Рівні адаптації дітей до школи. Коли вважати дитину готовою до школи?

-   Головні параметри - фізичне і психічне здоров'я. Нормальна, фізично і розумово здорова шестирічна дитина без знання літер, уміння читати, лічити, здатна успішно зростати духовно й інте­лектуально, а отже, добре навчатись.

-   Коли вона вміє слухати і чути, відповідати на поставлені запи­тання, виконувати завдання, виділяти в них підзавдання, тобто здійснює певні розумові операції.

-   Важливо, щоб у дитини була сформована увага в межах вікових можливостей.

-   Першокласник має добре орієнтуватись у просторі. Повинні бути сформовані поняття «вгору», «вниз», «вправо», «вліво», щоб не було проблеми під час роботи із зошитом.

-   Розвинена пам'ять, яку можна і слід тренувати, розучуючи вір­ші, пропонуючи запам'ятовувати порядок розміщення предме­тів чи малюнків.

-   Виконувати прохання чи вказівки з першого разу.

-   Велике значення має розвинене мовлення. Дитина має:

  • вміти переказувати текст;
  • виділяти в ньому головне;
  • правильно формулювати запитання та відповіді на них;
  • обґрунтовувати свій вибір;
  • складати речення та невеличкі оповідання.

-   Культура поведінки. Якщо культура поведінки сформована, ди­тина вмітиме поводитись у колективі, спілкуватись із доросли­ми і ровесниками.

-   Уміння правильно сидіти за столом під час письма, належно три­мати ручку та олівець.

        Програма «Дитина», за якою у 2013-2014 н.р. почали працювати дошкільні на­вчальні заклади, спрямована на повноцінний розвиток особистості як передумови її гармонійного вступу до школи та опанування ви­мог нового соціуму. Шкільна зрілість - не самоціль, а результат організації насиченої життєдіяльності дитини, що задовольняє її потреби та інтереси протягом усього дошкільного дитинства. Показником шкільної зрілості як інтегрованої характеристики ди­тини 6-7 років є комплекс означених вище здібностей, який за­свідчує її фізичну, психічну, особистісну, соціальну та навчаль­ну зрілість.

Слід взяти до уваги, що, від­повідно до нормативних актів, діагностичне обстеження шестиріч­них дітей під час їх прийняття до школи не передбачене. Забороне­но також обстеження з метою жорсткого розподілу дітей по групах та класах залежно від рівня їхнього психічного та особистісного роз­витку, оскільки це суперечить вимогам нормативних документів та принципам гуманістичної педагогіки. Усі діти 6-7-річного віку при­ймаються до першого класу незалежно від результатів психолого-педагогічного обстеження. Допуском для вступу до школи є лише медичний висновок.

Критерії оцінювання компетентності дошкільника мають бути не формальними - не стільки кількісними (виконав, запам'ятав, зробив тощо), скільки якісними (як саме виконав - самостійно, раціонально, старанно, точно чи за допомогою інших, шляхом простих маніпуляцій, похапцем; як саме і чому повівся морально - неморально; чому до одних залишається байдужим, ставиться неприязно, а до інших - із симпатією, по-товариськи). Основними досягненнями дошкільника слід вважати не швидкість та обсяг засвоєного, а систему його ставлень, виборів, мотивів поведінки та діяльності, а також зрілість, силу, адекватність, ефективність поведінки.

Підготувала завідувач ДНЗ Лисак О.М.

Рівні адаптації дітей до школи

( за Г. Чуткіною )

Рівень

Основні показники

Високий

Першокласник позитивно ставиться до школи:

  • Правила і вимоги сприймає адекватно.
  • Навчальний матеріал засвоює легко.
  • Глибоко і повно оволодіває програмовим матеріалом.
  • Розв'язує ускладнені задачі.
  • Чемний.
  • Уважно вислуховує вказівки, пояснення вчителя.
  • Доручення виконує охоче і сумлінно, без зовнішнього контролю.
  • Виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи.
  • Готується до всіх уроків.
  • Має в класі позитивний статус.

Середній

Позитивно ставиться до школи:

  • Відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань.
  • Розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його детально і наочно.
  • Засвоює основний зміст програми з усіх предметів.
  • Самостійно розв'язує типові задачі.
  • Зосереджений і уважний під час виконання доручень, вказівок учителя.
  • Потребує контролю з боку дорослого.
  • Зосередженим буває тільки тоді, коли робить щось цікаве для себе.
  • Майже завжди готується до уроків.
  • Доручення виконує сумлінно.
  • Товаришує з багатьма однокласниками.

