Критерії та показники мовленнєвої готовності дітей до школи

Критерії

Показники

Фонетична компетенція

  • Правильна вимова звуків (свистячих [с], [з], [ц], шиплячих [ш], [ж], [ч] та звука [р]; дзвінких [в], [ґ, г], глухих [п], [т], [х] та звука [л]);
  • Розвиток фонематичного слуху (вміння розрізняти на слух свистячі, шиплячі та сонорні [р], [л]; дзвінкі, глухі, проривні [б], [г], фрикативні [ц], [ч], [дж], [дз] приголосні звуки);
  • Виразність мовлення (вміння правильно вживати логічні наголоси у реченнях; вимовляти речення з різною інтонацією; змінювати темп мовлення і силу голосу)

Лексична компетенція

  • Словникове багатство (вміння вживати іменники, прикметники, дієслова, прислівники; добирати антоніми, синоніми);
  • Розуміння семантики (значення слів) (розуміння фразеологічних зворотів, переносного значення слів)

Граматична компетенція

  • Морфологічна правильність мовлення (вміння вживати іменники у родовому відмінку однини і множини; утворювати іменники за допомогою зменшувально-пестливих суфіксів);
  • Синтаксична будова мовлення (вміння складати різні типи речень: прості непоширені, прості поширені (з прямою мовою; з однорідними членами), складнопідрядні (із різними сполучниками), складносурядні (із сполучниками); складати розповіді з власного досвіду з вживанням різних типів речень);
  • Наявність оцінно-контрольних дій (вміння дітей оцінювати і контролювати власне мовлення, мовлення інших)

Діамонологічна компетенція

  • Вміння будувати діалог з партнером (невимушено на запропоновану тему; за ситуацією на картинці);
  • Зв'язні висловлювання репродуктивного характеру (вміння послідовно переказати знайомий текст; складати розповідь за серією сюжетних картинок);
  • Зв'язні висловлювання творчого характеру (вміння складати казку; творчу розповідь за темою)

Комунікативна компетенція

  • Наявність формул мовленнєвого етикету (в різних ситуаціях спілкування: привітання, знайомство, прохання, вибачення, конфлікт у грі, звертання, прощання, подяка, співчуття, похвала, згода, відмова, побажання);
  • Ініціативність спілкування:

-         Як можна було звернутися до дівчинки?

-         А як би ти вчинив?

-         Що ти будеш робити в цій ситуації?

-         Що потрібно було б зробити?

-         А як ще можна було відповісти бабусі?

 

 Підготувала вихователь-методист Семенюк Р. Ф.