ШЛЯХИ ПІДГОТОВКИ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ

Семінар-практикум для батьків

Перший - коли дитина відвідує дитячий садок і навчально-виховні зав­дання зреалізовуються відповідно до державних програм і стандартів, які спрямовані на забезпечення її всебічного і гармонійного розвитку. При цьому дитина одержує багато корисних звичок і навичок співжиття у колективі, уміння спілкуватися з людським, природним і предметним середовищами, контактувати з однолітками і дорослими, тобто набуває елементарного соціального досвіду.

Другий шлях - коли батьки лише на час занять приводять малюка у дитячий садок. Дитина при цьому одержує певну суму знань, необхідних для навчання у школі, однак програє у плані соціальної адаптації.

Третій шлях - коли батьки (інші члени сім'ї) самостійно готують дитину до школи. Він не завжди приносить бажані результати. По-перше, дитина, виховуючись у середовищі дорослих, часто позбавлена спілкування з однолітками, у першому класі часто комплексує і тяжко входить у дитячий колектив. По-друге, і що дуже важливо, - більшість батьків мало ознайомлені з особливостями розвитку дитини, з психолого-педагогічною літературою, з новітніми методиками подачі навчального матеріалу дітям, а здебільшого навчають, як колись навчали їх. Не звертається увага на формування емоційно-вольової сфери, на вміння регулювати своїми емоціями, на формування уваги, зосередженості, дисциплінованості, посидючості, вмінні чітко виконувати словесну інструкцію. А це надзвичайно важливо для успішного навчання у школі. Окрім того, батьки не мають достатніх навичок та умінь навчати дітей мислиннєвих операцій: аналізу, синтезу, класифікації, порівняння, уміння узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити логічні висновки та інше, тобто формувати інтелектуальну готовність до школи.

Подаємо кілька практичних порад для батьків, які самостійно прагнуть підготувати дитину до успішного навчання в школі.

У дитини треба виробити бажання вчитися. Щоб процес підготовки до школи був цікавий, всі завдання доцільно проводити в ігровій формі і не обов'язково за столом. Будь-яка життєва ситуація, явище природи, предмет можуть піддаватися аналізу, синтезу, порівнянню, узагальненню, класифікації, а твори художньої літератури або різноманітні жанри фольклору збагачуватимуть пам'ять, розвиватимуть думку, уяву, вміння логічно мислити. Все це у комплексі впливатиме на розумовий розвиток майбутнього школяра та його успішне навчання.

Орієнтовні завдання, ігри та ігрові вправи

I. Сенсорний розвиток. Він передбачає вміння та навички розрізнення кольорів, форм, величини предметів.

  • Бесіда про предмети за таким алгоритмом:

-        Назви предмет.

-        Для чого він потрібний?

-        Які його властивості (форма, колір, розмір)?

-        Який на дотик, смак, запах, з чого зроблений та інше?

  • «Розклади фігури» - пропонується три види геометричних фігур різних за величною і за кольором. Розкласти фігури так, щоб у кожній купці були фігури чимось схожі між собою.

II.  Розвиток мислення. Дитина повинна вміти виділяти суттєве у предметах і явищах навколишнього світу, узагальнювати і диференціювати їх, порівнювати, встановлювати як спільні, так і відмінні властивості та причинно-наслідкові зв'язки, розмірковувати, відповідати на запитання, знаходити причини явищ, робити висновки.

  • Аналіз. Це виділення у предметі тих або інших ознак, властивостей, відношень, зв'язків.

- З чого складається предмет?

На господарському дворі є кури, гуси, качки, індики. Що у них спільного і чим вони відрізняються?

  • Синтез полягає у поєднанні виділених окремих компонентів у ціле.

Мозаїка. Складання з окремих пластмасових деталей візерунка, орнаменту, сюжетного малюнка; «Склади картинку» - для виконання цього завдання можна використо­вувати кубики, набори розрізних картинок; «Танграм» - ігри з геометричними фігурами; «Склади фігуру» - дається набір геометричних форм. Пропонується скласти з них фігуру.

  • Узагальнення. Це підведення менш загальних понять під більш загальні.

«Назви одним словом». Наприклад, яблука, груші, сливи - що це? (Фрук­ти); липа, тополя, клен, дуб - що це? (Дерева).

