Підготовка руки дитини до письма: десять кроків (Семінар-практикум)

Щоб дитина могла вільно оволодівати необхідними для письма навичками, потрібно дотримуватися певної послідовності. Для цього розроблено спеціальну систему вправ, розбиту на десять кроків. Тож завдяки такій системі роботи у майбутнього першокласника поступово сформуються необхідні навички для письма і, прийшовши до школи, він без особливих труднощів виконуватиме завдання у прописах.

Крок 1. Учимо дитину правильно сидіти

Неправильна поза не лише нашкодить зору і поставі дитини, а й перешкоджатиме формуванню у неї правильних рухів, необхідних для письма. Дитина, сидячи у неправильній позі за столом, не зможе швидко навчитися писати. Виправити ж неправильну позу, коли дитина вже звикне до неї, не просто важко, а практично неможливо.

Тому необхідно відразу привчати дошкільника дотримуватися таких нескладних правил:

  • сидіти прямо;
  • спиратися на спинку стільця;
  • не спиратися грудьми на стіл;
  • ноги тримати прямо, з упором на підлогу або підставку;
  • тулуб і голову тримати рівно;
  • обидві руки - на столі, при цьому лікті виступають закрай столу
  • світло при роботі падає зліва (у шульг - справа).

Крок 2. Учимо дитину правильно розміщувати зошит і тримати ручку

   Від розміщення зошита на столі та уміння правильно тримати ручку залежить почерк та постава дитини. Тому цей етап потрібно твердо засвоїти.

Поради для праворукої дитини:

  • зошит слід трохи нахилити вправо, щоб його нижній лівий край був на рівні середини грудей. Таке положення зошита дасть змогу вільніше пересувати руку вздовж рядка;
  • зошит спочатку потрібно підтримувати лівою рукою знизу, а коли сторінку буде майже заповнено - зверху;
  • ручку слід класти на лівий бік середнього пальця. Вказівним пальцем потрібно притримувати ручку згори, великим - з лівого боку. Усі три пальці мають бути злегка зігнуті. Вказівний палець не повинен прогинатися. Рука під час письма має спиратися на верхній суглоб загнутого всередину мізинця. Вказівний палець слід тримати на відстані 2 см від кінчика стержня.

Поради для ліворукої дитини:

  • зошит слід розмістити ближче до лівої руки і трохи нахилити вправо;
  • ручку потрібно брати трохи вище - на відстані 3-4 см від кінчика стержня. Вказівний палець потрібно практично не прогинати. Ручку слід класти плоскіше вздовж великого пальця. Кута між ручкою і кистю практично не повинно бути.

Крок 3. Учимо дитину малювати прямі лінії

У 5-6 років, коли починається підготовка до письма, у дітей ще не сформовано поняття вгору і  вниз, справа  і зліва, посередині.  Дитина має ці поняття у грі, без графічних рухів. Коли вона зрозуміє,  слід запропонувати їй з'єднати точки за стрілочками у заданому напрямку  вгору  і  вниз, справа і зліва.

   Необхідно домагатися, щоб рух дійсно починався і закінчувався у заданій точці. Дошкільник має навчатися розрізняти, розуміти і відчувати, що його рука може дійсно вільно рухатися у вільних напрямках.

Крок 4. Учимо дитину малювати паралельні лінії

Непаралельність штрихів - найчастіше порушення почерку. До того ж зазвичай діти не розуміють, чому вони пишуть негарно, а дорослі не можуть їм цього пояснити. Домагатися паралельності за допомогою трафаретів і косих лінійок не потрібно, бо коли дитина перейде до роботи на аркуші без розлініювання, потрібно буде освоювати навичку наново. Ліпше  відпрацьовувати її на дописьмовому етапі.

Для цього варто пояснити дитині, що таке паралельні лінії. Найпростіше визначення - рівні лінії на однаковій відстані одна від одної.

Слід також пояснити  і показати, що всі вертикальні і навскісні штрихи потрібно писати тільки зверху вниз, а горизонтальні - тільки зліва направо.

Штрихування - найефективніший спосіб тренування.

Варто запам'ятати. Для роботи потрібно обирати невеликі малюнки, щоб штрихові лінії не були занадто довгими. Важливо не багато штрихувати, а правильно.

Крок 5. Учимо дитину малювати півовали

Півовали - складова частина як друкованих, так і складових букв. Малювати ці елементи досить складно, оскільки потрібно враховувати:

  • орієнтування у просторі;
  • співвідношення висоти і ширини.

При виконанні таких фігур необхідно звертати увагу на положення руки: кисть має спиратися лише на мізинець.

Крок 6. Учимо дитину малювати круги і овали

Для тренування навички корисно «закручувати» і «розкручувати» спіралі та витримувати чітку траєкторію руху.

Щоб побачити і чітко зрозуміти, чим відрізняються круг і овал, корисно малювати ці фігури поруч і порівнювати.

Крок 7. Учимо дитину малювати зигзаги і прямі

На цьому етапі потрібно навчити дитину вільно рухати руку вздовж рядка. Для цього варто обирати великі графічні елементи: «хвилі», «хмари», «дороги з гірками», «проїхати широкою дорогою»,потім - «вузькою стежиною». Потрібно розпочинати з пунктирних ліній, а потім виконувати  суцільні лінії, не відриваючи руки.

 

Крок 8. Учимо дитину розрізняти та писати елементи друкованих букв

Ознайомлювати дітей з алфавітом необхідно поєднувати з аналізом елементів букв та їхніх з'єднань, конструюванням букв із сірників або інших матеріалів.

На цьому етапі дітям необхідно зрозуміти, що таке робочий   рядок, його нижня і верхня межа, серединна лінія. Під час цієї роботи діти усвідомлюють, що «палички» і   «кружечки», які вони пишуть, це елементи букв.

Оволодівши конструюванням друкованих букв, засвоївши спосіб їх розміщення у рядку, дитина легко вчиться робити те саме з письмовими буквами.

Крок 9. Учимо дитину писати друковані букв

На цьому етапі, щоб закріпити зоровий образ букви і уникнути механічного копіювання, корисно виконувати завдання типу «допиши букву».

При виконанні таких завдань:

  • закріплюється здоровий образ букви;
  • удосконалюється система рухової координації;
  • відпрацьовується уміння чітко виконувати інструкцію, визначати послідовність дій.

Крок 10. Учимо дитину писати елементи письмових букв

Дев'ятий крок завершує дошкільний етап підготовки до письма. Наступний, десятий крок варто починати опанову-вати тільки у школі. Його побудовано так само, як і попе-редній: на основі усвідомленого виконання графічних рухів, подальшого вдосконалення зорово-просторового сприйняття, зорово-моторної координації, здатності до аналізу і синтезу, довільної регуляції уваги і організації діяльності.

Підготувала вихователь Меланчук Л.М.