Підсумкове заняття для дітей старшого дошкільного віку «Школа екстремальних ситуацій»

Програмові завдання: перевірити набуті та засвоєні знання дітей  з особистої безпеки, протипожежної безпеки на вулиці; закріплювати уміння не розгублюватись, заспокоюватись під час екстремальних ситуацій, знаходити правильне рішення; розвивати мислення, уважність, уміння діяти за сигналом; виховувати зосередженість, уміння правильно оцінити ситуацію, бажання допомогти товаришеві, обережність, послушність, бережне відношення до свого здоров'я.

Матеріал: повітряна кулька, табличка «Школа екстремальних ситуацій», різнокольорові пелюстки до дидактичної гри «Квітка безпеки-небезпеки», дидактична вправа «Горить - не горить», дидактична гра «Що спричиняє пожежу?», дидактична гра «Пожежники», лялька Івасик-Телесик, матеріал для моделювання дороги (4 скакалки, смужки білого кольору), дидактичні ігри: «Відгадай знаки», «Світлофор», «Безпечне-небезпечне місце для гри», «Безпечні-небезпечні ігри та іграшки», ілюстрації до казок (на вибір).

                                               Хід заняття

Сюрпризний момент - повітряна кулька  із листом - запрошенням всередині. Казкові герої запрошують дітей у «Школу екстремальних ситуацій?».

Вихователь. - Що таке екстремальна ситуація? (Коли людині загрожує небезпека, коли потрібно швидко діяти, щоб не сталося біди...)

- Діти, коли може трапитися  небезпека? ( коли пожежа; коли граєшся на льоду чи біля водойми; коли граєшся небезпечними іграшками; коли граєшся у небезпечному місці; коли стихійне лихо; коли дитина хворіє; коли в квартиру хоче проникнути незнайомець...)

- А безпека, це коли? ( коли дитина не хворіє; коли знаходиться біля батьків; коли знає правила поведінки в різних ситуаціях; коли ніхто не ображає, не карає; коли дитину люблять...)

Дидактична гра «Квітка безпеки-небезпеки»

- Я вам зараз пропоную позначити кольором безпеку і небезпеку, і скласти відповідно «квітку безпеки» і «квітку небезпеки». Яким кольором позначимо небезпеку і чому? ( створюємо квітку, прикріплюючи пелюстки відповідного кольору: чорного, червоного, фіолетового, коричневого тощо)

-Яким кольором позначите безпеку і чому? (прикріплюють пелюстки відповідного кольору:жовтого, блакитного, білого, рожевого тощо).

Фізкультхвилинка «Ідемо в школу» (на вибір вихователя)

Вихователь. - А ось і «Школа екстремальних ситуацій» (табличка)

Дзвенить дзвінок. Діти сідають. Перший урок - урок протипожежної безпеки.

Вихователь. - Діти, коли вогонь - це безпечно? Чому?

-  А коли вогонь - це небезпечно? Поясніть, чому?

-  Є предмети, які горять, а є які не горять. Давайте ми з вами зараз пограємо у гру.

Дидактична гра «Горить - не горить»

(Коли предмет горить, діти піднімають руки вгору, коли не горить - руки схрещені на грудях).

Вихователь. - Діти, від чого може виникнути пожежа? (від блискавки, несправних електричних приладів, від сірників, від свічки, цигарки...)

Гра «Що спричиняє пожежу?»

-  Я вам зараз роздам фішки червоного і зеленого кольору. На столі лежать предмети. Біля предмета, який може спричинити пожежу, ви покладіть червону фішку; біля предмета, який не може спричинити пожежі - зелену. І обов'язково поясніть свій вибір. Згода?   А допомогти мені оцінити ваші відповіді допоможуть два пожежники  Бобри, які прийшли до нас на урок.

Пожежників Бобрів ми запросили, щоб вони познайомили нас з правилами протипожежної безпеки.

Вихователь. - То який номер потрібно набирати, щоб викликати пожежну команду? ( 101)

-  Діти, як правильно викликати цю службу? Що потрібно зробити насамперед?

  • набрати 101 на телефонному диску;
  • назвати себе; сказати, що ти сам вдома і повідомити, що сталося;
  • назвати домашню адресу;

- Чому не можна гратися, дражнитись по телефону, бо що може трапитись?

