КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА РІВНЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ-ДОШКІЛЬНИКА. Презентуємо методичний посібник з моніторингу якості дошкільної освіти

В результаті трьохрічної експериментальної роботи вихователями-методистами дошкільних закладів Рівненського району Рівненської області випробувано і видано методичний посібник з моніторингу якості дошкільної освіти, який є великим досягненням і надбанням педагогічних працівників Рівненщини. Сьогодні презентуємо посібник для своїх колег.

Упорядники:

Члени творчої групи вихователів-методистів дошкільних навчальних закладів Рівненського району Рівненської області:

Семенюк Р.Ф. - вихователь-методист Квасилівського ДНЗ (ясла-садок), керівник творчої групи

Юрчик Т.В. - методист відділу освіти Рівненської райдержадміністрації (2011-2016 р.р.), завідувач Клеванського ДНЗ (ясла-садок) №1

Савченко О.Ю. - методист відділу освіти Рівненської райдержадміністрації, вихователь-методист Шубківського ДНЗ (до 2016р.)

Кузьмич Н.А. - вихователь-методист Зорянського ДНЗ

Теплюк Н.В. - вихователь-методист Клеванського ДНЗ (ясла-садок) №1

Кучерук О.П. - вихователь-методист Олександрійського ДНЗ

Савченко Л.П. - вихователь-методист Н. Любомирського ДНЗ

Афоніна Т.В. - вихователь-методист Клеванського ДНЗ №2

 

Рецензенти

Капустіна Н.Д. - завідувач методичного кабінету відділу освіти Рівненської РДА

Савченко О.Ю. - методист відділу освіти Рівненської райдержадміністрації

Юрчик Т.В. - завідувач Клеванського ДНЗ (ясла-садок) №1

Лисак О.М. - завідувач Квасилівського ДНЗ (ясла-садок)

Творча група вихователів-методистів ДНЗ

Комплексна оцінка рівня розвитку дитини-дошкільника: методичний посібник з моніторингу якості дошкільної освіти / Творча група вихователів-методистів ДНЗ Рівненського району. - Рівне, 2017

У методичному посібнику розкрито суть моніторингу та педагогічної діагностики в ДНЗ. Представлено технологію й особливості проведення оцінювання рівня розвитку дітей раннього, молодшого, середнього та старшого дошкільного віку з активним застосуванням кваліметричного підходу до моніторингу якості дошкільної освіти. Висвітлено розроблені творчою групою показники (критерії) оцінювання рівня розвитку та сформованості компетенцій у відповідності до БКДО та чинних програм для дітей раннього, молодшого, середнього і старшого дошкільного віку.

Надано методичні рекомендації з проведення оцінювання фізичного розвитку дошкільників на основі розроблених карток діагностування основних рухів та фізичних якостей дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку.

Для практичного використання й зручності у роботі музичних керівників ДНЗ у посібнику представлено методику діагностики музичного розвитку дітей (Ірини Романюк), яку досі активно використовують педагогічні працівники дошкільних навчальних закладів, що побудована на основі комплексного вивчення результатів засвоєння дітьми завдань музичної освіти в межах чинних програм, проявів їх музичних здібностей у процесі активної музичної діяльності.

Надано діагностичні матеріали для проведення моніторингових досліджень.

Для педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів, студентів, слухачів курсів підвищення кваліфікації. 

Зміст 

Передмова ............................................................................................         6

Як підвищити якість дошкільної освіти: основні аспекти роботи.................. 9

Моніторинг - сучасний засіб управління якістю освіти в ДНЗ.................     13  

Педагогічна діагностика рівнів розвитку дитини - професійний

обов'язок вихователів ДНЗ..................................................................         17

Оцінка фізичного розвитку дошкільників: основні критерії  .............         25

Діагностика музичного розвитку дошкільників ..................................         28

-  оцінювання музичного розвитку дітей молодшого

  дошкільного віку ................................................................................           31

-  оцінювання музичного розвитку дітей середнього

  дошкільного віку ...............................................................................            38

-  оцінювання музичного розвитку дітей старшого

  дошкільного віку...........................................................................                 49

Психодіагностичне обстеження дитини-дошкільника: що має знати  

та враховувати практичний психолог ................................................         57

-   декілька основних правил для роботи практичного психолога .................      59

-   психологічні особливості дітей дошкільного віку. ..................................        61

Алгоритм проведення моніторингу в ДНЗ ..........................................        63

Документація з моніторингу освітньої діяльності в ДНЗ ....................        64

Орієнтовний план проведення моніторингу рівня розвитку дошкільників

та якості дошкільної освіти. .....................................................................        65

