Як правильно підготувати руку дитини до письма?

Багато сучасних вчених (Журова Л.Є., Іваненко А.П., Орланова Н.П., Варенцова Н.С. та ін.) акцентують увагу на обов'язковому навчанні дошкільників грамоти, вважаючи, що це допоможе дітям легше адаптуватись до шкільного навчання. В зв'язку з цим у різних програмах ДНЗ з 1966 року було виокремлено розділ «Навчання грамоти». Спочатку дітей знайомили з 12 буквами, потім з 18, далі було введено весь алфавіт, навчання читання і підготовку руки дитини до письма.

Сьогодні в старшій групі ДНЗ передбачається 38 - 40 індивідуально-групових занять на рік з підготовки руки дитини до письма (1 раз на тиждень). Важливого значення слід надавати індивідуальним заняттям з підготовки руки дитини до письма. Окремі завдання рекомендується планувати у складі занять з грамоти та математики з використанням зошитів з друкованою основою, рекомендованих Міністерством освіти і науки України. Як окремі заняття, підготовку руки дитини до письма слід планувати у другу половину дня тривалістю до 10 хвилин (тривалість вправ з проведення ліній 5-6 хвилин; решта часу йде на показ, підготовку, перевірку, аналіз зробленого).

Підготовка руки дитини до письма передбачає розвиток п'ясті руки й дрібних м'язів пальців (за А.Богуш) : 

ü координація рухів руки, пальців, очей, передпліччя;

ü розвиток окоміру (вміння визначити центр, середину, підпорядкувати рухи руки, очей, контролю свідомості);

ü розвиток просторових уявлень (зліва, справа, внизу, над- під лінією, між лініями);

ü вміння проводити протягом 0,5хв  безвідривні лінії олівцем на папері, в зошиті.

Система вправ з підготовки руки дитини до письма (за А.Богуш):

І квартал - вправи на проведення прямих і похилих, ламаних, вертикальних і  горизонтальних ліній (в зошиті в одну лінійку, пізніше в зошиті в рідку сітку (косу лінійку);

ІІ квартал - вправи на проведення округлих, напівовальних та овальних ліній;

ІІІ квартал - безвідривне проведення ліній (різні види штриховки: прямими вертикальними і горизонтальними лініями; штрихування геометричних фігур та предметів прямокутної, квадратної, циліндричної форми; коса штриховка геометричних фігур і предметів овальної форми; штрихування уривчастими короткими лініями; штрихування на- півовалами, спіральними лініями; штрихування лініями з петлями трикутника, овала, кола; штрихування зображення крапками; змішане штрихування (див. А.Богуш «Готуємо руку дитини до письма». - Тернопіль: Мандрівець, 2009).

Крім вправ вихователі можуть використовувати зорові і слухові диктанти у роботі з дітьми. Зважаючи на складність такого виду діяльності з підготовки дитини до письма для 5-6-річних дітей, варто проводити протягом заняття фізкультпаузу - включати вправи для пальців рук, на правильне дихання, поставу, гімнастику для очей тощо. Корисно рухи виконувати під музичний супровід. Тривалість фізкультпаузи - 60-80сек. До фізкультпаузи доречно включити також 3-4 вправи на потягування, мета яких - впливати на скелет, грудну клітку, плечі, передпліччя, тулуб, кисті рук.

Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» не передбачає одночасного оволодіння читанням і письмом. Письмо букв, буквосполучень, складів та слів не передбачене зовсім. Діти пишуть лише елементи букв, хоча в зошитах з друкованою основою для дошкільників часто включаються вправи з написання друкованих літер.

Методика навчання дитини 5-6 років письма

 (за Уваровою Т.А., Волновою Ю.С., Федієнко В.А.):

Щоб рука дитини «слухалася» під час письма, її слід підготувати до цієї діяльності.

  • На першому етапі слід пропонувати різноманітні ігри-вправи «з пальчиками»:

-         пальчики танцюють на столі;

-         пальчики грають на піаніно, скрипці, барабані;

-         пальчики крокують на столі;

-         проведи лінію пальчиком;

-         напиши букву в повітрі та інше.

  • На другому етапі слід включати ігрові завдання на штрихування різних форм, букв.
  • Третій етап - написання елементів друкованих букв у зошитах в клітинку.
  • Четвертий етап - письмо в зошитах в клітинку, косу лінію (за зразком, списування з книжки, написання під диктовку).

(див. Уварова Т.А., Волнова Ю.С., Федієнко В.А. Мовленнєве спілкування. Частина 1,2. Для дітей старшого дошкільного віку. Робочий зошит з розвитку мовлення.: Вид. дім «Школа», 2004).

Дітям пропонуються вправи з підготовки руки до письма, використовуючи в ДНЗ як олівці, так і кулькову ручку. Однак А.Богуш рекомендує в дитячому садку дітям писати кольоровими олівцями і простим м'яким олівцем з коротким вістрям. Олівець рекомендується брати так, як ручку в школі, трьома пальцями: великим, вказівним і середнім, не затискаючи між пальцями. Кінець олівця спрямовується у праве плече. Тримати його потрібно на відстані 2,5-3см від загостреного кінця. Вказівний палець не слід згинати.

Гігієнічні вимоги до занять з підготовки руки дитини до письма:

1.     Стіл і стілець повинні відповідати зростові дитини.

2.     Ноги повинні всією ступнею стояти на підлозі під кутом 450, рівно.

3.     Сидіти за столом прямо, не лягати на стіл і не обпиратися на спинку стільчика.

4.     Відстань від грудей дитини до краю стола має дорівнювати ширині долоні дитини, тобто 3-4см.

5.     Відстань від очей до зошита - 30см.

6.     Джерело світла повинно бути зліва.

7.     Зошит треба класти так, щоб початок рядка, на якому буде писати дитина, був на середині грудей (під кутом 45-500), поступово зошит лівою рукою пересувається вліво вгору).    

Практичні поради надала вихователь-методист Семенюк Р. Ф.