Вимоги програми розвитку дитини та завдання з образотворчого мистецтва в ДНЗ.Батьківський лекторій

Вік немовляти

         Вікові можливості

         Хоч на першому році життя дитина ще не використовує за призначенням олівець, пензлик, кольорову крейду, проте вона сприйнятлива до яскравих кольорів, форм, фактури і текстури матеріалів, предметів, іграшок, тягнеться до них рукою, хапає,знайомим зображенням. Все це готує підвалини майбутньої здатності передавати свої життєві враження лінією, кольором, формою, величиною, динамікою.

         На першому місяці життя дитина не проявляє специфічних реакцій на колір, форму, але помічає рух предметів.

         На другому місяці - реагує на рух предметів, розглядає різнокольорові кульки, фіксує на них увагу.

         На 3-4-ому місяцях - проводжає предмет, що рухається поглядом, намагається дотягтися до яскравої іграшки, роздивитися її, дотиками пальчиків обстежити її. Найдовше у полі зору немовля утримує яскраві предмети.

         У дітей 5-6-ти місяців зростає інтерес до яскравих предметів. Прямі численні фізичні контакти (губи, язик, руки) з оточуючими предметами, постійне використання в них різних органів чуття збагачують життєвий досвід немовляти, виступають основою його емоційного та художнього розвитку.

         У віці 6-7 місяців дитина хапає предмети, маніпулює ними, розглядає їх ("освоює очима"), емоційно відгукується при задоволенні - незадоволенні, збагачуються та все більше узгоджуються зорові, слухові та смакові відчуття малюка.

         Діти 8-10 місяців із задоволенням мнуть папір насолоджуючись його шурхотінням. Із запропонованих іграшок в цей період вони частіше обирають фіолетові або бузкові. Активно граються (викладають кубики в коробку, маленькі форми у більші).

         ! Розрізняють колір, форму і величину предметів. Якщо на аркуш паперу поставити яскраву пляму і дати їй потекти, малюк жестом, вигуком та мімікою виявляє своє захоплення цією дією.

       Цей вік можна вважати віком формування кольоробачення.

         Діти 11-12 місяців охоче розглядають картинки, ілюстрації, впізнають предмети. Діти пізнають світ рухом, зором, доторкуванням, наближенням до цікавих предметів - все це полегшує пізнання простору, м'якої та твердої поверхні, гладеньких та жорстких матеріалів, різних форм, кольорів та розмірів.

Завдання розвитку:

-         привертати увагу дітей до предметів яскравих кольорів (червоний, синій, жовтий, жовтогарячий);

-         розвивати емоційну чутливість до кольору, бажання роздивлятись картинки, ілюстрації;

-         створювати під час вправ образотворчого циклу радісну, піднесену атмосферу;

-         надавати дитині право вибору;

-         посилювати та підвищувати стійкість її зорової уваги;

-         стимулювати до самостійної зосередженості.

Організація життєдіяльності

         Важлива умова закладання основ художньо-естетичного розвитку на першому році життя - емоційно насичене середовище. Отже, спочатку доцільно "поставляти враження" для очей, а пізніше (у другому півріччі) - надавати можливість руці дитини діяти з предметами різної форми, величини, кольору, текстури, місцезнаходження.

Ігрові вправи: "Знайди колір",

"Розклади за кольором кошика лісові ягоди".

Інструменти і матеріали: гуашеві фарби, різнокольорові олівці, крейди, тонований і білий папір розміру А-4, пензлі різних номерів, картини, ілюстрації.

Ранній вік (2 рік життя)

         Вікові можливості. Дитина ще не володіє здатністю зображувати предмети, просто маніпулює олівцем:

-         пізнає його на дотик,

-         стукає ним прислухаючись до звуку, що виникає,

-         здійснює довільні рухи, ковзаючи олівцем по аркушу паперу. Внаслідок таких дій утворюються крапки, штрихи, лінії.

         Папір сприймається швидше як нова іграшка, що шурхотить, змінює фактуру, рветься.

                   Такий період називається дообразотворчим.