Низький

Негативно або байдуже ставиться до школи:

  • Часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття.
  • У нього переважає пригнічений настрій.
  • Спостерігаються порушення дисципліни.
  • Навчальний матеріал засвоює фрагментарно.
  • До уроків готується нерегулярно.
  • Потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань з боку вчителя і батьків.
  • Зберігає працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку.
  • Для розуміння нового матеріалу і розв'язання задач

за зразком потребує значної допомоги вчителя і батьків.

  • Доручення виконує під контролем і без особливого бажання.
  • Пасивний.
  • Близьких друзів не має.
  • Знає імена і прізвища лише частини однокласників.

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.

 

Пам'ятка для батьків першокласників

1.    З початку навчального року привчіть дитину прокидатись рані­ше, щоб збирання до школи не перетворювалось у щоденні хви­лювання. Уранці будіть малюка спокійно, лагідно, з усмішкою на обличчі.

2.   Не підганяйте. Розраховувати час - ваш обов'язок; якщо ви цю проблему не розв'язали - провини дитини немає.

3.  Обов'язково привчіть малюка зранку снідати. Це важливо, аби запобігти хворобам шлунка.

4.  Давайте дитині у школу бутерброд, фрукти; там вона перебуває тривалий час, витрачає багато сил й енергії.

5.   Привчіть збирати портфель напередодні увечері. Перевірте, чи не забуто чогось важливого. Запитайте дитину, чи не передавав учитель прохань або розпоряджень батькам. Через деякий час вона привчиться сумлінніше ставитися до своїх обов'язків і ста­не більш зібраною.

6.   Проводжаючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів (без застережень на кшталт «Дивись, по­водься гарно!», «Щоб не було поганих оцінок!» і таке інше). У ди­тини попереду - важка праця.

7.    Зустрічаючи малюка зі школи, забудьте фразу «Що ти сьогод­ні отримав?». Краще запитайте: «Що нового ти сьогодні ді­знався?» Дайте дитині можливість розслабитися (згадайте, як вам буває важко після напруженого дня). Коли вона збудже­на і хоче з вами чимось поділитися, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте її.

8.    Обідній час - зручний момент для невимушеної розмови. Шко­ляр може розповісти про свій робочий день і в такий спосіб звіль­нитися від психологічного напруження. Якщо дитина замкну­лася у собі, щось її турбує, не вимагайте пояснень, хай заспоко­їться. Потім вона сама все розкаже.

9.     Зауваження вчителя вислуховуйте особисто, уникаючи присут­ності дитини. Не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з ма­люком спокійно.

10.   Не варто навантажувати першокласника позашкільною діяльніс­тю від самого початку навчального року. Спорт і заняття в гурт­ках, звичайно, корисні для загального розвитку, але спочатку переконайтеся, що у дитини вистачить на це сил і часу. Поча­ток навчального року - період стресу, і перевантаження можуть тільки зашкодити.

11.   Протягом дня знайдіть (намагайтеся знайти) час для спілкуван­ня з дитиною. Для вас особливо важливими мають бути справи малюка, його радощі й невдачі.

12.   Важливо, щоб у сім'ї панувала єдина тактика спілкування до­рослих з дитиною. Усі розходження щодо виховання вирішуй­те без неї. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем, пси­хологом. Не завадить почитати літературу для батьків. Там ви знайдете чимало корисного.

13.   Завжди будьте уважними до стану здоров'я малюка. Головний біль, погане самопочуття - найчастіше це об'єктивні показни­ки втоми, перевантаження.

14.  Батькам необхідне терпіння. Ентузіазм перших днів швидко ми­нає, його місце займає втома. Допоможіть дитині зберегти нор­мальний ритм і не піддайтеся спокусі зробити їй маленьке послаблення. Часті нарікання на малюка чи порівняння з іншим-можуть розвинути у нього комплекс неповноцінності. Навпаки, навіть коли у дитини щось не виходить, треба похвалити її, дати малюкові невеличкий перепочинок і знову повернутися до виконання завдань.

15.   У жодному разі на ваші взаємини з сином чи дочкою не повинні впливати успішність. Гарні довірливі стосунки й усвідомлення того, що дитина завжди може розраховувати на вашу підтримку, допоможуть їй налаштуватися на успіх від самого початку ново­го навчального року.

16.  Дитина має відчувати, що ви завжди її любите, завжди їй допо­можете і підтримаєте.

Підготувала вихователь Дахненко І.Р.