Перевіряємо готовність дошкільного закладу до роботи в осінньо-зимовий період: обмін досвідом

Від того, наскільки ефективно підготовлено дошкільний навчаль­ний заклад до роботи в осінньо-зимовий період, залежить ком­форт та здоров'я дітей, які відвідують заклад. Тож протягом жовтня щороку готуємо приміщення та територію дошкільного навчально­го закладу до роботи в осінньо-зимовий період. Відтак перевіряє­мо готовність закладу. Для цього створюємо комісію, склад якої за­тверджує наказом завідувач дошкільного закладу. Медична сестра обов'язково входить до складу цієї комісії.

Основні об'єкти та питання перевірки

      Аби належним чином перевірити готовність дошкільного на­вчального закладу до роботи в осінньо-зимовий період, передусім окреслюємо основні об'єкти та питання перевірки. Під час визначен­ня об'єктів перевірки керуємося Державними санітарними норма ми та правилами «Влаштування, обладнання, утримання дошкіль­них навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей», затвердженими наказом Міністерства охорони здоров'я України від 01.08.2013 № 678 (далі - Санітарні норми]. Відтак складаємо план перевірки та закріплюємо за об'єктами перевірки відповідальних зі складу робочої групи. Об'єктами перевірки для медичної сестри є:

  • групові приміщення;
  • медичний кабінет;
  • територія.

Розглянемо, що саме перевіряє медична сестра на кожному з цих об'єктів.

В осінньо-зимовий період передусім слід підтримувати опти­мальний повітряно-тепловий режим у групових приміщеннях, не допускаючи різких коливань температури повітря та протягів. Для досягнення оптимального повітряно-теплового режиму ми розробили графіки провітрювання групових приміщень відповідно до вимог Санітарних норм. Аби не було протягів, у групових примі­щеннях, де не встановлено енергозбережувальні вікна, утеплюємо вікна (див. Додаток). Адже відомо, що саме через них приміщення віддає майже 40% тепла, що в осінньо-зимовий період суттєво для досягнення оптимального повітряно-теплового режиму. За потреби утеплюємо і двері.

Температура повітря в групових приміщеннях в осінньо-зимо­вий період залежить і від роботи опалювальної системи. Іноді, аби зменшити тепловіддачу, а також уберегти дітей від опіків і травм, опалювальні прилади огороджують дерев'яними решітками, які під час прибирання періодично знімають.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Заборонено огороджувати опалювальні при­лади дерев'яно-стружковими і дерев'яно-волокнистими плитами та використовувати огорожу з полімерних матеріалів.

                  РЕКОМЕНДАЦІЇ

          щодо утеплення вікон у дошкільному навчальному закладі

  • Під час підготовки дошкільного навчального закладу до роботи в осінньо-зимовий пе­ріод важливо утеплити вікна, якщо, звісно, не встановлено енергозбережувальні. Адже це - один із чинників досягнення оптимального повітряно-теплового режиму в групових примі­щеннях. Утеплення вікон охоплює такі види робіт:

-         ремонт рам за потреби;

-         заміна фурнітури за її несправності;

-         усунення щілин між коробкою вікна та стіною.

  • Передусім перевірте, чи є щілини між коробкою та стіною. Якщо вони порівняно вузькі, замажте їх штукатуркою. Якщо щілини ширші за 0,5 см - заповніть їх монтажною піною.
  • Для теплоізоляції використовуйте клейкі стрічки з гуми або поролону. Принцип ви­користання таких стрічок полягає в тому, що під час закривання вікна стрічка затис­кається між коробкою і рамою та заповнює щілини. За відсутності клейкої стрічки утепліть вікна за допомогою товстої мотузки для білизни, закріпивши її маленькими гвіздочками.
  • Перш ніж утеплювати рами клейкою стрічкою, вимийте їх водою з мийним засобом та висушіть. Тоді приклеєна стрічка надійно триматиметься.
  • Після замазування щілин прокладіть поролон або тканину між рамами. Відтак за­клейте вікна смужками паперу, тканини або паперової (малярної) клейкої стрічки.
  • Не використовуйте поліетиленову клейку стрічку для заклеювання вікон. Адже вона легко рветься та часто відвалюється.
  • Смужки тканини або паперу наклеюйте клейстером, звареним із крохмалю, або госпо­дарським милом.

Важливо також забезпечити до­статній рівень природного освітлення групових приміщень. Адже це - один із чинників здоров'я дітей. Недостатнє та нераціональне природне освітлення зумовлює втому очей, погіршення зору, а іноді навіть може бути причиною трав­матизму дітей. Тож аби не зменшувати рівень природного освітлення, штори та жалюзі використовуємо лише під час сну дітей. За розміщення над вікнами групо­вих приміщень ламбрекенів не допуска­ємо їх звисання нижче верхнього краю вікна.