«Четвертий зайвий». Пропонується розглянути послідовно кілька карток. На кожній із них зображено 4 знайомих дитині предмети, гри з яких можна об'єднати одним поняттям, а четвертий предмет представляє інше поняття. Дитина повинна визначити, який предмет на картці зайвий і пояснити чому. Орієнтовні приклади малюнків на картках: 1. Ніж, миска, каструля, лопата. 2. Кіт, миска, собака, корова. 3. Кінь, вівця, коза, віз. 4. Ручка, зошит, книж­ка, стіл.

  • Порівняння. Встановлення подібності і відмінності предметів і явищ дійсності.

- Порівняй, ідо спільного та відмінного у кота і собаки (у дерева і куща; у сковорідки і тарілки, у стола і крісла, м'яча і кавуна, зайця і білки та ін.)

  • Класифікація. Розподіл предметів і явищ за певними ознаками (колір, форма, величина, призначення та ін.). Дидактичні ігри: «Що де росте?», «Їстивне та неїстівне», «Згрупуй предмети за кольором» (формою, величиною, матеріалом, з яко­го виготовлені, призначенням та ін.), «Добери малюнки з предметами, що належать до меблів» (одягу, взут­тя, посуду...)

·           Логічне мислення.

«Скажи навпаки». Пропонується набір слів (не менше п'яти), до яких треба дібрати слова з протилежним значенням. Орієнтовні слова: високий - низький; тонкий - товстий; покупець - продавець; брудний - чистий; поча­ток - кінець.

«Погодуй тварин». На окремих малюнках зображено тварин, на інших - корм для них. Для кожної тварини треба підібрати відповідний корм.

Розв'язування кросвордів, ребусів, шарад та ін., гра в шашки, шахи.

Проблемні запитання і завдання: Чому буває роса? Чому вода взимку замерзає? Чи можуть зуби бути молотком, що розбиває горіхи? Що у кар­топлі їстівне: вершки чи корінці? Яка морква поживніша: варена, смажена чи сира? Чи може морква лікувати очі?

Доречними будуть матеріали із книжки О. Яловської "Веселі задачі для дошкільнят" Наприклад:

У верблюда є долоні,             Тигр копита гарні має,

З дивом цим ви не знайомі?    Скільки їх? Ніхто не знає?

Скільки крил у бегемота?      А в оленя лікті є,

Пальців на ногах єнота?         Що ви знаєте про це?

·            Розвиток уяви.

«Що на що подібне?». Дитині дається для спостереження предмет або об'єкт і пропонується визначити, на що він подібний. Наприклад: на що подібна хмарка ( на їжачка, лева, літак, рибу та ін.)

«Уяви!». Уяви, що всі іграшки раптом ожили і заговорили. Що вони сказали б?

  • Розвиток пам'яті. Основне завдання - спрямувати зусилля на розвиток словесної, довільної пам'яті, осмисленості запам'ятовування.

Вивчення різних жанрів фольклору (лічилок, мирилок, забавлянок та ін.), віршів.

«Який предмет загадали?».  Дорослий описує предмет, дитина відгадує. Пропонується розглянути кілька дрібних предметів (іграшок), виставлених у певному порядку. Предмети закривають серветкою і пропонують назвати їх по порядку.

Для кращого запам'ятовування прозового тексту чи вірша разом з дитиною варто скласти опорні схеми-малюнки. Наприклад, рядки вірша: В лісі є зелена хатка. Там заснули ведмежатка..., можна представити такою схемою: кілька дерев (ліс), зелена хатка, ліжечка, ведмежатко.

  • Посидючість. Для вироблення посидючості доречно давати дітям трудові завдання, пов'язані з рукоділлям. Добрим для цього є в'язання технікою макраме, зав'язування та розв'язування шнурів, перебирання квасолі, гороху тощо. Щоб, здавалося, така не зовсім приваблива робота була для дітей цікавішою, варто вмикати музику, використовувати жарти, перлинки народної мудрості, наприклад, прислів'я, приказки тощо.

Це привчатиме до праці, виховуватиме бажання надавати посильну допомогу старшим у веденні домашнього господарства.

  • Зосередженість. Для вироблення зосередженості спершу доречно до­бирати такі види занять для дітей, які б могли якомога більше зацікавити дитину.

