Які показники характеризують розвиток старшого дошкільника напередодні його вступу до школи (Педагогічна просвіта для батьків)

Фізичний розвиток:

  • у своїх діях керується всіма органами чуттів;
  • вправний, витривалий, енергійний у повсякденній діяльності; бере активну участь у різноманітних іграх, вправах, заняттях;
  • тримає рівновагу, стежить за положенням власного тіла під час виконання вправ;
  • бігає легко, ритмічно з різною швидкістю, поєднує біг з подоланням перешкод;
  • володіє різними видами ходьби та бігу; впевнено стрибає з місця, відштовхуючись обома ногами й змахуючи руками, м'яко приземлюється;
  • лазить по гімнастичній драбині (стінці) перемінним способом, не пропускаючи щаблів; володіє лазінням по канату довільним способом; успішно пролізає в обруч прямо, лівим та правим боком; підлізає під дугу;
  • підкидає і ловить м'яч, відбиває його від підлоги, поєднує змах з кидком предмета;
  • знає та дотримується правил під час рухливих ігор;
  • катається на велосипеді, санчатах; ходить на лижах; знає спрощені правила ігор спортивного характеру (бадмінтон, городки, футбол, хокей, баскетбол, боулінг);
  • дотримується основних правил особистого догляду, володіє навичками підтримання здоров'я та гігієни; орієнтується в ознаках здоров'я та хвороби;
  • дотримується основних правил культури споживання різноманітних продуктів;
  • знає про існування небезпечних об'єктів і предметів; розуміє правила безпечної поведінки, дотримується їх у реальному житті;
  • диференціює особливості дівчинки і хлопчика, дотримується правил статево-рольової поведінки; знає, що стать не змінюється з віком, має уявлення про призначення чоловіків і жінок;
  • належним чином застосовує різні технології у фізичній та предметно-практичній діяльності, володіє конструктивними вміннями й навичками;
  • має уявлення про основні правила поведінки в екстремальних ситуаціях; знають номери екстрених служб 101,102, 103, 104.

Емоційний розвиток:

  • переважають оптимістичне самопочуття, гарний настрій;
  • орієнтується в основних емоціях, називає кожну словами; розуміє свій емоційний стан та стан людей, що навколо;
  • адекватно реагує на різні життєві події, ситуації;
  • усвідомлює, може пояснити словами, що спричинює ту чи іншу емоцію;
  • знає, якою мімікою передається кожна з основних емоцій;
  • вміє стримувати негативні емоції, регулювати свої почуття;
  • знає, як позитивні і негативні переживання впливають на стан і настрій людей;
  • сприйнятливий до переживань інших, емпатійний; вно­сить корективи у власну поведінку відповідно до настрою оточення, намагається бути емоційно суголосним іншим.

Соціальний розвиток:

  • швидко звикає до нових умов життя; добре орієнтується в новому середовищі, пристосовується до його вимог, конструктивно впливає на інших;
  • довіряє знайомим дорослим, вільно з ними спілкується, розраховує на них;
  • у разі потреби звертається до дорослого по допомогу;
  • налагоджує дружні стосунки з приємними однолітками;
  • намагається визначити свій статус у колі значущих ровесників, заявляє про свої права, можливості, демонструє вміння;
  • узгоджує свої дії з партнерами зі спільної діяльності, вміє домовлятися, укладати угоди, виходити з конфлікту з найменшими затратами зусиль, поводиться миролюбно;
  • поводиться відповідально, може обґрунтувати свої рішення та вчинки;
  • знає межі соціально схвалюваної, прийнятої та неприйнятої поведінки;
  • виважено ставиться до контактів з незнайомими людьми та їхніх пропозицій, утримується від спілкування з «чужими» без дозволу рідних та близьких;
  • має уявлення про соціальні середовища (сімя, родина, рід, дошкільний заклад, школа, місто, село, країна);
  • розуміє поняття: рідні, близькі, знайомі, чужі, молодші, однолітки, старші, дорослі, старі; володіє культурою стосунків з різними категоріями людей;
  • знає назву селища (міста, села), країни, в якій мешкає, та столиці; називає державні символи (герб, гімн, прапор);
  • розповідає про сімейні свята, бере активну участь у їх підготовці, дотримується сімейних традицій;
  • має уявлення про інші нації і народи, знає назви 2-3 країн; правильно ставиться до людей інших національностей; проявляє миролюбність, інтерес до несхожого, до спільних інтересів;
  • володіє найбільш доступними та необхідними для розвитку соціального досвіду видами праці; виявляє інтерес до різних професій.

