ТИЖДЕНЬ ПРАВ ДИТИНИ: коли права дитини порушуються. Методичні рекомендації на допомогу вихователям у роботі з батьками

Дошкільний період - найбільш сприятливий для формування громадянських рис особистості. Саме в ЗДО відбувається початковий етап соціальної адаптації дитини до умов життя в товаристві незнайомих людей. У зв'язку з цим - формувати первинні прояви майбутнього громадянина, забезпечити входження дитини в природний світ, традиції українського народу, взаємозв'язок загальнонародного і національного - важливе наше з вами завдання. Дітям дошкільного віку доступна чітко структурована система знань про права людини. Залучаючи дитину до правового етикету, вихователь удається до одного з найдієвіших і перевірених часом засобів - казки. Саме через казку та гру діти дізнаються про свої права, закладені у Конвенції ООН про права дитини та Декларації про права дитини. А от чи знають батьки про права своєї дитини і чи не порушують їх - поведемо нашу розмову.

1. Дитина має право на повноцінне життя

   Коли право дитини на повноцінне життя порушується:

  • коли батьки п'ють;
  • коли у домі панує жорстокість;
  • коли дитину залишають саму з її проблемами;
  • коли дитина стає свідком конфліктів та сварок у сім'ї;
  • коли у її присутність курять;
  • коли ігноруються потреби дитини;
  • коли її залякують та принижують;
  • коли до дитини застосовують фізичні покарання;
  • коли її ізолюють, ставлять у куток;
  • коли з дитиною не розмовляють чи обзивають її нецензурними словами;
  • коли забороняють приводити друзів та гратися з ними;
  • коли відмовляють у читанні казки чи прогулянці на свіжому повітрі;
  • коли не слідкують за зовнішнім виглядом дитини, чистотою її одягу та тіла, її волоссям, нігтями та зубами;
  • коли порушуються санітарно-гігієнічні умови проживання дитини;
  • коли її намагаються використати у конфліктних ситуаціях;
  • коли наказують у примусовому порядку виконати якесь доручення чи займатися справами не по душі;
  • коли порушують режим дня;
  • коли примушують виконувати непосильні трудові дії;
  • коли з неї насміхаються та глузують;
  • коли постійно повчають та моралізують;
  • коли погрожують здати в інтернат;
  • коли постійно усе забороняють: «Не можна!», «Не бери!», «Не лізь!», «Помовчи!», «Не зачіпай!», «Не бігай!», «Не крутися!».

2. Дитина має право на ім

    Коли право дитини на гарне і милозвучне ім'я порушується:

  • коли батьки непривітно ставляться до нього;
  • коли у присутності дитини кажуть, яке негарне у неї ім'я і хто нерозумний його придумав;
  • коли насміхаються з імені і дражнять ним дитину;
  • коли дають дитині прізвисько;
  • коли грубо називають її на ім'я (Катька, Маруська...);
  • коли не називають дитину пестливим іменем та іншими лагідними й ніжними словами.

3. Дитина має право на повноцінне харчування

    Коли право дитини на повноцінне харчування порушується:

  • коли батьки використовують у їх раціоні низькокалорійну та дешеву їжу;
  • коли не дотримуються технології приготування їжі;
  • коли у асортименті продуктів недостатньо овочів та фруктів, соків;
  • коли дитину годують одноманітною їжею;
  • коли для покращення дитячого апетиту не надається належної уваги прогулянкам та свіжому повітрі;
  • коли у разі провини дитині погрожують не дати їжі;
  • коли заставляють силою з'їсти усе та карають за відмову від їжі;
  • коли відмовляють готувати дитині улюблену страву;
  • коли кричать на дитину під час прийому їжі;
  • коли порушується режим харчування;
  • коли втягують дитину до вживання пива, вина, лікерів, інших алкогольних напоїв.

4. Дитина має право на любов, повагу, турботу

Коли право дитини на розумну любов, повагу і турботу порушується:

  • коли батьки надмірно опікують дитину, виконують за неї усю посильну роботу;
  • коли дитині усе дозволяють без «розумних меж»;
  • коли батьки не переймаються справами та інтересами дитини;
  • коли не дбають про інтелектуальний, фізичний та морально-духовний розвиток;
  • коли не говорять двічі-тричі на день «Я люблю тебе»;
  • коли надмірно вибагливі до дітей і категоричні у своїх рішеннях;
  • коли більшість часу займаються собою, не лишаючи його на довірливі взаємини з дитиною;
  • коли батьки п'ють та ведуть аморальний спосіб життя, вдаються до фізичних покарань дитини;
  • коли виховання дитини довіряють тільки дошкільному закладу і ним самі не займаються.

5. Дитина має право на гру, дозвілля та відпочинок

   Коли права дитини на гру та відпочинок батьками порушується:

  • коли в сім'ї не відводиться ні місця, ні часу для гри дитини;
  • коли перевага надається лише виконанню трудових доручень, а не грі;
  • коли батьки відмовляються грати з дитиною (стомлені, зайняті іншими справами, відпочивають, дивляться телевізор);
  • коли замість погратися, пропонують дитині сісти і тихенько подивитися телевізор чи планшет (добре, якщо це буде дитяча передача);
  • коли кошти сім'ї витрачаються на усякі дрібниці, тільки не на цікаві розвивальні ігри, іграшки для дітей;
  • коли навчання грі проходить спонтанно, без участі батьків (правильно гратися теж треба вчити і уміти);
  • коли батьки не надають особливого значення здоровому відпочинку дітей (часто діти представлені самі собі).