Добрими будуть і такі вправи:

«Очі в очі» - дорослий і дитина змагаються, хто довше зможе утримати погляд і не відвести очей; «Куди полетів метелик?» - до палички прив'язують паперового метели­ка. Дорослий водить паличкою з метеликом угору, вниз, в сторони, зупиня­ючись на кожній позиції на хвилину-дві. Дитині пропонується зосередитися на русі палички з метеликом; «Перебирання квасолі, різних круп».

  • Увага. Для розвитку уваги варто навчити дитину спостерігати за різни­ми об'єктами, проводити відповідні ігри: «Чого не стало?» - дитина заплющує очі, а дорослий вносить зміни у по­рядок виставлених іграшок, предметів та ін.; «Що змінилось?».

Добрі результати дадуть і слухові диктанти (Див. у розділі "Підготовка руки дитини до письма"). Вони заберуть не більше 5-10 хвилин часу, а ко­ристь від цього - велика.

  • Вміння чітко виконувати інструкцію. Для вироблення навичок чітко виконувати словесну інструкцію можна використати проведення ранкової гімнастики, різноманітні вправи для різних органів. Даючи дітям доручен­ня, уникати багаторазових повторень, добиватися чіткості у їх виконанні.

ІІІ. Дисциплінованість. Важливу роль у вихованні дисциплінованості відіграє вироблення стійкої навички дотримуватися розпорядку дня. Звичка прокидатись і лягати спати в один і той самий час, приймати їжу у певний період дисциплінуватиме і організовуватиме життя дитини змалку.

Завдання щодо предметної підготовки

Окрім вищеперелічених завдань, дітям треба дати певний обсяг знань про навколишній світ, з математики, природи, розвивати мовлення і навички спілкування, вміння робити звуковий аналіз слів, підготувати руку до пись­ма, розвинути зображувальні вміння та навички та ін.

Дитина і навколишній світ

 Обсяг знань та умінь

Знання про себе (ім'я, прізвище, адреса, телефон, стать); про родину (імена членів родини, рід занять, обов'язки); про рід і родовід (тато, мама, дідусь, бабуся, сестра, брат та інші члени родини).

Рідний край (наша держава - Україна, столиця Київ, Державний гімн, прапор; назва рідного міста, села чи селища, вулиці, на якій живе; знання про найвизначніші місця свого краю та видатних людей).

Праця людину годує (ознайомлення з професіями, з традиційними народними ремеслами та промислами краю).

Народні звичаї, традиції, обряди (ознайомлення з календарною обрядо­вістю, державними та релігійними святами, з трудовими традиціями, мораль­ними чеснотами).

Фольклор (прислів'я, приказки, загадки, народні прикмети, лічилки, мирилки, казки, легенди та інше).

Безпека життєдіяльності (навчити життєво доцільної і безпечної поведінки у людському, природному і предметному середовищах).

Примітка. Завдання цього розділу реалізуються у щоденному спілкуванні з дитиною.

Розвиток мовлення та мовленнєве спілкування

 Обсяг знань та умінь

Добре вимовляти всі звуки, мати достатній словниковий запас, дотримуватися норм граматично правильного мовлення (узгоджувати слова в реченні), висловлювати свої думки та міркування зв'язною мовою з використанням різних типів речень, стимулювати розвиток монологічного та діалогічного мовлення, володіти навичками етичного спілкування, достатнім арсеналом ввічливих слів.

Завдання і поради

І. Вимова звуків та формування звукової культури мовлення

  • Що як звучить?
  • Хто як кричить? (Звуконаслідування)
  • Пограємось у казку. (Відтворення голосів персонажів; регуляція сили, темпу голосу)
  • Придумай слово на заданий звук.

Примітка. Якщо у дитини с відхилення у звуковимові, перш за все треба з'ясувати причину, звернутися до лікаря, а потім до логопеда.

III.У світі слів. Збагачення словника

  • Що є у вашій кімнаті?
  • Домашні речі.
  • Скажи навпаки.
  • Назви, хто що робить.
  • Добери подібні слова (ласкаві, пестливі та ін.)
  • "Солодкі " і "гіркі " слова.
  • Ланцюжок слів.

Примітка. Збагачення словника відбувається у повсякденному спілкуванні з дитиною на різні доступні для дітей теми.

