Психологічний портрет ідеального першокласника

1.   Педагогічна готовність:

  • навички читання;
  • навички лічби;
  • навички письма;
  • навички малювання у різних техніках;
  • звукова культура мовлення;
  • уміння розгорнуто відповідати на запитання;
  • великий словниковий запас;
  • загальна обізнаність.

2.   Інтелектуальна готовність:

  • диференційованість сприймання (спостережливість);
  • розвинена уява;
  • уміння розгорнуто орієнтуватись у просторі і часі;
  • розвинене наочно-образне мислення (уміння виділяти суттєве в явищах навколишнього середовища, уміння порівнювати їх подібність та відмінність);
  • розвинена дрібна моторика (володіння олівцем, ножицями, має навички малювання різними техніками);
  • добра пам'ять;
  • розвинена регулююча функція мови, уміння виконувати словесні інструкції;
  • інтелектуальна активність (уміння перетворювати навчальне завдання на самостійну мету діяльності);
  • передумови абстрактно-логічного мислення (здатність розуміти символи, формулювати запитання, самостійно розмірковувати, знаходити причини явищ, робити прості висновки).

3.   Мотиваційна готовність:

  • вираження пізнавальних інтересів;
  • намагання засвоїти роль школяра (бажання ходити до школи), приймати системи вимог, які ставить школа і вчитель.

4.    Емоційно-вольова готовність:

  • уміння керувати своєю поведінкою;
  • збереження працездатності протягом навчального дня;
  • емоційна стійкість (регуляція емоцій);
  • довільна регу ляція уваги (її концентрація, стійкість, переключення);
  • уміння стримувати свої імпульси (не перебивати інших під час розмови);
  • уміння продовжувати дію, докладаючи до цього вольові зусилля.

5.    Комунікативна готовність:

  • бажання спілкуватися з дорослими і дітьми;
  • уміння встановлювати контакти з учителем;
  • збереження відчуття дистанції;
  • здатність до особистого контакту з дорослими (на противагу ситуативному);
  • уміння встановлювати контакт з однолітками;
  • уміння входити в дитячий колектив і знаходити своє місце в ньому;
  • уміння виконувати роботу разом;
  • уміння підтримувати рівноправні стосунки з однолітками.