Рухова активність - запорука нормального зростання дитини (Усний журнал для батьків)

Важливою педагогічною умовою, яка обумовлює активність дітей і оптимізує руховий режим в дошкільному закладі та вдома, є розвиток їх інтересу до систематичних занять фізичними вправами. Добір цікавих і доступних фізичних вправ, використання імітаційних та ігрових завдань сприяє розвитку інтересу у дитини до рухів, які вона вивчає. Дошкільнята із задоволенням стрибають, як "зайчики"; виконують ходьбу чітким кроком, як "фізкультурники на параді"; йдуть по колоді, як "туристи по містку через струмочок".

Розвитку у дітей дошкільного віку інтересу до рухів сприяють імітаційні та ігрові завдання, сюжетні фізкультурні заняття, бесіди про фізкультуру та спорт, екскурсії на стадіон, перегляд тематичних діафільмів та кінофільмів про великий спорт та відомих спортсменів, спортивні свята та олімпіади в закладах освіти тощо.

Враховуючи те, що емоції є стрижнем розвитку дитини, батькам необхідно дбати про постійний позитивний настрій вихованців на заняттях з фізичної культури, під час використання різних форм і методів навчання дітей рухів вдома. Вирішува­ти це завдання дозволяє музичний супровід рухів дітей, долучення елементів танцювальних вправ, а також вправ зі східних оздоровлювальних систем; вико­ристання мімічних і пантомімічних рухів, організація і проведення нестандарт­них фізкультурних занять тощо. Чудовий ефект дає використання в дошкільному навчальному закладі та вдома сюжетних комплексів під час ранкової гім­настики, проведення фізкультурних занять у вигляді пішохідних переходів до парку, лісу, річки з використанням природного матеріалу. Змістом ігор на прогулянці можуть бути такі рухи: стрибки з пеньків, ходьба по зламано­му дереву (як по колоді), підстрибування з діставанням гілок, біг з подоланням природних перешкод (перестрибування через канави, струмочки, купини), ходьба по ріллі босоніж, метання у верхівку дерева тощо.

Дітям дошкільного віку подобається фігурне крокування. З ньо­го можна починати фізкультурні заняття на прогулянці, піші мандрівки. Марширування чудово організовує й об'єднує дітей, розвиває відчуття рит­му, активізує не тільки рухову сферу, а й фізіологічну систему. Марширу­вання приваблює дітей незвичайністю рухів під час ходьби, оригінальністю поворотів, шикувань і перешикувань, особливо, коли його проводять під музику.  

Одним зі шляхів формування у дітей інтересу до фізичних вправ є про­гулянки, екскурсії на стадіон, спостереження за тренуваннями спортсменів, відвідини спортивних майданчиків школи і плавального басейну. Цікаві бесіди з дітьми про те, що вони бачили, зустрічі в дитячому садку зі спорт­сменами і тренерами збагатять вихованців знаннями про важливість і роль фізкультури та спорту в розвитку людини, зміцненні її здоров'я.

Діафільми і кінофільми про великий спорт і знаменитих спортсменів, про загартованих людей, що живуть на півночі, відвідини спортивних зма­гань на стадіоні, проведення фізкультурних свят у закладах освіти, участь дітей у масових заходах на стадіоні, розглядання картин на спортивну тема­тику сприяють підвищенню інтересу до фізкультурних заходів.

Заняття на лоні природи для організму, що росте, набувають особливої цінності, оскільки сприяють не тільки вихованню інтересу до рухів, але і підвищують працездатність, знижують рівень дитячої захворюваності.

Широке використання природних чинників: рельєфу місцевості (підйо­ми, спуски, перестрибування через вибоїни тощо) вчить дітей долати при­родні перешкоди, сприяє формуванню міцних рухових навичок, розвиває фізичні якості, виховує етично-вольові риси характеру.

Періодичне проведення означених заходів робить фізкультуру не лише ко­рисною, але й приємною, веселою, розкутою, музичною. Позитивні емоції, за­пахи природного матеріалу викликають у дітей величезну радість, загострюють відчуття, будять думку, активізують рухові дії. Заняття в природі максимально впливають на інтереси дітей і є ефективною частиною рухового режиму.

Розвиток у дітей інтересу до виконання рухів свідчить, що використан­ня різноманітних форм роботи, методів і прийомів, засобів, різноманітних рухів, застосування оптимальних способів їх виконання, мотивування рухової діяльності дошкільників підвищують їхню зацікавленість фізкультурними за­няттями, ранковою гімнастикою, рухливими іграми та іграми і вправами спор­тивного характеру. У ході виконання рухів активізується бажання робити їх швидко, якісно, вправно, як справжні спортсмени. При вдосконаленні основ­них рухів у іграх значний ефект дає метод змагання. Застосування цього мето­ду викликає у малят великий позитивний відгук: радість, задоволення, сміх, крик. Емоційний підйом, на думку Л. Грімака, "включає м'язи і будить мозок".

Забезпечення рухової діяльності дітей протягом дня, визначення обсягу рухово­го режиму свідчать про те, що вся виконана робота щодо розвитку інтересу в дітей до систематичних занять фізичними вправами зрештою забезпечує достатню рухову активність дошкільників, яка є запорукою нормального зростання дитини.

Підготувала інструктор з фізкультури Момоток Т.Р.