданням у роботі кожного ЗДО. Тільки зусиллями усіх дорослих можна не тільки захистити дошкільників від небезпеки, а й закласти у них основи безпечної поведінки, підготувати до подальшого більш самостійного шкільного життя.
Профілактика травматизму серед дошкільників
Електробезпека
1. Не залишати дітей з увімкненими електроприладами (праска, телевізор, настільна лампа, електрообігрівач, магнітофон, комп'ютер тощо).
2. Не дозволяти дітям вмикати та вимикати електроприлади (на розетки поставити заглушки).
3. Не вмикати в одну розетку більше, ніж два електроприлади.
4. Не прикрашати новорічну ялинку одночасно електрогірляндами і «дощиком» із фольги: це може призвести до короткого замикання і пожежі.
Безпека користування газовими приладами
1. Не залишати дітей наодинці з увімкненими газовими приладами.
2. Не дозволяти дітям торкатись до газових приладів, вмикати та вимикати їх.
3. Не обігрівати приміщення за допомогою газової плити: це може призвести до отруєння продуктами згоряння. Найбільш чутливими до отрути є діти.
Пожежна безпека
1. Джерела вогню (сірники, запальнички та ін.) потрібно зберігати у недоступ-ному для дітей місці.
2. Легкозаймисті речовини (спирт, рідини, що містять спирт; лаки; фарби; розчинники; бензин; олію та ін.) потрібно зберігати в недоступному для дітей місці.
3. Під час відпочинку на природі не потрібно розпалювати вогонь і дозволяти це робити дітям; дотримуватися правил безпеки з вогнем у лісі.
4. Не дозволяти дітям користуватись відкритим вогнем.
5. Не палити сміття, а виносити його у відведене для цього місце.
6. Не курити в присутності дітей і не залишати недопалки.
Безпека у побуті
1. Навчити дитину безпечних ігор: не дозволяти проводити ігри, пов'язані зі схованками у шафах та інших предметах, що зачиняються, за занавісками та з пересуванням у темряві.
2. Якщо дитина має окрему кімнату, то всі її речі мають знаходитися на висоті піднятої руки; слід стежити, щоб у дитини не було потреби діставати щось зі стільця чи табуретки.
3. Лампи в електроприладах повинні бути повністю закриті плафонами.
4. Гострі, ріжучі, колючі і крихкі предмети повинні знаходитись у недоступному для дітей місці.
5. Особливу увагу потрібно звернути на зберігання ліків. Ліки повинні зберігатися у зачиненій шафі.
6. Іграшки не повинні бути небезпечними для дитини (лазерні іграшки, кулькові та водяні пістолети). Якщо іграшка розбирається, то її складові частини за розмірами повинні бути такими, що не вміщаються у рот, ніс, вухо. Перевірте іграшки щодо можливості розбивання (осколки можуть поранити дитину).
7. Із сумісними іграми з дітьми не використовуйте петарди.
Безпека на кухні
1. Столові прибори для дитини повинні бути такими, що не б'ються.
2. Обідній стіл та стілець повинні бути підібрані відповідно до росту дитини.
3. Над обіднім столом не повинні висіти полиці або окремі предмети кухонного обладнання.
4. Усі спеції, як сипкі так і рідкі, повинні зберігатися у недоступному для дитини місці.
5. Якщо виникла потреба користуватися виделкою і ножем, то їжу дитині повинні порізати дорослі.
6. Краї чашок та склянок не повинні мати тріщин і щербинок.
7. На плиті ручки сковорідок і носик чайника потрібно повернути до стіни.
8. Гарячу їжу необхідно розливати лише на столі, а не переносити тарілки з нею від плити до столу.
9. У присутності дитини бажано користуватися конфорками другого ряду.
10. Якщо дитина не дістає до крана з водою, то вона може користуватися змоченим рушником.
11. Двері кухні з боку коридору повинні закриватися на гачок, розміщений у третій частині зверху.
Безпека у ванній кімнаті
1. Для дитини слід мати дитячі миючі засоби. Миючі засоби, якими користуються дорослі, є шкідливими для дитини і повинні зберігатися в недоступному для неї місці.
2. Підлогу потрібно покривати не слизьким килимком.
3. Двері ванної кімнати повинні закриватися на гачок чи засув, розміщений у третій частині, зверху.
4. Не можна залишати дітей наодинці під час купання.
Безпека на балконі
1. Не можна залишати дітей на балконі без нагляду.
2. Не можна дозволяти дітям проводити рухливі ігри на балконі.
3. На балконі потрібно закрити щілини, через які можуть випадати дитячі іграшки.
4. У присутності дітей не можна нахилятися із балкона.