Орієнтовна структура аналітичного звіту за результатами моніторингу........        66

Алгоритм самовдосконалення фахового зростання педагогів ДНЗ....        67

Висновки ................................................................................. ............       75

Використані джерела ................................................................ .........       77

ДОДАТКИ ............................................................................................        78

Додаток 1. Критерії (показники) оцінювання рівня розвитку дитини за всіма освітніми напрямами

- для дітей раннього віку

-  для дітей молодшого дошкільного віку

-  для дітей середнього дошкільного віку

-   для дітей старшого дошкільного віку

Додаток 2. Зведена таблиця результатів моніторингу рівня розвитку дошкільників та якості дошкільної освіти

Додаток 3. Біологічні показники фізичного розвитку дітей 3-6 років

Додаток 4. Картки діагностування розвитку основних рухів та зведені таблиці результатів діагностики основних рухів та фізичних якостей

-  для дітей молодшого дошкільного віку

-  для дітей середнього дошкільного віку

-  для дітей старшого дошкільного віку

Додаток 5. Кращі зразки діагностичного інструментарію для оцінювання рівня розвитку дитини-дошкільника (за освітніми лініями)

Передмова

Із запровадженням нової редакції Базового компонента дошкільної освіти проблема педагогічної діагностики та моніторингу залишається однією з актуальних проблем сьогодення. Базовий компонент наголошує на нових підходах до оцінювання ефективності освітнього процесу та формування життєвої компетентності дитини – випускника ДНЗ. Тому й підходи до вивчення рівня розвитку дитини та показників її компетентності також мають бути оновленими й ґрунтуватися на сучасних підходах до освітньої діяльності в ДНЗ. Акценти з оцінювання знань, умінь і навичок дитини мають зміститися на оцінювання рівня особистісного розвитку та життєвої компетентності.

Упровадження моніторингових досліджень у діяльності ДНЗ дозволяє результативно організувати та здійснювати освітній процес, стимулює особистісний розвиток дітей та творче зростання педагогів, дозволяє ефективно розподіляти ресурси закладу, впливає на підвищення його соціального статусу.

Над проблемою моніторингу оцінювання рівнів розвитку дошкільників та визначення якості дошкільної освіти у ДНЗ впродовж більш як трьох років працювала творча група вихователів-методистів дошкільних навчальних закладів Рівненського району Рівненської області. Творчою групою було встановлено, що адміністрацією та методичною службою дошкільних навчальних закладів району систематично тримається на контролі стан освітньої роботи з дошкільниками. Орієнтовними критеріями оцінки освітньої роботи з дітьми, якості освіти  у різних вікових групах є:

· повнота та відповідність створених умов для успішного вирішення завдань розвитку, навчання та виховання дітей з різних розділів (освітніх ліній) БКДО та  програми, за якою працює ДНЗ;

· раціональність співвідношення всіх основних видів діяльності в режимі дня залежно від віку дітей;

·взаємозв’язок між різними напрямками освітньої роботи відповідно до розділів програми та видів діяльності дітей  (забезпечення принципу інтеграції);

·  різноманітність та доцільність застосування різних форм роботи з дітьми з кожного розділу програми;

·  ефективність використання педагогами сучасних методів та прийомів роботи з дітьми з різних розділів програми;

·  творчий підхід, самостійність, гнучкість і креативність мислення педагогів у застосуванні готових методик та в розробці, апробації, впровадженні власних;

·  рівень виконання дітьми вимог чинної програми, БКДО.

На виконання Листа МОН України «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі» від 06.11.2015 №1\9-535 при визначенні рівня виконання випускниками ДНЗ державних стандартів дошкільної освіти напередодні їх вступу до школи творчі колективи дошкільних навчальних закладів почали активно використовувати програму доктора педагогічних наук Єльнікової Г.В. «Кваліметрична модель оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку».

В результаті моніторингових досліджень з активним використанням кваліметрії творчою групою вихователів-методистів було виявлено недосконалу ефективність існуючої системи моніторингу якості дошкільної освіти, що викликано наступними чинниками:

1. Відсутність єдиних параметрів, критеріїв і показників оцінки якості дошкільної освіти, в тому числі й показників оцінки фізичної підготовленості дошкільників. Працівники дошкільних навчальних закладів починають розробляти критерії та показники на  свій розсуд, не маючи для цього відповідного рівня підготовки, часто спрощуючи їх, не дотримуючись вимог діючих програм для ДНЗ, вимог БКДО. На сьогоднішній день відсутня загальноприйнята система оцінки і моніторингу якості послуг у системі освіти як на рівні ДНЗ, так і на рівні курсів підвищення кваліфікації та вищих педагогічних навчальних закладів.