Моральний розвиток:

  • знає головні правила моральної поведінки, намагається дотримуватись їх у своїй діяльності; ввічлива; має сформовані базові якості: самостійність, працелюбність, людяність, розсудливість, справедливість, самовладання, самолюбність, спостережливість, відповідальність, креативність;
  • диференціює поняття «добро» і «зло», може дати оцінки відповідним вчинкам (своїм та інших людей); толерантна щодо інакшості, визнає та поважає схожі та відмінні риси людей; поводиться чесно і правдиво щодо інших;
  • ініціює допомогу та підтримку всім, хто цього потребує; намагається захистити менших, слабших за себе; поводиться безкорисливо, не розраховує на схвалення морального вчинку авторитетними людьми;
  • виявляє турботу про інших, прагне бути їм корисною; намагається втішити, заспокоїти;
  • вчиняє справедливо, совісно не лише в присутності дорослих, а й за відсутності контролю з їхнього боку;
  • схильна до самопокладання відповідальності за когось/щось;
  • намагається утриматися від ревнощів, мстивості, жадібності, заздрощів, зловтіхи, прагнення домінувати над кимось.

       Розвиток пізнавальної активності та основ логіки:

  • цікавиться новим, активно вивчає навколишній світ, себе, виявляє допитливість;
  • класифікує предмети найближчого оточення (посуд, одяг, взуття, меблі, іграшки, побутова техніка, продукти харчування, предмети гігієни тощо), знає їх назву, функціональне призначення, способи використання; називає всі види транспорту, споруд, розрізняє різні види житла;
  • має знання про способи виробництва предметів побуту ( старовинні, сучасні, рукотворні, промислові предмети) та знає, з якої сировини чи матеріалів вони виготовлені (дерево, глина, скло, папір, тканина, шкіра, пластик, хутро тощо);
  • ставить дорослим багато запитань, на деякі з них намагається знайти відповіді самостійно, прагне отримати відповідь на кожне запитання;
  • уміло використовує набуті знання для отримання нових;
  • знаходить нове у знайомому та знайоме в новому;
  • знаходить кілька варіантів розв'язання проблеми;
  • диференціює реальне та фантастичне;
  • розмірковує над глобальними проблемами - сенсом життя людини, народженням, смертю, причинами війн, природними катаклізмами тощо;
  • збирає інформацію через спостереження, практичні спроби і помилки;
  • пов'язує свої знання з реальними життєвими ситуаціями, апробує їх.

Розвиток математичних умінь:

  • вміє лічити в межах 10 різними способами ( кількісна, порядкова, пряма, зворотна лічба); знає основні числа, цифри 0 - 9; утворює числа 1 - 10 з одиниць та двох менших чисел; здійснює розрахунки, встановлює рівність - нерівність; розв'язує нескладні арифметичні задачі і приклади на додавання і віднімання, використовуючи знаки плюс «+», мінус «-», дорівнює «=», вміє їх записувати;
  • здійснює серіацію за величиною, масою, об'ємом, розташуванням у просторі, перебігом подій у часі; правильно вживає часові поняття: сьогодні, вчора, завтра, згодом, раніше, пізніше; знає одиниці часу та їх складові: хвилина, година, доба (ранок, день, вечір, ніч), тиждень (дні тижня і їх послідовність), місяць (назви 12 місяців та їх послідовність), рік (пори року, їх назви);
  • вимірює кількість, довжину, ширину, висоту, товщину, об'єм, масу, час; володіє знаннями про основні одиниці вимірювання різних величин: довжини (см, м), маси (кг), об'єму (л); має навики вимірювання за допомогою умовної мірки;
  • класифікує геометричні фігури, предмети та їх сукупності за якісними ознаками та кількістю: площинні (круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, багатокутник), об'ємні (куля, куб, циліндр, конус); знаходить подібні форми у навколишньому;
  • орієнтується у розташуванні предметів у просторі (вгорі, внизу, ліворуч, праворуч, попереду, позаду, посередині тощо); визначає відстань, використовуючи поняття: далеко-близько, поруч-далі; визначає розташування предметів відносно себе;
  • виявляє інтерес до математики; прагне самостійно розв'язати математичну задачу;
  • знає співвідношення між одиницями часу, вміє визначати час за годинником ( в межах півгодини за циферблатом), користується календарем;
  • вміє набрати номер телефонів служб порятунку (101, 102, 103, 104);
  • вміє користуватися пультом телевізора, аудіо-відеотехніки;
  • має елементарні навички роботи з комп'ютером;
  • знає свій вік, вік тата, мами та інших членів родини, свою дату народження, адресу.

