Класифікація освітніх програм для ЗДО

Педагогічні колективи ЗДО повноважні самостійно визначати, за якими чинними комплексними і парціальними програмами працювати. Вибір програм на навчальний рік схвалює і затверджує педагогічна рада закладу.

 Класифікація освітніх програм для ЗДО

Вид

Характеристика

За концептуальними засадами

Традиційні

Базуються на усталених, загальновизнаних, перевірених часом підходах до організації та змісту освітнього процесу

Інноваційні

Утілюють нові прогресивні концептуальні підходи, нові погляди на роль дитини і педагога в освітньому процесі, форми організації дитячої життєдіяльності тощо

Альтернативні

Розробляють на інших, порівняно із загальноприйнятими, філософсько-концептуальних засадах організації, змістового наповнення освітнього процесу, створення умов для розвитку, виховання і навчання дітей. Мають бути зорієнтовані на виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти

За спрямованістю

Комплексні

Розробляють відповідно до Базового компонента дошкільної освіти. Окреслюють оптимальний комплекс розвивальних, виховних, навчальних функцій і змістових напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей до 6 (7) років, передбачають поступові ускладнення програмового змісту на кожному віковому етапі.

Базуються на інваріантній складовій змісту дошкільної освіти, можуть містити й варіативний компонент.

Інваріантна складова: обов'язковий мінімум змісту дошкільної освіти відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей дітей для усіх дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів та форм власності, а також для інших форм здобуття дошкільної освіти. Обсяг інваріантної частини програми (якщо є і варіативна) - не менше 80% загального обсягу програмового матеріалу і часу, необхідного для його реалізації.

Варіативна складова: орієнтовний додатковий зміст освітніх послуг, засвоєння якого всіма дітьми дошкільного віку не є обов'язковим і забезпечується на задоволення індивідуальних інтересів, бажань, здібностей дошкільників та запитів їхніх родин через різні форми здобуття дошкільної освіти. Обсяг - не більше 20% загального обсягу програми і часу на її реалізацію. Може бути й зовсім відсутньою у програмі й детальніше розроблятися у парціальних програмах

Парціальні

Поглиблено висвітлюють один або кілька близьких змістових компонентів, напрямів за освітніми лініями, видами діяльності, лінями розвитку тощо. Доповнюють зміст інваріантної та/чи варіативної складової чинних комплексних програм і є додатковими до них. Можуть самостійно окреслювати завдання і зміст роботи з реалізації певної складової варіативної частини Базового компонента дошкільної освіти

За призначенням

Загальні

Розробляють з метою реалізації вимог Базового компонента дошкільної освіти як державного освітнього стандарту при наданні дошкільної освіти у навчальних закладах і групах загального розвитку

Спеціальні

Розробляють для дошкільних навчальних закладів і груп компенсуючого типу, діяльність яких організовують з урахуванням відповідної специфіки освітнього процесу з дітьми, що мають особливі потреби

Експериментальні

Розробляють, апробують і використовують в умовах дослідно-експериментальної та інноваційної освітньої діяльності всеукраїнського, регіонального рівнів чи рівня закладу освіти, офіційно організованої на підставі відповідних наказів центрального органу виконавчої влади або місцевих органів управління освітою у тих закладах дошкільної освіти (групах), які отримали статус експериментальних або визначені цим наказом як базові для проведення експерименту

За рівнем упровадження

Загальноукраїнські

Затверджені, рекомендовані або схвалені для використання у практиці дошкільної освіти по всій території України

Регіональні

Створюють на основі Базового компонента дошкільної освіти, чинних програм загальноукраїнського рівня впровадження з метою повнішого задоволення потреб населення в освітніх послугах для дітей дошкільного віку певного регіону: однієї чи кількох сусідніх областей, району, мегаполісу, сільської місцевості, промислової, курортної, військової зони тощо.

Відображають етнічні, історичні, природничо-кліматичні, соціокультурні та інші особливості регіону. Регіональний компонент має становити в них не менше 15% обсягу програмового матеріалу.

Можуть бути комплексними чи парціальними, мати загальне або профільне призначення

Локальні

Мають обмежене використання в окремих закладах освіти. Їх застосовують за таких умов:

  • участь закладу/групи в апробації програми
  • розроблення і використання програми під час дослідно-експериментальної діяльності, до якої залучено заклад освіти
  • застосування альтернативної програми за вибором закладу
  • організація додаткових освітніх послуг у формі гуртків, студій, секцій
  • робота закладу/груп у сезонному чи короткотривалому режимі

Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1935-chi-moje-kolektiv-doshklnogo-zakladu-obirati-osvtnyu-programu?ustp=F