         Від штрихів, ламаних ліній, зигзагів малюк переходить до округлих форм різних розмірів та спіралей. Часто такі дитячі каракулі заповнюють всю площу аркуша паперу.

         У віці 1,5-2 років невпорядковане нагромадження ліній змінюється округлими та видовженими зображеннями форм. Дитину приваблюють довгі безперервні лінії.

         Дитина реагує на всі кольори фарб, вибирає ті, які сподобалися. Образотворча діяльність викликає зацікавленість.

         Формуються елементарні технічні навички роботи з різними художніми матеріалами та особистісне ставлення до результатів власної діяльності.

Завдання розвитку:

-         підтримувати у дітей бажання малювати;

-         емоційно відгукуватись на результати власної творчості;

-         формувати елементарні технічні навички роботи з різними художніми матеріалами.

Прийоми роботи:

-         розгляд картин, ілюстрацій, казкового жанру, народних іграшок;

-         ігрові вправи ("Вдягни маску радості", "Вдягни злу маску", "Відгадай колір").

Інструменти та матеріали: гуашеві фарби, різнокольорові олівці, фломастери, крейди, тонований та білий папір розміру А-4, пензлі різних номерів, картинки, ілюстрації.

Орієнтовна тематика занять

         Дорослий може використати завдання, спрямовані на ознайомлення: при передачі явищ навколишнього світу з ритмом мазків, штрихів ("Хмарка плаче кап-кап-кап", "Пада, падає сніжок", "Малі ніжки туп-туп-туп", "Горобинки - намистинки для маленької пташинки");

         З кольором, при передачі явищ навколишнього світу контрастом кольорових плям ("Чарівні метелики", "Святковий салют", "На ялинці вогники горять", "Пливуть рибки у воді");

         З формою, при передачі навколишніх предметів ("Кольорові кульки летять", "Сяє сонечко", "Мої квіти", "Неслухняні клубочки").

Перша молодша група (3 рік життя)

         Вікові можливості

-         Діти проявляють зацікавленість самим процесом малювання.

-         Рухи олівцем стають впевненішими, виникає потреба впізнавання зображених форм.

-         У дитячих малюнках з'являються риси схожості на певний предмет.

-         Набуває все більшого значення результат образотворчої діяльності.

-         Прямокутні та округлі форми малюк асоціює з подібними предметами оточення: будинком, машиною, квіткою, яблуком тощо.

-         Характерним для цього віку є бажання повторити зображення з додатковими деталями.

         Для роботи дитини з фарбою (нанесення ритмічних мазків пензликом) бажано прикріплювати папір.

         Малюк ще не має попереднього задуму, а лише грається пензлем та фарбами. Різнобарвні мазки-плями надихають дитину на впізнавання асоціативних образів.

         У процесі малювання невимушені рухи дитини стають керованими, виникає бажання передати на аркуші конкретну дію("машина їде", "дощик іде", "квіточка росте"). Зазвичай діти відтворюють предмети овальних чи прямокутних форм.

         В цьому віці вперше виникає намір передати елементарну схожість з конкретним предметом чи явищем.

Орієнтовна тематика занять:

         Завдання спрямовані на формування відчуттів дитини:

-         ритму мазків, штрихів ("Хмарка плаче кап-кап-кап", "Малі ніжки туп-туп-туп", "Горобинки - намистинки для маленької пташинки" тощо);

-         кольору при передачі явищ навколишнього світу контрастом кольорових плям ("Чарівні метелики", "Святковий салют", "На ялинці вогники горять" тощо);

-         форми при передачі навколишніх предметів ("Кольорові кульки летять", "Сяє сонечко", "Мої квіти", "Неслухняні клубочки").

         В ході занять педагог вдається до розгляду картинок, картин, ілюстрацій казкового жанру, народних іграшок, предметів; ігрових вправ ("Моя пляма схожа на ...", "Колір пахне", "Смачний колір").

         Інструменти та матеріали: гуашеві фарби, різнокольорові олівці, фломастери, крейди, тонований та білий папір розміру А-4, пензлі різних номерів, картини, картинки, ілюстрації.