2.Відсутність єдиної комплексної методології та конкретних інструментів моніторингу. Педагогічним працівникам ДНЗ немає часу займатися «винаходом велосипеду», вони мають обирати готові єдині критерії та показники для вимірювання якості освіти і лише удосконалювати їх, виходячи з особливостей і можливостей роботи свого ДНЗ, які у найбільшій мірі є об’єктивними, однаковими для всіх ДНЗ і які відповідають меті та завданням педагогічного моніторингу.  Це дозволить ефективно використовувати критерії не лише на рівні окремого ДНЗ, а й на вищих рівнях.

3. Недостатній рівень кваліфікації педагогічних працівників ДНЗ з проблеми розробки методології, діагностичного інструментарію,  проведення моніторингу та аналізу його даних. Недостатньо уваги цій проблемі приділяється на курсах підвищення кваліфікації при ОІППО та програмами підготовки педагогічних кадрів для ДНЗ у вищих навчальних закладах.

4. Негативне ставлення до моніторингу з боку представників ДНЗ, його сприйняття як механізму контролю їх діяльності, а не як їх професійного обов’язку і вимогу часу. Слід зазначити, що серед вихователів досить розповсюджене заперечення необхідності моніторингу через нерозуміння його практичної значущості. Сьогодні вихователі дуже перевантажені роботою і дітьми, а тому процес моніторингу оцінювання рівнів розвитку дошкільників та якості освітнього процесу має бути для них зручним, простим і не тривалим у часі.

Враховуючи подані негативні чинники в існуючій системі моніторингу якості дошкільної освіти, творчою групою вихователів-методистів було поставлено ряд основних завдань на перспективу:

1.  Вивчити шляхи підвищення якості дошкільної освіти.

2.  Вивчити суть моніторингових досліджень якості дошкільної освіти.

3. Скласти моделі життєвої компетенції (МЖК) дошкільників різних вікових категорій, враховуючи вимоги БКДО та чинних програм за всіма освітніми лініями.

4. На основі МЖК розробити річне перспективне планування освітньої діяльності за інтегрованими навчально-виховними блоками для всіх вікових груп ДНЗ, враховуючи важливість кожної освітньої лінії та їх взаємопроникнення в освітньому процесі ДНЗ.

5.  Розробити універсальні критерії (показники) оцінювання рівнів розвитку дошкільників за всіма освітніми лініями БКДО для дітей різних вікових категорій, а не лише старшого дошкільного віку.

6.  Навчитися правильно проводити педагогічну діагностику дошкільників за всіма освітніми лініями з використанням 4-х бальної шкали оцінювання їх рівнів розвитку.

7.  Освоїти кваліметричну модель оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку з метою її подальшого використання у визначенні результатів педагогічної діагностики; апробувати дану програму при оцінюванні рівня розвитку дитини раннього, молодшого та середнього дошкільного віку, добираючи діагностичний інструментарій та критерії оцінювання у відповідності до вимог програми для дітей цих вікових категорій, яка є для них державним стандартом.

8. Навчитися проводити об’єктивний аналіз результатів педагогічної діагностики, яка є основою для педагогічного моніторингу якості дошкільної освіти в ДНЗ, та правильно складати аналітичний звіт за результатами моніторингу.

Мета методичного посібника – виробити єдині підходи до проведення моніторингових досліджень якості дошкільної освіти в дошкільних навчальних закладах Рівненського району, в тому числі і фізичної підготовленості дошкільників усіх вікових категорій.

Здійснення данного дослідження не повинно зводитись лише до оцінки у балах. Звертаємо увагу на те, що об'єктом моніторингу є також педагоги та батьки. До вивчення підлягають питання створення позитивного мікроклімату в колективі та родині, створення сприятливого освітнього середовища в групі, професійний рівень вихователя та рівень самовдосконалення його фахового зростання тощо. Сподіваємось, що  матеріали даного посібника послужать для творчого використання в практичній роботі, дозволять педагогічним працівникам ДНЗ самовдосконалитися і визначити збалансований рівень умінь та навичок кожного вихованця, послужать підвищенню якості освітньої роботи ДНЗ.

 Керівник творчої групи, вихователь-методист

Квасилівського ДНЗ (ясла-садок) Семенюк Р.Ф.

P.S. Зміст посібника досить об'ємний, тож можна ставити запитання і звертатися за порадами через електронну пошту   

raisa070562@ukr.net