На рівень природного освітлення впливає також бруд на вікнах, великі або високі квіти на підвіконні або на підлозі перед вікнами. Тож під час підготовки до роботи в осінньо-зимовий період обов'язково ми­ємо вікна, а відтак робимо це за потреби. Для озеленення обирає­мо рослини невеликих розмірів, а також не ставимо багато вазонів на підвіконня. До того ж упевнюємося, що всі джерела штучного освітлення забезпечуватимуть достатнє та рівномірне освітлення групових приміщень: своєчасно замінюємо лампи, що перегоріли.

Отже, під час огляду групових приміщень медична сестра ак­центує увагу на таких аспектах, як:

  • утеплення вікон та дверей;
  • температурні показники в груповому приміщенні;
  • стан опалювальних приладів;
  • рівень природного освітлення;
  • санітарний стан вікон;
  • справність джерел штучного освітлення;
  • розміри квітів і кількість вазонів на підвіконнях.

Важливим питанням перевірки є одяг дітей під час перебуван­ня в груповому приміщенні, зокрема під час сну. Одягаємо дітей за­лежно від температури повітря та інтенсивності рухової активності. Традиційно восени та взимку зростає рівень захворюваності на гострі респіраторні вірусні інфекції [ГРВІ], зокрема грип. Аби убе­регти дітей від захворювання, проводимо своєчасну неспецифічну профілактику полівітамінними препаратами за призначенням лікаря-педіатра. Такий профілактичний захід потребує запасу полі­вітамінів. Окрім того, контролюємо стан здоров'я дітей аби в разі виявлення в дитини ознак інфекційного захворювання надати їй не­відкладну медичну допомогу. Така допомога також потребує запасів лікарських засобів, зокрема жарознижувальних.

Неспецифічна профілактика ГРВІ серед працівників дошкільно­го навчального закладу - це, зокрема, використання одноразових медичних або марлевих масок.* Тож під час підготовки до роботи в осінньо-зимовий період запасаємося цими засобами індивідуаль­ного захисту.

Безумовно, важливим протиепідемічним засобом у дошкільно­му навчальному закладі в сезон підвищеної захворюваності на ГРВІ є щоденна дезінфекція приміщень, що потребує запасу дезінфек­ційних засобів і кварцування приміщень згідно з графіком.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! У дошкільних навчальних закладах дозволено використовувати дезінфекційні засоби, що мають позитивний ви­сновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи із зазна­ченням галузі застосування - у навчальних закладах. До того ж дезінфекційні засоби мають бути зареєстровані й внесені в установ­леному порядку до Державного реєстру дезінфекційних засобів.

Отже, ключовими питаннями перевірки готовності медичного кабінету дошкільного навчального закладу до роботи в осінньо-зимовий період є наявність запасів дезінфекційних засобів, лікарських за­собів, полівітамінів та одноразових медичних або марлевих масок.

Восени городні ділянки та клумби слід вчасно очищати від су­хоцвіту, а територію - від листя та сухої трави. Тож це - один із аспектів перевірки готовності дошкільного навчального закладу.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! На території дошкільного навчального закла­ду спалювати сміття та листя заборонено.

Для запобігання затінення приміщень дошкільного навчально­го закладу оглядаємо також зелені насадження. Відтак за потреби проріджуємо крони дерев, обрізаємо кущі, вирубуємо молоду по­росль. Для профілактики харчових отруєнь та виникнення алергійних реакцій у дітей пересвідчуємося у відсутності отруйних рослин та грибів на території.

Не лише перед оздоровчим, а й перед осінньо-зимовим періо­дом потребує перевірки територія господарського майданчика на відповідність санітарно-гігієнічним нормам. Передусім оглядаємо контейнери для сміття, зокрема перевіряємо їхню заповнюваність та чистоту, а також чи закриті вони кришками.

Результати перевірки

Після огляду приміщень та території дошкільного закладу ко­місія обговорює результати перевірки, які оформлює відповідним актом. Медична сестра обов'язково фіксує недоліки, відтак надає рекомендації щодо їх усунення, а за потреби - пропозиції до акта.

Про результати перевірки готовності дошкільного закладу до роботи в осінньо-зимовий період керівництво закладу інфор­мує усіх працівників на виробничій нараді. На цій нараді також об­говорюємо заходи, яких необхідно дотримуватися надалі. Зокрема, медична сестра в осінньо-зимовий період має щодня моніторити рівень природного освітлення в групових приміщеннях та дотри­мання повітряно-теплового режиму в навчальному закладі.

Підготувала медична сестра старша Ковтун Л.М.