         Головне - дорослий повинен створити для художнього розвитку дитини емоційно збагачене, насичене, приємне розвивальне середовище.

         При інтеграції видів образотворчої діяльності встановлюється послідовність типів занять: від заняття з кожного виду (малювання, ліплення, аплікація, конструювання) - до занять, в яких поєднуються різні способи зображення та використовується різний матеріал.

Друга молодша група (4-й рік життя)

         Завдання розвитку:

         Продовжувати вчити правильно тримати олівець, фломастер, пензлик, не напружуючи м'язів і не стискаючи сильно пальці. Дитина має право самостійно обирати, якою рукою малювати.

         Учити набирати фарбу на пензлик: акуратно занурювати його всім ворсом в баночку з фарбою, знімати зайву фарбу об край баночки легким доторканням ворсу, добре промивати пензлик, перш ніж набирати фарбу іншого кольору. Привчати просушувати промитий пензлик об м'яку ганчірочку. Учити малювати груашевими фарбами, різнокольоровими олівцями, крейдою, восковими олівцями. Вчити розрізняти, називати та використовувати кольори (жовтий, зелений, червоний, синій, білий, чорний) та відтінки (рожевий, блакитний, сірий). Звертати увагу на підбір кольорів, що відповідають зображуваному предмету. Колір використовується дитиною як вияв власного емоційного ставлення до зображуваного.

         В ході малювання батьки і педагоги приділяють особливу увагу розвитку задуму, його наповнення образним змістом: спочатку дитину вправляють в умінні обирати кольоровий фон ("синя вода", "сонячна галявина", "темне небо"), а потім - у зображенні задуманого у малюнку ("пливуть рибки у воді", "кружляє багряний листопад", "у вікнах вогники горять" тощо). Примочування, штрихи, крапки, лінії оживають в дитячому малюнку, перетворюючись для них на дощик, сонечко, квітку, фігуру тварини чи людини. Лінії, кольорові плями, мазки слугують також для передачі нескладного сюжету.

         На предметному малюванні дорослий спонукає дитину малювати знайомі предмети, які складаються з чітких геометричних форм (квадрата, круга, трикутника, прямокутника), передавати предмети з трьох частин та співвідносити їх за величиною; ознайомлює з овальною формою; формує вміння орієнтуватися на площині аркуша.

         Орієнтовна тематика занять: "Сніговичок", "Качечка", "Золоті яєчка", "Святкові прапорці", "Їжачок", "Повітряні кульки", "Пада, падає сніжок", "Квіти для мами" тощо.

         У сюжетному малюнку спонукати дітей відтворювати явища навколишньої дійсності, прості епізоди з народних казок, свят, розташовувати предмети один біля одного та по всьому аркушу; виконувати сюжетні малюнки разом з іншими (дорослим, однолітками, старшими дітьми).

         Орієнтовна тематика занять: "Котиться колобок по доріжці", "Бурульки плачуть крижані", "Святковий салют", "Пливуть рибки у воді", "У вікнах вогники горять", "Зустріч з ялинкою" тощо.

         Залучати дітей до декоративної діяльності: привертати увагу до різних орнаментів, формувати уміння експериментувати і створювати з простих елементів (крапок, ліній, кіл, мазків) нескладні орнаменти у колі, квадраті, трикутнику, смужці, а також на площинних формах - силуетах (баранці, півники, пташки), вчити виконувати візерунки ритмічно двома-трьома кольорами.

         Орієнтовна тематика занять: "Килимкова доріжка", "Рушничок", "Дощечка", "Хусточка", "Фартушок", "Тарілочка", "Кухлик", "Глечик", "Півник", "Баранець", "Рибка", "Пташка" тощо.

         Естетична оцінка результатів власної чи колективної творчості у цьому віці елементарна: красиво - некрасиво, подобається - не подобається.