ІУ. Дитяча граматика

  • Де знаходиться предмет?
  • Що змінилось?
  • Нові слова. (Спонукати утворювати нові слова за допомогою суфіксів та префіксів: кіт - котик, рученька - ручище, лікувати лікар та ін.)
  • Скажи одним словом (Утворення з двох слів одного: молоко, возити молоковоз)

У. Розвиток монологічного та діалогічного мовлення

  • Продовжити оповідання, розпочате дорослим.
  • Переказати прочитану казку, мультфільм.
  • Скласти розповідь за опорними словами (або малюнками).
  • Скласти розповідь про пригоди улюбленої іграшки, смішні епізоди з власного життя.
  • Розповісти про своїх рідних.
  • Описати іграшку, скласти розповідь за малюнком.

УІ. Етичні засади спілкування

  • "Чарівні" слова (Ввічливі форми вітання, звертання до дорослих та однолітків)
  • "Ввічливий та чемний - усім приємний"(Правила поведінки у спілку­ванні) Грамота

Обсяг знань та умінь

Ознайомити з буквами, складами, словами. Вироблення елементарних навичок читання односкладових та багатоскладових слів.

Найбільша помилка при навчанні грамоти полягає в тому, що з дитиною вчать назви літер, а не звуки. Наприклад: ша, а не їй; бе, а не б. Це утруднює злиття звуків при читанні складів і у результаті формується побуквене читання. Є різні методики навчання читанню. Можна скористуватися методикою М. Зайцева, яка ґрунтується на ігровому прийомі - маніпулюванні кубиками-складами. За цією методикою, як

підтверджують дослідження, діти уже з 2-річного віку у процесі гри легко оволодівають навичками читання. Ось фрагмент роботи за цією методикою.

... Як працювати? З чого починати? Звичайно, з імені дитини. Ка-тя - два кубики. Але дитина може скласти і тя-ка, пно-ка, ко-тя. Дуже смішно. Сімдесят дві комбінації утворюються з двох кубиків. Куди сховалося твоє ім'я? Шукаймо. Уже почалася гра. А дитина знайомиться зі складами, засвоює їх...

Спираючись на принцип поскладового навчання читанню, можна використати такі ігри та вправи:

  • Допиши склад або букву, щоб вийшло слово. Наприклад: ма -ма, ма-ло, ма-к.
  • Доміно. Із сірникових коробок разом з дитиною зробити доміно зі складами. Граючи в цю гру, вона швидко засвоїть навички читання.
  • Друкування складів. Переписуючи окремі друковані склади, дитина запам'ятовує і легко прочитує вже знайомі у тексті.

Другий шлях, не менш ефективний, є той, що пропонується у програмі "Крок за кроком". Він базується на утворенні асоціативних зв'язків, у даному випадку зіставлення предмета та його словесного позначення. На кожному предметі, що оточує дитину, вивішують табличку-підпис, що це таке. Дитина бачить предмет, запам'ятовує слово-назву. Тобто відбувається процес цілісного сприймання слова.

Доцільними є використання і першого, і другого методів.

Для ознайомлення з літерами доцільно скористатися віршованими абетками.

У повсякденні доречними будуть завдання на знаходження вивченої літери у будь-якому тексті.

Підготовка руки дитини до письма

Обсяг знань і умінь

Орієнтуватися на сторінці зошита, проводити лінії вертикальні і гори­зонтальні, штрихувати. Вміти координувати рухи руки, визначати центр, середину аркуша та ін.

Підготовка руки дитини до письма передбачає розвиток:

-        кисті руки й дрібних м'язів пальців;

-        координації рухів руки, пальців, очей, передпліччя;

-        окоміру (вміння визначити центр, середину, підпорядковувати рухи руки, очей контролю свідомості);

-         просторових уявлень (ліворуч, праворуч, внизу, над і під лінією, між лініями);

-        плавності, точності й ритму рухів;

Тривалість заняття - 10 хвилин, тривалість проведення ліній - 5-6 хви­лин.

Завдання і поради

І. Для кистей рук дітей

Вправа 1. В. п. - сидячи, руки на столі, міцно стиснути пальці в кулак і розслабити їх (5-6 разів). Розслабити й стріпнути ними 3-4 рази.