5. Балкон повинен закриватись із кімнати на гачок чи засув, розміщений у третій частині зверху.
Попередження травматизму під час відпочинку
1. Не залишайте дітей без нагляду.
2. Перевірте обладнання дитячого майданчика, щоб запевнитися у відсутності чинників, що можуть спричинити травмування. Особливо уважно обстежте пісок: у ньому можуть міститися скло та гострі металеві предмети.
3. Огляньте територію навколо будинку і перевірте наявність відкритих підвалів, каналізаційних люків, ям, електрощитів, недобудованих об'єктів, стоянок автотранспорту тощо.
Безпека дорожнього руху
Щоб не допустити лиха на дорозі, вам необхідно:
1. Не подавати дітям негативного прикладу, порушуючи правила дорожнього руху.
2. Не чіплятися на підніжку транспорту і не стрибати на ходу, щоб своїм прикладом не заохотити дітей.
3. Вчити переходити вулицю на зелене світло світлофора, користуватися підземним переходом;
4. На власному прикладі вчити користуватись нерегульованим пішохідним переходом.
5. При перетині вулиці нерегульованим пішохідним переходом радити дітям йти у загальній масі пішоходів, бо дитина сама ще не завжди здатна оцінити дорожню ситуацію.
6. Не дозволяти дітям з'являтися зненацька перед транспортними засобами; вчити дітей правильно обходити транспорт на зупинках (трамвай - спереду, тролейбус, автомобіль та автобус - позаду);
7. Не дозволяти дітям самостійно користуватися громадським транспортом.
8. Не допускати ігор дітей на проїжджій частині дороги.
9. Не дозволяти дітям грати з м'ячем, кататися на велосипеді, ковзанах, роликах, лижах, санчатах на проїжджій частині дороги та поблизу від неї.
10. Дозволяйте старшим дітям самостійно переходити дорогу за повної відсутності руху автотранспорту або велосипедистів.
11. Пам'ятайте, отруйні гази машин - небезпечні для дітей.
Отже, щоб вберегти дитину від біди, треба пам'ятати та дотримуватися наступних правил:
- не залишати дітей дошкільного віку самих, навіть на короткий час;
- вчити дитину користуватися дверним вічком;
- не дозволяти відчиняти двері незнайомим людям, навіть одягненим у поліцейську форму;
- вчити користуватися телефоном для виклику служб 101, 102, 103, 104;
- заборонити підбирати на вулиці незнайомі предмети - вони можуть бути небезпечними;
- заборонити бавитися ріжучими, гострим та вибухонебезпечними предметами;
- не дозволяти користуватися ліфтом без супроводу дорослого родича;
- запобігати формуванню у дитини жорстокого ставлення до тварин, не дозволяти дражнити тварин;
- не дозволяти вмикати електроприлади за відсутності дорослих;
- не дозволяти виходити самим на балкон, відчиняти вікна;
- не дозволяти визирати у відчинене вікно;
- вчити дітей звертатися по допомогу до відповідних органів порятунку;
- вивчити з дитиною домашню адресу або вкладати в дитячу кишеню «особисту картку» з даними дитини;
- під час перебування на свіжому повітрі у літній день захищайте голову дитини панамою; регулюйте перебування дитини під сонцем, щоб запобігти опікам шкіри; користуйтесь спеціальними спреями та захисними кремами для захисту від ультрафіолетового опромінення;
- дозуйте перебування дитини у воді; щоб організм не зазнав переохолодження; не залишайте дитину біля водойми без нагляду; не дозволяйте дитині купатися та стрибати у воду в неперевірених місцях;
- для купання обирайте не засмічені місця з твердим дном, без водоростей та мулу;
- не дозволяйте дитині запливати на глибину, яка перевищує її зріст, на гумовому матраці чи іграшці без супроводу дорослого; забороняйте самостійно користуватися човном, плотом;
- не допускайте надмірних пустощів у воді (не можна зненацька лякати, утримувати одне одного під водою, жартома кликати на допомогу);
- забороняти ходити до лісу без супроводу дорослого родича; під час перебування з дитиною в лісі не збирайте та не вживайте незнайомі ягоди, рослини та гриби;
- не розводьте у лісі багаття, а за необхідності розмістіть вогнище на відкритому місці; після використання ретельно залийте водою та засипте землею всі залишки;
- обстежте місця установки намету з метою уникнення небажаної зустрічі зі зміями, бджолам, мурахами, павуками; для походу у ліс одяг дитини підбирайте таким чином, щоб оптимально захистити її від комах, кліщів та іншої небезпеки; не засмічуйте навколишнє середовище та не залишайте після себе жодних слідів свого перебування.
Підготувала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів