Моніторинг - сучасний засіб управління якістю освіти в ДНЗ

Пріоритетним напрямом діяльності дошкільних навчальних закладів є спрямування освітнього процесу на реалізацію нового Базового компонента дошкільної освіти. Цілісність освітнього процесу в ДНЗ забезпечується реалізацією БКДО та тієї чи іншої програми. А важливим інструментом підвищення ефективності впровадження та реалізації програми є обов'язкове її обговорення в колективі, у групах та на батьківських зборах разом з батьками, які являються активними учасниками освітнього процесу в ДНЗ.

Запорукою успішної реалізації ключових завдань БКДО та програми для кожної вікової групи, організації та змістового наповнення освітнього процесу у дошкільних навчальних закладах є створені належні умови, а саме:

- професійна підготовка кадрів;

- створення предметно-розвивального середовища;

- науковий супровід навчальних програм;

- навчально-методичне забезпечення;

- забезпечення виявлення труднощів у педагогів, з метою їх корекції;

- створення консультативної служби для батьків.

Проте, як підтверджує практика, головними умовами, які забезпечують ефективність реалізації завдань БКДО та освітньої програми, за якою працює педагогічний колектив ДНЗ, є: створення ігрового предметно-розвивального середовища у групах та в ДНЗ в цілому і навчально-методичне забезпечення освітнього процесу з дошкільниками.

Важливим показником результативності роботи ДНЗ є готовність дитини до навчання у школі: фізична, соціальна, вольова, мотиваційна, інтелектуальна. На сьогоднішній день показником ефективності реалізації завдань БКДО є його наступність зі стандартами початкової школи. Отже, визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок дітей, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе є обов'язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу в ДНЗ, незалежно від їх підпорядкування, типу і форм власності.

Про якість змісту дошкільної освіти та підготовки дітей до школи свідчить рівень їх розвитку, завдяки якому вони готові до шкільних навантажень та виконання навчальних завдань, закладених у ДСЗПО.  «Готовність дитини до школи забезпечує такий рівень її актуального (дійсного на момент діагностики) розвитку, за якого «зона найближчого розвитку» (можливі досягнення дитини) перекриває програмні вимоги перших місяців навчання в школі» (Л.С. Виготський).

На жаль, сьогодні діяльність дошкільних навчальних закладів ще досі пов'язана з ситуацією психологічного тиску, безперспективності. Це відбувається через надмірну бюрократизацію системи: навала документів різних галузей: охорона праці, охорона дитинства, пожежна безпека, цивільна оборона, санітарно-епідеміологічна служба, юстиція, харчування, фінансування тощо. Крім паперової роботи, діяльність ДНЗ пов'язана з частими перевірками, які шкодять ефективності роботи ДНЗ та негативно впливають на якість освітнього процесу. Перевірки вимагають безумовного виконання кожного пункту нормативного документу, що регулює відповідний аспект діяльності дошкільного навчального закладу. Зрозуміло, що всі служби дбають про забезпечення належних умов організації діяльності ДНЗ. Кожна служба хоче бачити свій напрямок (тему) в організації роботи як з педагогами, батьками, так і в роботі з дітьми. Але значна кількість вимог і побажань служб має опосередковане відношення або не має жодного відношення до безпосередньо головного завдання дошкільного навчального закладу - якісної організації освітнього процесу і надання якісних освітніх послуг. Отже, досі створюється надлишкове навантаження на діяльність навчального закладу, що не дає повноцінної можливості підвищувати якість освіти. До того ж, більшість вимог нормативних документів не можуть бути виконані через застарілість матеріально-технічної бази окремих дошкільних навчальних закладів, нестачу високо-кваліфікованих кадрів, недостатнє фінансування тощо.

На нашу думку, тільки частина звітів є корисною з точки зору інформації, яку вони містять, для подальшого аналізу і використання самим ДНЗ. Так, зрозумілими та доцільними вважаються: статистичний звіт, звіт про атестацію педагогічних кадрів, звіт про виконання рекомендацій експертної комісії з державної атестації закладу тощо, адже вони необхідні і для роботи самого закладу. До важливих звітів сьогодні можна віднести й аналітичний звіт про результати моніторингу якості дошкільної освіти в ДНЗ.

Більшість педагогів погоджуються, що дошкільна освіта - це певна послуга, в якої є замовник та, відповідно, виконавець. Відповідно, ця послуга повинна мати певні показники якості її надання. З точки зору вчителів, батьків, спеціалістів ДНЗ якість дошкільної освіти досі визначається не легкою адаптацією дітей до реалій початкової школи, а  через задоволеність вчителів початкової освіти рівнем інтелектуальної підготовки випускників ДНЗ.

Упровадження  моніторингу якості  системи дошкільної освіти дозволить виявити «слабкі ланки» в організації освітнього процесу  і диференціювати планування  освітньої роботи в кожному ДНЗ. Та тільки при здійсненні моніторингу освітньої діяльності з дітьми  дошкільного віку, слід пам'ятати, що головне не обсяг наявних знань у дітей, а вміння використовувати  набуті  знання в житті.