Вправа 2. В. п. - сидячи, з'єднати долоні з розведеними пальцями. Пружно натискати на кінчики пальців, обережно розтягуючи поверхню долонь (5-6 разів). Стріпнути кистями 3-4 рази.

Вправа 3. В. п. - сидячи. Самомасаж кистей. З'єднати їх і міцно розтирати як при митті рук (10-15 с).

Вправа 4. Пограймо на піаніно. Кінчиками пальців водити по столу, імітуючи гру па піаніно.

ІІ. Розвиток окоміру. Закріплення просторових понять (робота за трафаретками та шаблонами).

  • Обмалюй свою руку.
  • Прикрась рукавичку. На вирізаній із паперу площинній формі рука­вички запропонувати викладати за словесною інструкцією дорослого (викласти зверху на рукавичці 2 ромби, внизу - 2 кружечки, праворуч - квадрати, ліворуч - теж квадрати). Це допоможе розвинути слухову пам'ять і закріпити просторові поняття.

Примітки. Шаблонами можуть слугувати будь-які невеликі за розміром площинні предмети. Обвести площинні предмети олівцем та вирізати їх. Потім дитина може використовувати для ігор.

ІІІ. Друкування букв. На початку пропонуються трафаретки букв, які діти обводять. Потім копіюють букви із друкованих текстів і у кінцевому результаті копіюють друковані невеликі тексти, писані великими буквами.

ІУ. Ознайомлення із зошитом у клітинку та в лінійку.

  • Малювання крапок на верхній та нижній лініях зошита.
  • Малювання паличок між лініями.
  • Малювання косих ліній.
  • Штрихування (Проводити горизонтальні та вертикальні лінії в обме­женій площині) .

Математика

 Обсяг знань та умінь

Мати поняття про кількісну і порядкову лічба у межах 10; порівнювати групи предметів за кількістю; суміжні числа; склад чисел; додавання і віднімання, складання і розв'язування задач у межах 10; порівняння величин предметів (довгий-короткий, високий-низький, широкий-вузький); вимірювання умовною міркою; орієнтування в просторі (вгорі-внизу, над-під, ліворуч-праворуч, посередині); геометричні фігури (квадрат, ромб, прямокутник, трикутник, круг, овал, циліндр, конус); пори року (весна, літо, осінь, зима) і назви місяців; дні тижня; частини доби.

Знання з математики і природи можна об'єднати в один блок. Так, іду­чи з дитиною по вулиці, гуляючи в саду чи перебуваючи на лоні природи, розповідаємо про рослини і тварин, спонукаємо до активної мовленнєвої діяльності, вправляємо їх у лічбі (скільки дерев, чого більше: кущів чи дерев та ін.) та формуванні інших елементарних математичних понять.

Пропонуємо добірку завдань, спрямованих на формування елементарних математичних понять, і які можна розв'язувати, перебуваючи з дитиною на річці.

Завдання і поради

  • Відібрати стільки найкращих камінців, скільки пальців є на одній або обох руках. Іде процес мислення, лічба пальців рук, а відтак камінців.
  • Розкласти камінці за величиною: великі і малі, середні. Закріплюються вміння класифікувати за розміром.
  • Визначити геометричну форму кожного з них (кругла, овальна, три­кутна та ін.)
  • Намалювати крейдою цифри на камінцях. Вправляти у прямій (від І до 10) та зворотній (від 10 до 1) лічбі.
  • Гра "Котрий камінець у мене у руці?". Співставлення числа і цифри.
  • Гра "Хованки". Вправляння у порядковій лічбі. Дитина заплющує очі, дорослий ховає одного камінця із 10, розкладених за порядком. Дитині про­понується назвати, якого камінця не стало.
  • Гра "Які сусіди сумували за захованим камінцем". Орієнтація у суміж­них числах. (Дорослий називає число, пропонує дитині назвати число, що передує названому, а також те, яке займає місце після названого.)
  • Гра "Розклади камінці". Дорослий пропонує взяти 3 (4, 5, 6, .., 10) камінців і розкласти на 2 купки. Наприклад, 5 камінців можна розкласти так: 5 = 4 і 1; 5 = 3 і 2. Таким чином дитина засвоюватиме склад чисел, а це у свою чергу допоможе в майбутньому добре складати та розв'язувати прикла­ди та задачі.
  • Скласти задачу на додавання та віднімання у межах 10 про чарівні камінці.