Креативний розвиток:

  • через творче досягнення самовиражається, актуалізує свої здібності;
  • генерує оригінальні ідеї, самостійно висуває різноманітні гіпотези, намагається відійти від запропонованого шаблона;
  • вирізняється гнучкістю та швидкістю мислення, кмітливістю, дотепністю, розсудливістю; конструктивно діє у невизначених ситуаціях, не розгублюється в разі дефіциту інформації, знаходить оригінальні способи розв'язання проблеми;
  • характеризується творчою продуктивністю, схильністю реалізувати задумане;
  • підходить до проблеми з різних точок зору, легко переключається з одного класу об'єктів на інший; швидко вдається до аналогій, порівнянь, протиставлень, асоціативних зв'язків; користується різними доказами;
  • виявляє інтерес до парадоксів, має розвинене почуття гумору, може сумніватися; вміє дивуватися; здатна бачити істотне, відокремлювати головне від другорядного, сприймати все комплексно;
  • здатна прогнозувати, випереджати, передбачати;
  • вирізняється метафоричністю, багатством уяви, вмінням бачити складне у простому, у простому - складне;
  • схильна до творчої ініціативи.

Художньо-естетичний розвиток:

  • використовує мистецтво для вираження своїх знань, думок, почуттів, ставлень;
  • розуміє та схвально ставиться до різних видів мистецтва: живопису (пейзаж, портрет, натюрморт), графіки, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва;
  • володіє художніми навичками та певними техніками; поєднує різні техніки образотворчої діяльності;
  • за допомогою художніх засобів виразності створює власні образи в малюнку, ліпленні, аплікації, конструюванні; бере участь у колективній образотворчій діяльності, планує свою діяльність, погоджує власні задуми з діями однолітків, використовує свої роботи в оформленні інтер'єру групи, своєї кімнати;
  • має елементарні особисті естетичні критерії; має уявлення про театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі;
  • виявляє емоції під час програвання ролі та перегляду театралізованої вистави;
  • вміє театралізувати творчу сюжетно-рольову гру, вигадує казку, підбирає засоби для її театралізації;
  • сформовані зачатки художнього смаку: має свої літературні, музичні, образотворчі уподобання;
  • розуміє, що мистецтво відображає культуру народу;
  • обізнаний з рідною культурою, шанує традиції своєї родини та країни, виявляє інтерес до культури інших народів України та світу;
  • охоче слухає музику, співає, музикує, танцює, декламує, малює, конструює тощо;
  • емоційно сприймає художні твори, запам'ятовує і впізнає знайомі картини, ілюстрації; самостійно визначає художньо-виразні засоби;
  • розрізняє «красиве» і «потворне», емоційно відгукується на нього, передає враження кольором, лінією, композицією тощо.

Екологічний розвиток:

