Заняття гуртка «Маленькі митці» (середній дошкільний вік). Тема заняття «Знайомство з поняттям «Пейзаж». Малювання гілки з осіннім листям»

Програмові завдання: познайомити дітей з пейзажним жанром живопису; продовжувати вчити їх спілкуватися з приводу творів мистецтва, впізнавати та називати знайомі натюрморти; визначати пори року та їх особливості на картинах-пейзажах; відповідати на запитання проблемного характеру.

Вправляти дітей у нетрадиційній техніці малювання - «друкування» листочками («монотипія»). Закріпити назви «осінніх» кольорів (жовтий, оранжевий, коричневий, зелений).

Розвивати спостережливість, естетичний смак, пам'ять, мислення, мову дітей. Виховувати інтерес до творів живопису, любов до природи рідного краю; бажання експериментувати з фарбами та матеріалами.

Матеріали та обладнання: репродукції картин різних жанрів живопису (на вибір); аудіозапис музики П.І. Чайковського «Пори року»; мольберт, осіннє листя, кошик для листя, картонні основи із зображенням ваз і гілок; гуашеві фарби 4-5 кольорів, пензлі, підставки для пензлів, сухі та вологі серветки, клейонки.

Попередня робота: багаторазові спостереження за осінніми змінами в природі, екскурсії в куточок лісу; розглядання сюжетних картин, репродукції живописних творів, збирання осіннього листя, «виставляння» натюрмортів у вигляді композицій з осіннього листя, гілок і ваз.

Хід заняття

Організаційний та зацікавлюючий момент. Створення емоційного настрою у дітей.

І етап заняття «В картинній галереї»

Вихователь. - Діти, я дуже рада знову вас бачити в нашій картинній галереї. Давайте пригадаємо назви картин, які у ній зберігаються.

Дидактична гра «Я - екскурсовод»

(Діти по черзі беруть на себе ролі екскурсовода і називають репродукції, які розміщені на центральній дошці. За бажанням називають також ім'я художника картини. Вихователь заохочує дітей, хвалить за старання.)

Вихователь. - Серед картин є такі, на яких зображене «тихе життя». Про які картини йдеться? (натюрморти)

- Що саме художники малювали на натюрмортах? (овочі, фрукти, квіти, різні предмети посуду).

Вірш «Натюрморт» (читає дитина)

Вихователь. - Відшукайте, будь-ласка, серед репродукцій картин   натюрморт, який вам подобається або просто вам знайомий.

Дидактична гра «Назви натюрморт»

Мистецтвознавча розповідь вихователя про пейзажний жанр живопису.

Вихователь. - Багато хто з відомих художників любили малювати природу. Що ми називаємо словом «природа»? (Міркування дітей)

- Художники обирали дуже гарні, привабливі місця, милувалися самі і з нами поділилися своєю радістю, намалювавши чудові картини природи. Зображення природи на картинах називають «пейзаж».

Мовна вправа «Пейзаж»

(Діти промовляють слово голосно-тихо, по складах «як крапає дощик», протяжно «як вітерець» тощо)

Дидактична гра «Впізнай і назви пору року»

(Вихователь почергово відкриває репродукції картин, діти називають зображену пору року: пояснюють, чому вони так думають).

ІІ етап заняття. Мистецтвознавча бесіда за змістом картини І.Левітана «Золота осінь»

(Діти сідають на стільчики, перед ними «галявина» з осіннім листям. Репродукція картини виставлена на мольберті. Вихователь відкриває картину, а на ній сидить павучок).

Вихователь. - Ой, хто це? (павучок). Хто як думає, як павучок тут опинився? (Виліз з-під опалого листя, куди заховався на зиму, і хоче почути, як ви будете розповідати про цю чудову картину).

- Сонячного осіннього дня мені захотілося разом із вами побути саме біля цієї картини. Запрошую вас усіх здійснити цікаву подорож у картину.

- Яку пору року змалював художник? Як ви про це здогадалися?

Вірш (читає вихователь).

Осінь на узліссі

Фарби розбавляла,

Пензликом легенько

Листя фарбувала...(«Осінь» Т.Осадчук)

Вихователь. - Які кольори переважають на картині?

- Який «осінній» колір вам найбільше подобається? Чому?

- Як справжні дослідники, ми зараз розглянемо кожен куточок на картині. Складіть, будь ласка, свої долоні у вигляді бінокля і роздивіться картину. Що привернуло вашу увагу? Розкажіть про дерева (річку, землю) (Розповіді дітей).

- Уявіть, що ми підійшли до річки і торкаємося руками води. Що ви відчуваєте? (вода холодна)

- Що можна сказати про небо? (небо синє, сіре, похмуре)

- Давайте спробуємо визначити, якою була погода? По чому це видно?

- Уявіть, що ми опинилися біля берізок. Вдихніть повітря. Чим воно пахне? (осіннім листям)

- Які звуки природи можна почути восени? (Діти одягають уявні навушники).

- Мені здається, я чую розмову берізок. Як ви думаєте, про що вони можуть перемовлятися?

Складання віртуальних діалогів дітьми

Вихователь. - Пригадайте, якими берізки були влітку?

- Поміркуйте, якими ми їх побачимо взимку? (вихід за межі зображеного).

- Який настрій викликає у вас картина? Чому?

- Художник І.Левітан назвав картину «Золота осінь». Як би ви хотіли її назвати? (Припущення дітей).

- Діти, а давайте пригадаємо, як називаються картини, на яких зображена природа? (пейзаж)

- Берізки подарували нам свої золоті листочки. Візьміть їх, будь ласка, і станьте з ними у коло  (Діти утворюють коло на килимку).

- Коли залунає музика П.І.Чайковського «Пори року», придумайте, будь ласка, для свого листочка якийсь таночок і потанцюйте з ним.

Діти виконують довільні рухи. Після таночка  збирають листя у кошик.

ІІІ етап заняття. В художній студії.

Вихователь. - У листочків багато секретів: вони вміють танцювати, кружляти, падати, літати, а ще - малювати. Давайте прикрасимо цими листочками наші гілочки у вазах, з яких листочки поопадали. Хай гілочки не сумують. А нашими картинами прикрасимо галерею.

Пальчикова гімнастика «Пензлик»

Діти обирають собі товариша для творчої роботи у парах і малюють у техніці «монотипія». Під час самостійної роботи звучить тиха спокійна музика. Вихователь здійснює індивідуальну допомогу.

Готові роботи виставляються в картинній галереї. Діти розглядають їх, милуються результатами свої праці.

Підсумок заняття. - Що вам сьогодні найбільше сподобалося на занятті? Чи хочете ще повернутися у нашу картинну галерею.

-         Дякую вам за старання.

Підготувала Шевчук Н. С.