Широке поле для реалізації математичних завдань дає той час, коли го­туєте обід. Запропонувати дитині полічити, зі скількох страв складається обід. Скільки членів родини обідатиме? Скільки видів овочів треба вкинути в суп або борщ? Скільки картоплин треба почистити? Якої форми овочі і фрукти? (овальної, квадратної, циліндричної та ін.)

Виміряти, скільки чайних ложок солі (або іншої крупи) вміститься у 100-грамовій склянці.

Гуляючи по вулиці, закріпити просторові поняття (високий, низький, довгий, короткий, праворуч, ліворуч та ін.), пори року, назви місяців, дні тижня та ін.

Отже, повсякденне життя дає багато матеріалу для формування у до­шкільнят елементарних математичних понять.

Природа

Обсяг знань та умінь

Мати певні знання про природні об'єкти (відповідно до програми та Ба­зового компоненту), проявляти бажання доглядати і турбуватися про них.

Природа сприяє успішній підготовці до школи: навчає спостережливості, уваги, розвиває аналітичне мислення, здатність аналізувати, синтезувати, по­рівнювати, зіставляти, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, дає есте­тичну насолоду і виховує любов, доброту, привчає до праці, формує пози­тивні моральні якості. Окрім того, зреалізовуються мовленнєві та математичні завдання. Дуже важливим є спонукання дитини до дослідницько-пошукової діяльності. Це сприяє розвиткові допитливості, зосередженості, уваги.

Завдання і поради

  • Вивчення з дітьми народних прикмет, прислів'їв, віршів про різні природні явища, пори року, тварин, рослини та ін.
  • Ознайомлення з тваринами та рослинами, занесеними до Червоної книги України.
  • Щоденні спостереження у природі.
  • Використання проблемних завдань і запитань:

-       Який сніг швидше тане: чистий чи брудний?

-      Якщо восени лист з берези і дуба опадає начисто - чекай суворої зими. Чому?

-       Листя яких дерев восени червоніють?

-       Якого кольору одяг краще носити влітку?

-      Чому місяць називається жовтень (листопад, квітень, травень, червень та ін.)?

-       Коли це буває? (закріплення характерних ознак кожної пори року).

-       Квіточка до квіточки (закріплення назв квітів).

-      Свійські і дикі тварини. Спосіб життя, харчування, правила догляду (якщо це домашні тварини) та доцільна і безпечна поведінка з ними.

 

Дослідницько-пошукова робота

  • Повітря. Грудочку землі опустити у склянку з водою - виходитимуть бульбашки; надути кульку; закрити ніздрі носа пальцями: чи можемо ми без повітря?
  • Чому зів'яла кімнатна рослина? Дійти висновку, що для росту рослин необхідні сонце, повітря, вода.
  • Перетворення снігу у воду. Набрати у склянку снігу, занести у при­міщення. Переконати дітей у тому, що сніг брудний і його не можна їсти.

Навчіть правил поведінки у природі

  • Не ламай гілки дерев та кущів, не обривай з них листя, цвіт, бо рослина - це також жива істота.
  • Не рви без потреби квіти. Хай вони милують нас і всіх людей своєю красою.
  • Не знищуй комах, жуків, метеликів, мурашок та їхні мурашники.
  • Не залишай сміття у лісі, біля річки. Якщо всі залишатимуть сміття, то не залишиться жодного приємного куточка на лоні природи для відпочинку.

Малювання

Обсяг знань та умінь

Учити передавати характерні ознаки предметів, явищ, зображати їх різними способами; користуватись акварельними та гуашевими фарбами; тримати пензель прямо та похило, малювати ним на всю ширину та кінцем ворсу.

Малювати предмети різної форми, вміло добирати кольори, розташовувати малюнок на аркуші паперу, дотримуватися пропорцій при передачі зображуваного, вміти передавати враження, переживання у малюнку, малювати за уявою. Знати характерні особливості та елементи українського художнього розпису та володіти елементарними навичками відтворювати їх у декоративному малюванні.

