Класифікація освітніх програм для ЗДО
Педагогічні колективи ЗДО повноважні самостійно визначати, за якими чинними комплексними і парціальними програмами працювати. Вибір програм на навчальний рік схвалює і затверджує педагогічна рада закладу.
Класифікація освітніх програм для ЗДО
Вид |
Характеристика |
За концептуальними засадами |
|
Традиційні |
Базуються на усталених, загальновизнаних, перевірених часом підходах до організації та змісту освітнього процесу |
Інноваційні |
Утілюють нові прогресивні концептуальні підходи, нові погляди на роль дитини і педагога в освітньому процесі, форми організації дитячої життєдіяльності тощо |
Альтернативні |
Розробляють на інших, порівняно із загальноприйнятими, філософсько-концептуальних засадах організації, змістового наповнення освітнього процесу, створення умов для розвитку, виховання і навчання дітей. Мають бути зорієнтовані на виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти |
За спрямованістю |
|
Комплексні |
Розробляють відповідно до Базового компонента дошкільної освіти. Окреслюють оптимальний комплекс розвивальних, виховних, навчальних функцій і змістових напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей до 6 (7) років, передбачають поступові ускладнення програмового змісту на кожному віковому етапі. Базуються на інваріантній складовій змісту дошкільної освіти, можуть містити й варіативний компонент. Інваріантна складова: обов'язковий мінімум змісту дошкільної освіти відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей дітей для усіх дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів та форм власності, а також для інших форм здобуття дошкільної освіти. Обсяг інваріантної частини програми (якщо є і варіативна) - не менше 80% загального обсягу програмового матеріалу і часу, необхідного для його реалізації. Варіативна складова: орієнтовний додатковий зміст освітніх послуг, засвоєння якого всіма дітьми дошкільного віку не є обов'язковим і забезпечується на задоволення індивідуальних інтересів, бажань, здібностей дошкільників та запитів їхніх родин через різні форми здобуття дошкільної освіти. Обсяг - не більше 20% загального обсягу програми і часу на її реалізацію. Може бути й зовсім відсутньою у програмі й детальніше розроблятися у парціальних програмах |
Парціальні |
Поглиблено висвітлюють один або кілька близьких змістових компонентів, напрямів за освітніми лініями, видами діяльності, лінями розвитку тощо. Доповнюють зміст інваріантної та/чи варіативної складової чинних комплексних програм і є додатковими до них. Можуть самостійно окреслювати завдання і зміст роботи з реалізації певної складової варіативної частини Базового компонента дошкільної освіти |
За призначенням |
|
Загальні |
Розробляють з метою реалізації вимог Базового компонента дошкільної освіти як державного освітнього стандарту при наданні дошкільної освіти у навчальних закладах і групах загального розвитку |
Спеціальні |
Розробляють для дошкільних навчальних закладів і груп компенсуючого типу, діяльність яких організовують з урахуванням відповідної специфіки освітнього процесу з дітьми, що мають особливі потреби |
Експериментальні |
Розробляють, апробують і використовують в умовах дослідно-експериментальної та інноваційної освітньої діяльності всеукраїнського, регіонального рівнів чи рівня закладу освіти, офіційно організованої на підставі відповідних наказів центрального органу виконавчої влади або місцевих органів управління освітою у тих закладах дошкільної освіти (групах), які отримали статус експериментальних або визначені цим наказом як базові для проведення експерименту |
За рівнем упровадження |
|
Загальноукраїнські |
Затверджені, рекомендовані або схвалені для використання у практиці дошкільної освіти по всій території України |
Регіональні |
Створюють на основі Базового компонента дошкільної освіти, чинних програм загальноукраїнського рівня впровадження з метою повнішого задоволення потреб населення в освітніх послугах для дітей дошкільного віку певного регіону: однієї чи кількох сусідніх областей, району, мегаполісу, сільської місцевості, промислової, курортної, військової зони тощо. Відображають етнічні, історичні, природничо-кліматичні, соціокультурні та інші особливості регіону. Регіональний компонент має становити в них не менше 15% обсягу програмового матеріалу. Можуть бути комплексними чи парціальними, мати загальне або профільне призначення |
Локальні |
Мають обмежене використання в окремих закладах освіти. Їх застосовують за таких умов:
|
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів