Гаджети у житті дитини: за і проти. Консультація для батьків

Комп'ютерні та інтернет-технології - така ж частина сучасної людини, як холодильник, метро, літак та інше. Їхнє призначення - допомагати працювати, вчитися і відпочивати з комфортом. Чим раніше дитина навчиться користуватися цими благами цивілізації з користю для себе - тим краще. Давайте розберемося, наскільки корисні, і чим шкідливі гаджети для дитини.

«ЗА»

Заповнюємо паузу з користю: після появи комп'ютерів, планшетів, смартфонів батькам більше не потрібно ламати голову, чим зайняти дитину в черзі у поліклініці або під час тривалої поїздки. Немає потреби брати з собою пакет іграшок. Тепер можна просто увімкнути малюкові улюблений мультфільм або гру.  

Гаджети - розвивальний інструмент, такий як і різнокольорові пірамідки, кубики, пластилін, фарби, машинки, пупси та інші традиційні дитячі атрибути - це не просто іграшки, а засіб для фізичного, соціального та інтелектуального розвитку дитини.   Коли малюк хаотично натискає на кнопки, він розвиває дрібну моторику і мимоволі запам'ятовує деякі букви і цифри. Коли розглядає картинки на екрані і вибирає мелодію - тренує зорове і слухове сприйняття. Важливо спрямувати дії малюка в потрібне русло. Батьки можуть привчити дитину до того, що інтернет - джерело корисної інформації, а не тільки джерело ігор. Комп'ютерні розвивальні ігри чудово мотивують дітей до пізнання і вивчення нового.

Перегляд навіть найдобрішого фільму дасть малюку користь лише тоді, коли поруч із ним буде мудрий дорослий, який пояснить, що відбувається і чому, обговорить з дитиною мотиви вчинків персонажів, їх наслідки, підведе до розуміння висновків.

«ПРОТИ»

Надмірне захоплення дітей ґаджетами може призвести до негативних наслідків:
1. Проблеми із зором. Дитячі очі відчувають колосальне навантаження, рано виникають проблеми із зором. Міопія (короткозорість) - очне захворювання, наслідком якого є розмитість зображення об'єктів на відстані, спричинене м'язовим спазмом. Синдром сухого ока виникає тоді, коли дитина занадто захоплюється екраном і забуває моргати. Оптимальна відстань між очима й монітором - 60-70 см.

2. Викривлення постави (сколіоз). Декілька годин на день проведених із планшетом на колінах можуть спричинити розвиток сколіозу.

3. Зменшення фізичної активності, яке може призвести до ожиріння. Якщо дитина віддає перевагу комп'ютерним іграм, а не рухливим, його м'язова система стає слабкою, порушується постава (що веде до порушення функцій внутрішніх органів і систем), з'являються зайві кілограми. Від тривалого сидіння на одному місці (а саме цим загрожує захоплення гаджетами) порушується циркуляція крові в ногах, внутрішніх органах, включаючи головний мозок. Це погано позначається на розумових процесах, пам'яті, концентрації уваги.

4. Порушення сну. Якщо дитина тривалий час сидить перед монітором, особливо у вечірні години, її сон, як правило, неспокійний, вона довго не може заснути та крутиться уві сні, часто зривається та плаче. Уже доведено, що випромінювання від світлодіодів і рідкокристалічних екранів заважає нормальним циклам сну. Це освітлення блокує вироблення мелатоніну, тому не дивно, що шанувальники гаджетів засинають із величезними труднощами.

5. Розвиток агресії. У багатьох іграх присутні бійки, монстри та інші прояви агресії, які формують жорстоку поведінку в дітей. А втративши улюбленого електронного пристроя, дитина починає нервувати і вередувати. Тривале споглядання екрана (впродовж  1 години для старших дошкільнят) призводить до перезбудження нервової системи, розвитку агресивності та інших розладів.

6. Психологічні проблеми. Діти, які проводять більше 2-х годин перед монітором - схильні до розвитку депресій, аутизму, синдрому дефіциту уваги та гіперактивної дитини. Якщо дитина проводить дуже багато вільного часу за комп'ютером, планшетом або смартфоном, у неї формується залежність від них. Поступово інші розваги стають нецікаві.

7. Замінюють реальне спілкування. Проведення часу з гаджетом і віртуальне спілкування можуть заважати освоювати навички комунікації, встановленню повноцінних соціальних зв'язків. Замість того, щоб заводити реальних друзів і спілкуватися з ними вживу, деякі діти занадто серйозно сприймають героїв комп'ютерних ігор. Батькам варто стривожитися, якщо у дитини немає друзів, а в компанії дітей  він поводиться скуто.  

Екранна залежність не виникає за один день, вона заволодіває дитиною поступово, на очах у дорослих. Якщо батьки захоплені цікавими справами, люблять природу, спорт, музику, рукоділля, активний відпочинок, беруть дитину з собою в походи, разом майструють і променять радістю від цього, то їхні сини і доні розставлять пріоритети правильно, і екран ніколи не заполонить їх.

Насправді, побічного ефекту від використання гаджетів уникнути нескладно. Батькам потрібно контролювати кількість часу, який діти витрачають на електронні ігри та перегляд мультфільмів.

Рекомендований час перебування дитини перед ґаджетами:

  • діти 4-5 років - не більше 15 хвилин;
  • 6 років - 20 хвилин;
  • 7-9 років - 30 хвилин;
  • 10-12 років - 40 хвилин;
  • 13-14 років - 50 хвилин.

Щоб уникнути цих негативних наслідків для фізичного та психічного здоров'я дитини, потрібно дотримуватися таких порад:

- встановіть часове обмеження для використання ґаджетів;

- проводьте більше часу з дітьми (живе спілкування, прогулянки, ігри тощо);

- покажіть особистий приклад, проводячи мінімум часу за гаджетами;

- контролюйте чим займається ваша дитина в Інтернеті.

У дитини не буде залежності від них, якщо у неї є альтернативні інтереси (гуртки, прогулянки, спорт). А ще не забувайте, що до певного віку головним прикладом для дитини є її батьки. Якщо мама з татом весь вільний час проводять в соціальних мережах, то не варто дивуватися, що гаджети асоціюються у дитини з чимось надзвичайно важливим і захоплюючим.

Шановні батьки! Покажіть дитині, що реальне життя значно цікавіше, ніж віртуальне! Допоможіть дитині бути фізично та психічно здоровою.

Джерела

1.     https://ukrhealth.net/gadzheti-dlya-ditini-za-i-proti/

2.     https://oberig.ua/news/statti/diti-ta-gadzeti-u-comu-nebezpeka-159

3.     https://cpmdbahmut.com.ua/node/127

4.     https://dyvys.info/2019/12/30/yak-vyznachyty-chy-zalezhna-vasha-dytyna-vid-gadzhetiv-i-shho-z-tsym-robyty/

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.