  • Обстеження різних за формою предметів.
  • Спостереження за явищами природи і вміння передавати у малюнку побачене та спостережуване, власні переживання та враження.
  • Навички охайного користування фарбами та пензлем.
  • Вміння добирати кольори та відтінки.
  • Володіння кількома техніками малювання.

Орієнтовна тематика занять:

  • Предметне малювання: квіти, овочі, фрукти, осіннє листя, кімнатні рослини, гілочки, дерева у різну пору року, тварини (кошеня, білка, зайчик, курочка та ін.), дівчинка у довгій сукенці, лялька-українка.
  • Декоративне малювання: розпис українського рушника, вишита серветка, скатертина, сорочка для Іванка, декоративна тарілка, куманець, глечик тощо.
  • Сюжетне малювання: спогади про літо, осінній ліс, машини везуть урожай, дощовий осінній день, малювання за сюжетами казок, власними вра­женнями ("Що я бачив?", "Весняний сад", "Ходить осінь гаєм", "Зимові розваги" та ін.).

Примітки. Ніколи не критикуйте дитину за невдалий малюнок, а тактовно запитайте її, чому вона так намалювала, запропонуйте більш уважно ще раз поспостерігати за предметом чи об'єктом.

Аплікація

Обсяг знань та умінь

Вчити добре володіти ножицями; вирізати овальні, круглі та симетричні форми з паперу й складати аплікації, створювати сюжетні композиції, складати декоративну аплікацію з геометричних форм, розміщувати сюжетну аплікацію на всій площині паперу. Виробити навички користування пензликом, клеєм, серветкою, дотримуватись охайності у роботі.

Завдання і поради

  • Загадати загадку про ножиці: два кінці, два кільця, а посередині цвяшок.
  • Ножиці-чарівники. Ознайомлення з ножицями та продуктами праці (серветки, сніжинки тощо), виготовленими за їх допомогою.
  • Показати, як правильно тримати ножиці та користуватися ними, дотримуючись техніки безпеки.
  • Виробити навички різання по прямій, косій, зиґзаґоподібній лініях, заокруглювати кути у прямокутних або квадратних формах, симетричного вирізування зі складеного навпіл паперу.
  • У процесі вирізання та аплікування закріплювати просторові поняття (ліворуч, праворуч, внизу, вгорі, по центру), розвивати увагу, зосередженість, охайність, терпіння, посидючість, вміння доводити розпочату роботу до кінця, прибирати місце роботи після виконання завдання.
  • Розвивати фантазію, пропонуючи дитині виконати аплікацію із засушених рослин.

Орієнтовна тематика занять:

  • Предметна аплікація: гриби, намисто, квіти, ведмедик, казковий птах;
  • Вирізання предметів симетричної форми із згорненого навпіл паперу: ваза, глечик, іграшки, дерева, кущі, хмарки.
  • Витинанки (вирізання зі складеного у кілька разів паперу): сніжинки, серветки для лялькової кімнати.
  • Сюжетна аплікація: "Зустріч Зайчика із Колобком", "Зима у лісі", "Рибки в акваріумі".

Ліплення

Обсяг умінь

Вміти працювати з глиною, пластиліном. Володіти прийомами розкачування, витягування, робити рельєфні наліпи, згладжувати поверхню, з'єднувати деталі, надавати стійкості виліпленим формам.

При цьому виді занять розвиваються моторика дрібних м'язів рук, увага, зосередженість, що є доброю передумовою для успішного навчання у школі.

Орієнтовна тематика занять:

  • Ліплення з натури: овочі, фрукти, нескладні іграшки з кількох дета­лей.
  • Декоративне ліплення: посуд за мотивами української кераміки, декоративні пластини.

Сюжетна аплікація: зайчик з морквиною (за казкою "Три ведмеді").

Конструювання

Обсяг знань та умінь

Познайомити з різними видами матеріалів (дерево, солома, папір, природний та покидьковий матеріали), їх особливостями та конструктивними можливостями. Стимулювати творчу ініціативу, фантазію, винахідливість.

Будувати споруди за безпосереднім спостереженням, малюнком, схемою, фотографією (автомобіль, гараж, літак, поїзд, житловий будинок, магазин, театр).