Середня група (5-й рік життя)

Завдання розвитку:

         На п'ятому році життя дитина вчиться бачити, відчувати, милуватись, захоплюватись світом прекрасного, емоційно сприймати твори класичного і сучасного українського та світового мистецтва. У цей період інтерес до різноманітних видів художньо-творчої образотворчої діяльності стає стійкішим. Дитина розуміє "мову" образотворчого мистецтва, вчиться розрізняти жанри живопису (пейзаж, портрет, натюрморт), види образотворчого мистецтва (графіка, живопис, декоративно-прикладне мистецтво).

         Через предметне малювання дитина оволодіває способами зображення складніших за будовою, пропорціями, лініями, графічними засобами штрихування у різних напрямках, не виходячи за контури зображення; вона знайомиться з розміщенням кольорів у спектрі, розрізняє, називає, та використовує кольори (жовтий, синій, червоний, зелений, білий, коричневий, чорний, оранжевий), їх відтінки (рожевий, блакитний, сірий, світло-зелений, темно-зелений, світло-коричневий, темно-коричневий і т.п.); оволодіває технікою змішування гуаші: добавляє білила для отримання нових кольорів та відтінків, користуючись палітрою; відтворює емоційні характеристики кольору; навчається сприймати красу форми, розміру, пропорцій, кольору; навчається оцінювати малюнок і отримувати радість від досягнення успіху.

         Орієнтовна тематика занять: "Снігуронька", "Горобчики", "Ялинка світиться вогнями"; "Голубий вагон", "Сільський будиночок", "Веселкові ворота", "Диво-метелики", "Сумне осіннє дерево", "Дари осені", "Засніжені дерева", "Казковий будиночок", "Кумедні сніговички", "Вербова гілочка", "Квітують каштани", "Різнобарвні арки", "Возик для поні", тощо

         У сюжетному малюнку дитина вправляється в умінні малювати з натури, за уявою, по пам'яті, передаючи виразність навколишньої дійсності та казково-фантастичного світу, в неї розвивається асоціативне мислення; вона навчається передавати пропорції, емоційні характеристики рухів, міміки; виконує багатопланові композиції на всьому просторі аркуша у перспективі (знайомство з лінією горизонту та перспективою); самостійно підбирає та користується різними пензлями (широкими, щільними, тонкими), матеріалами, інструментами; тонує папір; охоче бере участь у спільному з іншими створенні малюнків, композицій.

         Орієнтовна тематика занять: "Ходить сон коло вікон", "Танок фарби", "Осінній пейзаж", "Мій квітник", "Казкова зимонька", "Новорічне свято", "Холодно взимку маленькій ялинці", "Підводний світ", "У світі казки", "Малюєм пальчиком весну", "Відкритий космос" тощо.

         В ході декоративного малювання дорослий розширює знання дошкільника про килимарство, народну іграшку, писанку, вишивку.          Завдання: формувати уміння експериментувати і створювати із знайомих елементів (рослинних, геометричних) орнаменти у крузі, овалі, квадраті, трикутнику, смужці, на площинних формах-силуетах, які імітують предмети побуту, вчити виконувати візерунки ритмічно, кольоровими поєднаннями властивими для української вишивки, писанки, кераміки.

         Орієнтовна тематика занять: "Килимова доріжка", "Рушничок-стирник", "Пояс", "Святкова хустинка", "Фартушок святковий", "Гуцульський килимок", "Кухлик", "Півник", "Яйце крапанка" тощо.

         Інструменти та матеріали: гуашеві фарби, різнокольорові олівці, фломастери, крейди, воскові олівці, тонований та білий папір розміру А-4, пензлі різних номерів, картини, ілюстрації.

Старша група (6-й рік життя)

         Маючи певний досвід в різних видах образотворчої діяльності, дитина старшого дошкільного віку повніше, різносторонніше відображає предмети та явища навколишньої дійсності, активно і творчо виражає своє ставлення до них. Дитяча творчість приваблює наївністю образів, щирими почуттями, яскравістю фарб. Задуми стають стійкішими, розширюються можливості використання обраних матеріалів. Дитина приймає на себе роль "художника", "майстра", "скульптора" і відповідно мотивує вибір діяльності і матеріалів - малює картину на мольберті, бере палітру, пензлі та фарби. Виникнення вибіркового ставлення до різних видів образотворчої діяльності засвідчує подальшу динаміку особистісного зростання дитини.