  • емоційно реагує на красу природи, усвідомлює важливість бережливого ставлення до неї, позитивні та негативні впливи людей на природу;
  • має уявлення про відмінності природи різних регіонів України та світу;
  • знає ознаки й характерні властивості компонентів природи (піску, води, ґрунту, снігу, каміння), може пояснити їх значення у природі та у житті людини;
  • розрізняє контрастні стани погоди, розуміє причинно-наслідкові зв'язки між станом погоди й поведінкою людей; має знання про явища природи;
  • визначає і називає характерні ознаки рослин, знає, як їх доглядати, дотримується правил безпечного спілкування з рослинами; розпізнає 3-5 і більше видів дерев, кущів, трав'янистих рослин, грибів; кімнатних рослин; ягід, овочів, фруктів; лікарських рослин; знає назву, будову рослин, умови і місце зростання, їх значення;
  • знає свійських і диких тварин, їхні характерні ознаки, дії, місце проживання; має досвід догляду за свійськими тваринами, дотримується правил безпечного поводження з ними; розпізнає тварин своєї місцевості: перелітніх і зимуючих птахів, диких звірів, домашніх тварин, безхребетних (черви, молюски, раки, павуки, комахи), прісноводних та акваріумних риб, земноводних, плазунів. Знає назву, будову, спосіб життя, цікаві особливості поведінки, їх значення у природі та у житті людини;
  • знає всі види водойм (річки, озера, моря), водойми своєї місцевості, їх значення;
  • знає пори року та їх послідовність, ознаки кожної ї них;
  • орієнтується на глобусі, карті, розрізняє водний простір (океани), сушу (материки);
  • має елементарні уявлення про Космос: компоненти видимого Космосу (Місяць, зорі, Сонце), невидимого (деякі планети, комети, сузір'я). Ознайомлена із засобами дослідження Космосу (телескопи, станції, космічні кораблі) та назвами професій (космонавти, астронавти, астрономи);
  • усвідомлює, що сміття забруднює довкілля; володіє навичками дбайливого ставлення до нього; елементарними правилами природокористування.

Мовленнєвий розвиток:

  • володіє правильною звуковимовою; розуміє значення мовлення для людини;
  • використовує мову в різних цілях; регулює дихання і темп у процесі мовлення; володіє силою, висотою, тембром голосу;
  • ефективно спілкується рідною мовою; знає абетку рідної мови; дістає задоволення від читання (дорослим та власного); цікавиться читанням, робить спроби читати;
  • має уявлення про речення, слово, склад, звук і букву як одиниці мовлення, вичленовує їх з мовного потоку; володіє елементарними навичками роботи зі схемами речення, складовими і звуковими схемами слів; має навички звукового аналізу простих слів;
  • усвідомлює, що надрукований та написаний тексти використовують з різною метою;
  • розрізняє рідну й чужу мови, виявляє до останньої інтерес;
  • має збалансований словниковий запас з кожної сфери життєдіяльності;
  • розмовляє грамотно, вживає прості й складні речення; самостійно складає монологічні висловлювання різних типів; легко вступає в діалог на різні теми;
  • рука готова до письма; правильно сидить за столом, тримає олівець і ручку;
  • орієнтується на сторінці книжки, альбому, зошита в межах клітинки та ліній у зошитах; виконує графічні завдання;
  • дотримується мовленнєвого етикету у спілкуванні.

Розвиток загальнонавчальних умінь:

  • має сформовані організаційні вміння та навички;
  • володіє раціональними способами організації навчальної діяльності;
  • розвинуті загальнопізнавальні вміння: спостерігати, розмірковувати, запам'ятовувати, відтворювати матеріал, вносити в нього елементи новизни;
  • володіє загальномовленнєвими вміннями та навичками, культурою слухання й мовлення;
  • наявні контрольно-оцінні вміння, володіє способами перевірки та самоперевірки, оцінювання якісно-кількісних характеристик результату та особистих зусиль, яких було докладено з метою його досягнення.

Розвиток довільної поведінки:

  • орієнтується на правило, доцільну поведінку, впорядковує простір навколо себе;
  • формулює мету своєї діяльності, передбачає майбутній результат, планує свої дії;
  • доводить розпочате до кінця, виконує дану іншим обіцянку;
  • мобілізується на подолання труднощів, звертається по допомогу лише в разі об'єктивної необхідності;
  • контролює проміжні результати своєї діяльності, вносить у них корективи, виправляє помилки, без спонукань ззовні, може, якщо треба, переробити виконане, поліпшити свій результат;
  • утримується від небажаних висловлювань та вчинків;
  • протягом певного часу може організувати себе та однолітків;
  • характеризується вольовими рисами характеру - самостійністю, наполегливістю, цілеспрямованістю, витримкою, сміливістю.

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.