Володіти навичками роботи з папером: складати аркуш прямокутної або квадратної форми вчетверо (шафа, ширма); згинати по діагоналі (вертушка, кошик, ялинкові прикраси), у різних напрямах (стріла, човник, склянка): ділити навпіл, гофрувати, стригти та ін. (ялинкові прикраси, віяло).

Виготовляти іграшки, сувеніри з природних та інших матеріалів (іграшкові меблі, ялинкові прикраси та ін.).

Розширювати уявлення про флористику (гірлянди, композиції із засушених квітів та листя, складання букетів із квітів).

Завдання і поради

  • Гра "Що з чого зроблено?" Закріплення знань про різні види матері­алів.
  • Досліди на визначення властивостей різних матеріалів та їх конструк­тивних можливостей (матеріал - рветься, мнеться, колеться, ліпиться, ріжеться тощо).
  • Зимовими вечорами разом з дитиною виготовте ялинкові прикраси з паперу та природного матеріалу, зібраного восени.

Праця

Обсяг знань та умінь

Самообслуговування: самостійно одягатися, роздягатися, взуватися, роззуватися, зав'язувати шнурки, застібати ґудзики, доглядати за взуттям, охайно складати речі.

Господарсько-побутова праця: прибирати іграшки, розкладати їх на місце, прати невеликі за розміром речі (хусточки, ляльковий одяг, шкарпетки), допомагати у сервіруванні столів, прибиранні квартири; доглядати кімнатні рослини.

Художня праця. Завдання з художньої праці та тематика орієнтовних виробів тісно переплітаються із конструюванням, зокрема, що стосується роботи з папером, картоном, природнім та покидьковими матеріалами.

Одним із видів художньої праці може бути декоративне плетіння. При цьому розвиватимуться дрібні м'язи рук, окомір, посидючість, увага, естетичний смак. Орієнтовні вироби: плетення кіски із кольорової тасьми, шнурів, смужок тканини тощо.

Завдання і поради

  • Прочитайте дітям вірша "Мамо, мамо, я великий..."
  • У бесіді за змістом вірша наголосіть, що дитина підросла, а тому має навчитися самостійно одягатися, роздягатися та ін.
  • Проявіть терпіння. Не поспішаючи, використовуйте різні методи, терпеливо навчайте дітей цим діям.
  • Оскільки дітям важко даються застібання ґудзиків, шнурування та зав'язування шнурків, доречними будуть ігри "Верхівка" (одним кіпцем шнурка вгору, вниз прошнурувати одну сторону; 2-й етап: шнурування через одну дірку навхрест; 3-й етап: зав'язування бантиком.

Екскурсія по квартирі

  • Дидактична вправа ''Де живуть речі?" Наприклад, дорослий запитує, де живуть тарілки, футболки, шорти, куртка, шапка і т. д. Дитина називає місце.
  • Далі проводиться гра-вправа "Кожній речі своє місце ". Вона може проводитися майже щоденно. Поступово у дитини виробиться звичка все класти на місце.
  • Дитина має бути учасником усіх домашніх справ, брати посильну участь у прибиранні, праці на ділянці, готуванні їжі та ін. Це привчить її до праці, навчить цінувати чужу працю і виробить бажання бережно ставитися до всього, що зроблено людськими руками. Окрім того, формуватиметься така риса, як співчуття, бажання допомогти, турбота про інших.
  • Розвивайте у дитини самостійність. Не поспішайте все виконувати за неї.
  • Навчіть цінувати час, правильно його розподіляючи. У цьому допоможе чітке дотримання розпорядку дня, яке при щоденному вправлянні може дійти до автоматизму і залишиться доброю звичкою на все життя.
  • Хай гаслом для вашої дитини буде: "Кожній речі - своє місце". Це позбавить вас і вашу дитину від ранкових нервових стресів, коли при мінімумі часу та чи інша річ буде завжди на своєму місці.
  • Якомога більше спілкуйтеся з дитиною. Говоріть про все, що цікаве вашій дитині і доступне для її розуміння. Використовуйте кожну хвилину для розвитку душі, тіла і розуму.
  • Привчайте до праці. Звичка до праці щоденної, виконання трудових доручень згодом перейде у звичку до праці навчальної.
  • Закладіть у душу дитини добрі звички, моральні правила - і тоді ваша старість буде щасливою.

Семінар-практикум підготувала і провела

 вихователь-методист Семенюк Р.Ф