         Дитина старшого дошкільного віку вчиться відображати в малюнку характерні риси персонажу (добрий, веселий, злий), реальне і казкове, типове та особливе, схоже на зразок й оригінальне, помічає недоліки у своїй діяльності, може дати естетичну оцінку кінцевому результату своїх художніх зусиль.

         Зросла самостійність, здатність до самоконтролю та саморегуляції діяльності, дозволяють дитині виконувати завдання з образотворчої діяльності як індивідуально, так і групою. Задуми стають все чіткішими, розширюються можливості вибору та використання різноманітних матеріалів, руки діють впевненіше, координованіше. Дитина може створювати складний художній образ, передавати настрій, емоції, рух, завдяки чому кожний художній твір набуває неповторної індивідуальності. Чим систематичніше дорослий використовує зрослі можливості дитини, тим інтенсивніше розвиваються її художні здібності, емоційна сприйнятливість, як важлива особистісна якість.

         Продовжується знайомство дошкільника з різними видами та жанрами образотворчого мистецтва: живописом (пейзажем, портретом, натюрмортом), графікою, декоративно-прикладним мистецтвом. Дорослий формує у дитини особистісну позицію при сприйнятті творів образотворчого мистецтва, виховує в неї уміння бачити, відчувати, милуватись, та захоплюватись чарівним світом мистецтва, розвиває інтерес до українського народного мистецтва. Емоційні враження від сприйняття художнього образу посилюються відповідною музикою, поезією, казками, прислів'ями тощо.

         На заняттях з предметного малювання формується вміння передавати образ предмета різними способами; використовуються всі кольори спектра; удосконалюються технічні навички роботи олівцями, акварельними фарбами; продовжують формуватися просторові уявлення, розвиваються уміння оцінювати малюнок і отримувати радість від досягнення успіху.

         Орієнтовна тематика занять: "Котик-воркотик", "Мишка-норушка", "Ходить гарбуз по городу", "Знайомство з натюрмортом", "Зайчик-побігайчик", "Рожеве слоненя", "Осінній букет", "Портрет друга", "Дерево взимку", "Квітне дерево весною" тощо.

         На заняттях з сюжетного малювання дорослий спонукає дитину до малювання з натури, за уявою, по пам'яті, передавати виразність навколишньої дійсності та казково-фантастичного світу. Ускладнюється композиція дитячих малюнків. Дитина зображає предмети з близької дистанції та перспективно, виділяє головне, визначає місце дії, передає особливості зображуваних об'єктів кольоровою гамою, різноманітними формами, динамікою об'єднання частин.

         Орієнтовна тематика занять: "У місто осінь завітала", "Барви осінньої природи", "Зимова казка", "Зима у селі", "Космічна подорож", "Осінні дощі", "Новорічне свято", "Лісовий пейзаж", "Морський пейзаж" тощо.

         На заняттях з декоративного малювання дорослий  знайомить дитину з київською, полтавською, закарпатською вишивкою, характерними особливостями української кераміки, петриківським розписом, писанкарством, килимарством, пробуджує інтерес до національного мистецтва; вчить симетрично розташовувати рослинні та геометричні елементи на формах різного формату (круг, квадрат, багатокутник, ромб, овал, смуга, розет).

         Орієнтовна тематика занять: "Чарівні птахи", "Фантастичні рибки", "Українська вишиванка", "Дерево життя", "Бабусина чашка",  "Півник-розбійник", "Сорочинський ярмарок", "Червоне яйце", "Новорічний ліхтарик", "Свистунець", "Український рушник" тощо.

         Попередній досвід образотворчої діяльності та розвинені соціально-культурні потреби уможливлюють залучення дитини старшого дошкільного віку до декоративного дизайну, художнього оформлення побуту. Дитина виявляє зрослий інтерес до рослин, мінералів, використання паперу, тканини, різноманітного підручного матеріалу, створює з нього образні композиції, прикрашаючи таким чином свій побут.

 Підготувала вихователь Шевчук Н.С.