6. Дитина має право повноцінно спілкуватися та вільно висловлювати свою думку

    Коли право дитини на повноцінне спілкування та вільне висловлювання своєї думки батьками порушується:

  • коли не залишають часу на спілкування з дитиною (відчепись, не заважай; я зараз зайнята; подумай сама; зараз не час; поговоримо пізніше; хай тобі тато розкаже; не набридай; ти ще мала щоб таке знати);
  • коли батьки сердяться і відповідають на запитання дитини як-небудь (не достовірно);
  • коли обманюють дитину і не дають правдивої відповіді, яка б забезпечила її допитливість; коли порівнюють свою дитину з іншими, тим самим говорять, що вона гірша (занижують самооцінку дитини);
  • коли глузують та насміхаються з дитини («Як ти можеш такого не знати? Чого ти такий дурний? Чого до тебе так довго доходить? Чого ти, як не усі діти?»);
  • коли спілкуються з дитиною не доброзичливо, з окриками;
  • коли «відфутболюють» дитину з її запитаннями чи проханням від мами - до тата, від тата - до мами;
  • коли люба спроба дитини щось зробити приємне в сім'ї, комусь допомогти, відразу не схвалюється і не задовольняється, а осуджується («Ти ще малий, не лізь, бо тільки нашкодиш!»);
  • коли не дають дитині висловитися і пояснити, а відразу кричать на неї і наказують за скоєне;
  • коли засуджують саму дитину, а не її вчинок (Ти погана дитина; ти - брехун; ти - невмійко; ти - безсовісна). Слід казати: «Ти мене засмутив, бо погано вчинив»; «Ти мені збрехав і я незадоволена»; «Ти ще мала, і не вмієш цього робити, я тебе навчу»; «Ти розірвала платтячко, бо була необережною». І це дає шанс дитині виправити свою поведінку, бо її вчинки засмучують батьків;
  • коли «відчитують» дитину в присутності однолітків чи інших дорослих, критикують її;
  • коли заперечують думку дитини, замість того, щоб дати час подумати ще;
  • коли обмежують спілкування дитини з однолітками, а єдиним методом виховання залишають мобільний телефон, телевізор чи комп'ютер;
  • коли відкладають розмову з дитиною (читання, розповідь) не пізніше, але до цього так і не повертаються;
  • коли батьки підтримують у спілкуванні з дитиною вживання нецензурних слів і самі їх вживають;
  • коли в нетверезому стані лише згадують, що у них є дитина і з нею треба спілкуватися, і тоді починають займатися її вихованням...;
  • коли мати забороняє спілкуватися з батьком (чи навпаки), коли той проживає не з сім'єю і не позбавлений батьківських прав (за умови, коли батько не настроює дитину проти матері).

7. Дитина має право на освіту

    Коли права дитини на повноцінну і якісну освіту батьками порушуються:

  • коли не цікавляться освітою дитини в дошкільному закладі;
  • коли не займаються освітою своєї дитини;
  • коли не знають змісту програми дошкільного закладу;
  • коли не ознайомлені зі змістом Державних стандартів дошкільної освіти (Базового компоненту дошкільної освіти -2021);
  • коли покладаються лише на дошкільний заклад у наданні дитині якісної дошкільної освіти;
  • коли дитина не відвідує дитячий садок без поважних на те причин (пропуск у дитячому садочку - пропуск у знаннях і набутті життєвого досвіду дитини);
  • коли рано забирають дитину з дошкільного закладу, у якому освітній процес продовжується і у другій половині дня до 18.00 години;
  • коли не відвідують батьківських зборів, консультацій вихователів, методиста, практичного психолога, директора ЗДО;
  • коли не знайомляться зі змістом пам'яток педагогів у батьківських куточках, у папках-пересувках для батьків;
  • коли не прислуховуються до порад вихователів;
  • коли дають неправдиві і недостовірні знання (якщо дитина загнала вас у «глухий кут», порадьтеся з вихователем);
  • коли не створюються належні умови для найцікавіших для дитини провідних видів діяльності: малювання, ліплення, аплікації, ручної праці, конструювання, гри;
  • коли в озброєнні знань, умінь та навичок дітей покладаються на телевізор, комп'ютер, мобільний телефон, планшет;
  • коли не заохочують дитину до навчання і роблять його нецікавим, нудним;
  • коли займаються освітою дитини у примусовому порядку «з-під палки», не враховуючи її інтереси та бажання;
  • коли не розвивають творчих здібностей дитини;
  • коли мало дітям читають і розповідають казок та дитячих повчальних оповідань, не вчать цікавих віршованих текстів;
  • коли не надають належного значення цікавим і розвивальним видам діяльності дитини.

ШАНОВІ БАТЬКИ! Не порушуйте прав своїх дітей, ростіть їх здоровими, розумними і щасливими!

Матеріали про правову освіту дошкільників підготовлені вихователем-методистом Раїсою СЕМЕНЮК