Батьківські секрети успішної підготовки дитини до школи. Порадник для батьків

Визначальним чинником готовності дитини до школи є не зна­ння нею «на зубок» усієї абетки чи вміння віртуозно рахувати, як традиційно вважає більшість батьків, а здатність дитини бути само­стійною, комунікабельною, легко сприймати й успішно засвоювати нову інформацію. Запорука успішного навчання у школі - це пере­дусім допитливість і цікавість до всього нового. А отже, батьки мають дитині у цьому всіляко сприяти й заохочувати її.

Турбота батьків насамперед має проявлятися в зміцненні здо­ров'я дитини. Плавання, прогулянки та ігри на свіжому повітрі, ка­тання на велосипеді, на роликах - усі ці заняття розвиватимуть органи дихання та зміцнюватимуть м'язи дитини. Фізична та фізіо­логічна готовність до навчання у школі - це неабияк важливо.

Утім батькам не слід забувати і про розвиток у дитини навичок самообслуговування. Зокрема, необхідно повправляти її у вдяган­ні шкільної форми, застібанні гудзиків, зав'язуванні шарфа, шнурків тощо. Також дитина має вміти самостійно користуватися носович­ком, гребінцем, доглядати за взуттям. Варто спільно затвердити удо­ма нове гасло: «Кожній речі - своє місце!». Важливо, щоб дитина розвивала в собі вольові якості. Для цьо­го її слід привчати кожну розпочату справу доводити до кінця.

Найважливішим способом розвитку зв'язного мовлення, мис­лення, уваги, пам'яті, уяви є читання дитині книжок. Читати або розповідати дошкільникам казки й оповідання треба не менше ніж півгодини на день. Обов'язково слід запитувати дитину про її вра­ження від почутого, ставлення до персо­нажів та описаних подій тощо.

Не менш корисними видами діяль­ності є малювання, ліплення, конструю­вання, що стимулюють розвиток фанта­зії, уяви, кмітливості. Не слід забувати й про формування в дитини початкових природничих знань. Разом з нею можна, наприклад, виростити на підвіконні зелену цибулю або кріп і навчити правиль­но за ними доглядати.

Послаблене здоров'я - не перешкода навчанню

Трапляється, що дитина самостійна, комунікабельна, здібна до навчання, проте здоров'я у неї дуже слабке або ж є хронічні хвороби. Це може істотно завадити відвідуванню нею школи. За цих обставин набуває поширення практика домашнього навчання. Діти із сер­йозно ослабленим здоров'ям, отримавши довідку від лікаря, можуть бути зараховані до школи, але перші півроку чи рік займатися вдо­ма. Учитель зі школи приходить до дитини додому і проводить з нею уроки індивідуально. Коли ж здоров'я дитини поліпшується, вона починає відвідувати школу разом з іншими дітьми.

Якщо в дитини є особливі проблеми, пов'язані з послабленим зором, слухом, серйозні логопедичні проблеми, порушення мотори­ки, потрібна консультація спеціаліста. Він допоможе батькам визна­читися зі строками вступу їхньої дитини до школи та правильно об­рати навчальний заклад.

Умови успішного навчання дитини

      Кожна дитина має вроджену потребу в новій інформації, інши­ми словами - до пізнання. Це зазвичай проявляється в допитливос­ті дітей, їхній зацікавленості, прагненні й бажанні повсякчас пізна­вати щось нове.

Стимулюємо допитливість

      Щира дитяча допитливість, зацікавленість у пізнанні нового - це основа легкого й успішного навчання дитини. Тому відмахува­тися від дитячих запитань означає придушувати «допитливість розуму» дитини, а отже, її потяг до знань і бажання вчитися. І в ре­зультаті діти, на чиї запитання батьки свого часу не відповідали, починають потроху відставати в навчанні. Тим паче, коли їхню допит­ливість, особливо ту, що, на думку дорослих, не стосується шкільних знань, так і продовжують придушувати.

Навчаємо граючись

      У процесі підготовки до школи батьки мають включати еле­менти навчання в усі можливі ігри дитини. Це неодмінно сприяти­ме пробудженню й закріпленню інтересу до навчання. На веселу гру цілком можна перетворити й виконання в майбутньому шкільних домашніх завдань. Засвоюючи знання в цікавій ігровій формі, дитина отримує задоволення від навчання. Воно виникає і закріплюється на рівні безумовних рефлексів. І що важливо, ди­тина отримує задоволення не так від одержання знань, як від мож­ливості активно застосовувати їх у реальному житті. Тож аби під­тримувати й посилювати в дитини потяг до навчання упродовж усіх шкільних років, дорослі мають щоразу акцентувати її увагу на тому, як ті чи ті знання можна застосовувати в реальних умовах життя.

Спонукаємо користуватися знаннями

      Якщо дитина відчуває, що отримані нею знання не «лежать мертвим вантажем», а їх постійно можна застосовувати на практи­ці, - це мотивує її отримувати нові й нові корисні знання. Батьки, своєю чергою, мають заохочувати дитину до цього - закріплювати отриману нову інформацію грою в пошук можливостей її застосу­вання.

Наприклад, можна наочно довести дитині, що вітер буває різної сили та напрямку. Для цього слід зробити разом з нею вітрячок і флюгер, яскраво прикрасити їх та простежити за швидкістю і на­прямком їхніх обертань у різний час. Важливо спонукати дитину самостійно зробити відповідні висновки. Така робота з дитиною одночасно розвиватиме в дитини дрібну моторику, мовлення, логічне мислення, кмітливість, естетичний смак, а ще - подарує позитивний настрій від спільної цікавої роботи з батьками.

Отже, головна умова успішного навчання - не формувати в ди­тини потребу у вивченні будь-чого «від А до Я», а розвивати так зва­ний «допитливий розум». Як ми вже зазначали, практично всі діти мають такий розум від народження. Тож найперше завдання до­шкільного закладу і батьків - постійно підживлювати й підтриму­вати дитячу допитливість.

Підготувала вихователь Храпко С.А.