Комунікативна гра - засіб розвитку культури спілкування та формування мовленнєвого етикету у дітей старшого дошкільного віку. Консультація-полілог

Спостерігаючи за іграми дітей у групах молодшого та старшого  дошкільного віку, можна помітити, що часто між ними виникають конфлікти. Малюки не вміють вести спільну розмову, часто сваряться. Можна помітити, що кожен говорить про своє, співрозмовників ніхто не чує, у групі гомін, діти постійно конфліктують між собою. Виникає потреба у керівництві іграми дітей та процесом перебігу різних видів діяльності вихованців.

Причинами виникнення конфліктів є:

  • несформованість культури спілкування;
  • несформованість мовленнєвого етикету.

Наслідки: діти не вміють домовлятися, ввести діалог  один з одним, під час розмови використовують жаргонні слова, слова-паразити, не дослуховують і перебивають співрозмовника; майже усі діти вживають лише елементарні ввічливі слова, а це означає, що вони недостатньо знають мовний етикет, необхідний для повноцінного спілкування.

 Найбільш дієвою для підвищення навичок культури спілкування дітей є ігрова діяльність, тому що, по-перше, гра - провідна діяльність дошкільника; по-друге, вона є колективною діяльністю, що передбачає необхідність спілкування з однолітками чи дорослими.

Найбільш ефективним засобом виховання культури спілкування та формування мовленнєвого етикету є комунікативна гра, у процесі якої здійснюється як комунікативна, так і мовленнєва взаємодія дітей.

Т. Піроженко розробила методику використання комунікативних ігор під час виховання культури спілкування у дітей старшого дошкільного віку. Комунікативні ігри розподілені за блоками: «Я та Я», «Я та інші», «Я і моє мовлення», «Я і мої емоції», «Я і моя сім'я».

До кожного блоку визначено конкретні завдання, що сприяють розвитку певних навичок культури спілкування, підібрано ігри, вправи, бесіди. Їх елементи варто включати у різні ситуації спілкування, заняття, розваги, театралізовану, музичну та інші види діяльності дітей, на прогулянці.  Можна грати перед заняттям, під час заняття використовувати ігри як фізкультхвилинки.

Успішнішими ігри є тоді, коли відбуваються в колі, де всі діти бачать одне одного. Важливо стежити за тим, щоб кожна дитина мала можливість проявити себе і ніхто не залишився поза увагою. Важливо враховувати особистісні особливості кожного малюка. На перших етапах ініціатива повністю належить дорослим, а згодом діти самі починають організовувати прості комунікативні ігри.

Реалізація комплексного застосування комунікативних ігор відбувається під час адаптації дитини до дошкільного закладу, приходу нової дитини у групу. Вправа «Познайомимось» (блок «Я та інші») - дає змогу дітям познайомитись одне з одним, звикнути, пристосуватися в новому середовищі; вправа  «Привітаймося» - продовжує знайомство, створює психологічно невимушену атмосферу; заключна вправа «Моє ім'я» - сприяє створенню комфортної атмосфери для кожного учасника.

Блок «Я та Я»

Завдання: вчити дітей з розумінням ставитися до індивідуальних особливостей і відмінностей між людьми; сприяти посиленню уваги дитини до себе, до своїх відчуттів і переживань, а також розвивати впевненість у собі.

Назви ігор, вправ, ситуацій

«Хто я?»,  «Слухаємо себе», «Склади розповідь про себе», «Малюємо себе», «Я гарний - я поганий».

Тематика бесід

«Вимогливість до себе», «Як стати самим собою», «Як стати рішучим?», «Про витримку», «Що таке наполегливість?», «Як стати спокійнішим?», «Як стати самостійним?»,  «Як розвивати впевненість у собі?».

                                           Блок «Я та інші»

Завдання: розвивати у дітей навички спільної діяльності, відчуття спільності, розуміння індивідуальних особливостей інших людей; формувати уважне і доброзичливе ставлення до людей і одне до одного; через  ігри-вправи сприяти розвитку згуртованості групи, налагодження в групі атмосфери довір'я і безпеки.

Назви ігор, вправ, ситуацій

«Давай познайомимося», «Привітаймося», «Моє  ім'я», «Мій секрет», «Опиши свого друга», «Що змінилося?», «Як ти почуваєшся?», «Малюнок удвох», «Хто тебе покликав?»,  «Зробимо один одному подарунок», «Зберіться разом».

Тематика бесід

«Як ставитися до інших?», «Про «хочеться» і «потрібно», «Як відстоювати свою думку», «Як правильно переконувати», «Як запропонувати свою допомогу», «Мистецтво розв'язання проблеми».

Блок «Я і моє мовлення»

Завдання: розвивати вміння дітей вести вербальні і невербальні діалоги, використовуючи мову жестів, міміки і пантоміміки; розуміння того, що окрім мовленнєвих, існують і інші засоби спілкування.

Назви ігор, вправ, ситуацій

«Телефон», «Заверши речення», «Чарівний стілець», «Ввічливі слова», «Художник слова».

Тематика бесід

«Що таке мовлення?»,  «Як стати приємним співрозмовником?»,  «Як подолати несміливість під час спілкування?», «Як доброта допомагає друзям у спілкуванні?», «Чарівні слова», «Чи потрібно перепрошувати?»,  «Як знайти взаєморозуміння або спільну мову?».

Блок «Я і мої емоції»

Завдання: ознайомити дітей з емоціями людини; учити усвідомлювати свої емоції, а також розпізнавати емоційні реакції інших людей; розвивати вміння адекватно виражати свої емоції.

Назва ігор, вправ, ситуацій

«Піктограми», «Мімічна гімнастика», «Малюємо емоції пальцями»,  «Чарівний мішечок», «Різноманітні настрої», «Музика та емоції», «На що схоже?», «Щоденник настроїв», «Малюємо настрій музики».

Тематика бесід

«Про емоції та почуття», «Як проявляти радість?», «Як зробити життя радісним?», «Як позбутися поганого настрою?», «Способи поліпшити настрій».

Блок «Я і моя сім'я»

Завдання: учити дітей усвідомлювати взаємини усередині сім'ї, а також себе як повноправного члена сім'ї; формувати тепле ставлення до  членів своєї сім'ї.

Назви ігор, вправ, ситуацій

«Домашній фотоальбом», «Дочки-матері», «Я у тата помічник», «Сімейні свята та розваги».

Тематика бесід

«Що означає любити батьків?», «Що означає поважати старших?», «Мій родовід», «Моє життя у сім'ї», «Стосунки між братиком і сестричкою» та ін.

 

Підготувала вихователь Грухаль М.К.