Заняття з художньо-мовленнєвої діяльності на тему «Зимові розваги» для старшої групи

Програмові завдання: учити дітей розуміти зміст творів, пов'язувати знання з власним досвідом; учити відповідати на запитання за змістом творів;  спонукати до запам'ятовування творів за допомогою мнемотехніки, добирати рими. Розвивати мовлення дітей, їх комунікативні здібності. Викликати любов до зими, природи, бажання розважатися взимку і берегти своє здоров'я.

Матеріал: загадка, картина «Зимові розваги», прислів'я, таблиці мнемотехніки, оповідання М. Носова «Гірка» та вірш П. Воронька «Гра в сніжки».

Хід заняття

Загадка «Стало біло навкруги,  я розтрушую сніги,

               Наганяю холоди, воду сковую в льоди.

               В дружбі з дітьми я всіма, здогадались?

               Я ... (зима).

-         То яка зараз пора року господарює в нашому краї? Як називається перший зимовий місяць, другий, третій, чому?

-         Зима яка? (сніжна, морозна, холодна, біла, блискуча, срібна, весела...).

(Стук у двері,заходить Ведмедик)

Ведмедик. - Діти, я нічого не знаю про зиму, зимові розваги, тому що взимку сплю, але цієї зими я прокинувся раніше і хочу дізнатися, як потрібно поводитися взимку і, взагалі, все про зиму.

Вихователь. - Так, Ведмедику, зима - сувора пора року і тому, виходячи на вулицю, слід пам'ятати про те, як треба поводитися, щоб не змерзнути і не застудитися.

-         Діти, що потрібно для цього робити? (тепло одягатися, на прогулянці дихати тільки носиком, не кричати, не стояти на морозі, а рухатися, дуже не бігати, щоб не перегрітися...).

Д/в «Доберіть гарне слово для зими»

Зима -  красуня, чарівниця, сніжниця, білосніжка, господиня  тощо.

Вихователь. - Малята, ще зиму називають веселою порою, бо вона приносить малятам дуже багато розваг. Скажіть, будь ласка, Ведмедику, які розваги є взимку? (катання на санчатах, лижах, ковзанах, гратися в сніжки, ліпити сніговика, фортецю...).

-         Але для цих веселих розваг, Ведмедику, потрібні особливі погодні умови. Які? (має лежати сніг, замерзнути лід, бути морозно...). А якщо сніг вологий і добре ліпиться, можна влаштувати розваги, які принесуть багато задоволення і радості. У жодну пору року ми не зможемо влаштувати такі розваги. Тому не варто гаяти часу, а гуляти, розважатися.

-         Який настрій приносять вам зимові розваги? (радісний, веселий, бадьорий).

Розгляд картини «Зимові розваги»

Вихователь. - Які розваги ви бачите на цій картині? (хлопчик з'їжджає з гірки на санчатах; діти ліплять сніговика;   хлопчик катається на ковзанах; мама катає маленьку дівчинку на санчатах, разом з ними гуляє собачка; діти ідуть кататися на лижах...).

-         Як ви гадаєте, який настрій у цих дітей? (веселий, радісний, бадьорий).

-         Як можна назвати цю картину? («Прийшла зима», «Зимові розваги», «Витівки зими»).

-         Як ви думаєте, чи є життя під снігом? (Так, під снігом зимує травичка, квіточки, жито, пшениця, комашки...).

-         «Попробуйте» сніг рукою. Який він на дотик, ліпиться чи ні?

-          Уявіть, що ви стоїте на льоду, який лід? (твердий, міцний).

-         На якому льоду можна кататися?

-         Чи можна зліпити снігову бабу в морозний день? ( Ні, бо в таку погоду сніг сухий, він не ліпиться, а розсипається).

-         Де можна кататися на лижах, санчатах? (На лижах і санчатах можна кататися там, де безпечно, де немає дороги, річки...).

-         Ведмедику, мабуть не знайдеться жодного малюка, який би не любив        зимових ігор та розваг. А тобі подобається те, про що ти дізнався?

Фізкультхвилинка

Ой, не жарти, і не сміх -               руки до голови, хитають головою

Уночі випав сніг.

 

Вийшов рано в двір Гусак,            йдуть поважно, зображуючи ходу гусака

Міряв сніг і так, і сяк.

 

І поважно мовив він:                   нахил вперед, показують «по коліна»

«Випав сніг до колін.

 

Качка снігом побрела                   ходьба перевальцем

Ках! Тут буде до крила!               розводять руки в сторони

Вийшли діти погуляти,                ходьба

 

Щоб у сніжки дружно грати.       імітують гру в сніжки

-         Зараз я вам прочитаю дуже цікаву історію, яка трапилася з дітками Написав її письменник М. Носов. Називається «Гірка» (Читання).

Запитання.

-         Як називається твір? Хто його написав? Хто робив гірку? А що в цей час робив Костик? Що зробив Костик, коли не зміг вибратися на гірку? Який це вчинок? Як потрібно гратися? А як ви граєтеся? Чи можна Костика назвати справжнім другом спочатку, а потім?

-          Як він виправив свій вчинок?

-         Що це: казка, оповідання чи вірш? Чому ви так думаєте?

-         Бачиш Ведмедику, Костик виправився і став хорошим другом.

Прислів'я: «Друзі пізнаються в біді»,

                 «Друга шукай, а знайдеш то тримай»,

                 «Другу завжди допомагай».

-         Послухайте, будь ласка, віршик про зимові розваги.      

Читання вірша П. Воронька «Гра у сніжки»

Пояснення слова «сувій» - сніговий замет.

Запитання: Що полетіло від доріжки до доріжки? У що закрутився білий бій? А де він зупинився? Яка гра у сніжки?

Лексична вправа «Добери риму» (за змістом вірша)

Сніжки - доріжки, бій - сувій, покотився - зупинився, сніг - ліг, ніжки - сніжки.

Повторне читання вірша за допомогою методу мнемотехніки

Колективне читання з дітьми за допомогою мнемотехніки

Вихователь. - Діти, цей вірш ми продовжимо вчити пізніше з кожним із вас окремо.

-         Пригадайте, будь ласка, ми вчили вірш Л. Яковенко «Снігова баба» (Діти пригадують і повторюють за допомогою мнемотехніки).

-         Діти скажіть, будь ласка, чим вам подобається зима?

-         А яка небезпека може чатувати під час зимових розваг?

Підсумок. - Бачиш, Ведмедику, зимові розваги - це дуже добра справа. Вони допомагають нашим діткам рости здоровими, бадьорими та дружними. А ще під час прогулянки потрібно бути дуже обережними, щоб зберегти своє життя та здоров'я.

Ведмедик. - Дякую вам, діти. Я дізнався так багато всього цікавого про зиму. Якщо мама мені дозволить, можливо, я прийду до вас на прогулянку.

 

Підготувала вихователь Яремчук В.В.