Моніторинг - це засіб контролю за освітнім процесом, форма організації збору, зберігання, оброблення та розповсюдження інформації про діяльність педагогічного колективу ДНЗ, що забезпечує безперервне стеження за станом освітньої роботи і прогнозування розвитку  дошкільної освіти.

Метою моніторингу є вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ДНЗ.

Завдання  моніторингового дослідження в ДНЗ:

1. Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компоненту дошкільної освіти та отримати об'єктивну інформацію про якість дошкільної освіти, а також прогнозувати її розвиток.

2. Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та освітньої програми ДНЗ.

3. Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності ДНЗ прикінцевій меті - вимогам Державних стандартів дошкільної освіти та освітньої програми.

4. Визначити чинники, які сприяють покращенню виконання освітньої програми в ДНЗ.

5. Надати рекомендації педагогам та батькам дошкільників стосовно визначення шляхів покращення якості дошкільної освіти, спираючись на результати моніторингу.

Об'єктами моніторингу в дошкільному навчальному закладі є:

- інформація про учасників освітнього процесу (педагогів, дітей, батьків), зокрема про стан їх здоров'я, соціальний захист, умови життя та виховання, рівень задоволення потреби в освітніх послугах;

- навчально-методичне, матеріально-технічне, нормативно-правове, кадрове забезпечення освітнього процесу;

- результати освітнього процесу (навчально-пізнавальної, творчої, ігрової діяльності дітей тощо).

Отже, учасниками моніторингу в ДНЗ є всі суб'єкти освітнього процесу (педагоги, діти, батьки).

Методами моніторингу є:

- статистичні обстеження;

- експертні опитування педагогів, дітей, батьків;

- вивчення документації педагогів;

- метод аналізу результатів педагогічної діагностики дітей; 

- методи обробки та накопичення інформації;

- методи математичної статистики;

- метод кваліметрії.

На сьогоднішній день, у системі дошкільної освіти досить активно впроваджується використання моніторингових досліджень. Експерти зазначають, що на рівні визначення поняття  «якість дошкільної освіти»  існує неоднозначність у тлумаченні. У більшості випадків поняття «дошкільна освіта» фактично підміняється також і нашими педагогами поняттям «навчання», в той час, як якість освіти не може бути зведеною лише до якості навчання.  Насамперед потрібно пам'ятати про те, що перевіряючи знання та вміння дітей, необхідно вивчати стан організації всіх видів діяльності, а не лише навчання на заняттях, а робота з дитиною має бути орієнтована на розвиток його творчого потенціалу.

Якісну дошкільну освіту визначаємо як процес і результат удосконалення здібностей дитини, створення сприятливих умов для досягнення нею фізичної, психічної та соціальної зрілості, індивіду-ального зростання, вияву творчих здібностей, актуалізації природного потенціалу. Сучасна якісна модель дошкільної освіти передбачає побудову індивідуального освітнього шляху для кожної дитини, створення оптимальних умов для її гармонійного природного розвитку. Саме на це й спрямовуємо зусилля педагогів ДНЗ та батьків.

Одним з інструментів утілення моделі якісної дошкільної освіти є моніторинг, який дає можливість відстежувати динаміку розвитку особистості дошкільника прозоро і ефективно, встановлювати причини наявних проблем і розробляти плани подальших дій для їх усунення, ставити завдання на перспективу.

Моніторинг дає нам змогу уникнути помилок і виявити:

- чи ефективними є методи і прийоми, освітні технології, засоби освітньої діяльності, які використовують педагогічні працівники ДНЗ;

- чи відповідають результати освітньої роботи очікуваним.

Педагогічна діагностика - це метод з'ясування всіх обставин перебігу освітнього процесу, достеменне визначення його результатів; педагогічне діагностування - процес (складова частина) практичної діяльності педагога, яка передбачається його посадовими обов'язками, з метою вивчення результатів освітнього процесу з дошкільниками.  На цій основі проводиться правильне прогнозування можливих відхилень, визначення шляхів їх попередження, а також коригування процесу навчання, виховання і розвитку дошкільників з метою підвищення якості дошкільної освіти. Педагогічна діагностика відрізняється від психологічної, яка проводиться психологом за спеціальними тестами з метою дослідження різних психічних функцій дитини (уваги, пам'яті, мислення, сприймання тощо) та визначення відповідності-невідповідності її психічного розвитку нормі.

Отже, педагогічна діагностика дозволяє вихователям і вихователю-методисту своєчасно фіксувати рівні розвитку дітей на початок, середину (за потребою) та кінець навчального року. А систематичне відстеження (моніторинг) динаміки змін у розвитку дошкільників допомагає визначати необхідні методи надання їм допомоги за кожною освітньою лінією, а також вносити корективи в освітній  процес, як індивідуально для кожної дитини, так і всієї групи в цілому. Отже, педагогічна діагностика - це основа для здійснення педагогічного моніторингу в ДНЗ.

 Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.