- А що робити коли немає телефону? ( Кликати на допомогу дорослих; кричати з балкона чи вікна; ні в якому разі не потрібно ховатись від пожежі у шафу чи під ліжко). Чому?(бо задихнешся, не знайдуть пожежники)

Вихователь. - Діти, наш перший урок закінчений, пора відпочити (дзвенить дзвінок ).

Перерва: дидактична гра «Пожежники»

(- Ми гасимо пожежу в лісі, де не може проїхати пожежна машина. Є «джерело» (відро з водою) і «вогнище»(порожнє відро). Кожна дитина отримує одноразову чашку; воду переливати обережно, не проливаючи ні однієї краплі).

                           Дзвенить дзвінок. Діти сідають на стільці.

Вихователь. - другий урок у нас пішохідно-транспортний. До нас на урок прийшов гість, це Івасик-Телесик. У Івасика проблема, він як і ви, скоро піде до школи. А школа знаходиться в місті. Івасик не вміє користуватись автомобільним транспортом і не знає правил вуличного руху.

- А яким транспортом користувався Івасик у своїй казочці? (водним, повітряним,)

- Допоможемо Телесику? Давайте змоделюємо частину вулиці і розкажемо хлопчику правила вуличного руху. (Діти моделюють дорогу)

- Як називається частина дороги, по якій їде транспорт? (проїжджа частина)

Діти викладають дорогу за допомогою скакалок.

- Хто нею користується? ( водії які їдуть на машинах, пасажири).

- Як називається частина дороги, по якій ходять пішоходи?  (тротуар)

- Що означає біла лінія посередині? Для чого вона? (це розділова лінія)

Біла лінія чудова

Незвичайна - розділова.

На дорозі господиня

Бо лежить посередині.

Всі машини поважають

І її не зачіпають.

Об'єднавшись в два потоки,

Їдуть в протилежні боки.

Вихователь. - А це що за смужки, схожі на зебру? Це, мабуть, зебра втекла з зоопарку? Як ще називають «зебру»? (пішохідний перехід)

А я зебра не проста,

Без копит і без хвоста.

Лиш біленькі смужки маю,

Я лежу, а не гуляю.

Хочеш перейти дорогу?

Я прийду на допомогу.

-  У великому місті, де широкі вулиці, який ще існує перехід (підземний) А чим він зручний?

Вихователь. - Що потрібно знати і виконувати на вулиці? (правила дорожнього руху)

-Як правильно перейти вулицю, щоб не трапилося біди?

-Де чекають автобус чи маршрутне таксі?

- З якої сторони обходять автобус чи маршрутне таксі?

- З якої сторони потрібно іти по тротуару?

- Що допомагає водіям і пішоходам у спілкуванні на дорозі? (дорожні знаки)

- Які бувають знаки? (заборонні, попереджувальні, інформаційно-вказівні)

Дидактична гра «Відгадай знаки»

 Роздати дорожні знаки. Діти описують їх.

Дзвінок на перерву

Вихователь. - Який пристрій на перехресті сам регулює вуличний рух? (світлофор)

Гра «Світлофор»

Третій урок  - особиста безпека

Вихователь. - Діти, ви дуже любите гратися, правда ж? А які ігри вам найбільше до вподоби? (ігри з м'ячем, на гойдалці, в пісочниці, з кубиками тощо)

-  Для того, щоб в повній мірі насолоджуватися грою, потрібно подумати, де найбільш вдале місце для гри.

Дидактична гра «Безпечне - небезпечне  місце для гри»

Вихователь пропонує відібрати картинки з предметами безпечними небезпечними та картинками з безпечним-небезпечним місцем для ігор. Діти мають зробити правильний вибір предметів для ігор та місця їх проведення.

Вихователь. - Сьогодні до нам на урок завітав Чарівник. Ви хочете, щоб він переніс зараз нас на лісову галявину?

Чарівник. - Закрийте, будь ласка, очі. Я скажу вам чарівні слова і перенесу вас на чарівну галявину.

Гра-медитація « Ми - маленькі мандрівники»

Далі Чарівник розповідає казку про пригоди поросятка Фунтика, який потрапив у небезпеку, бо не знав правил поведінки з незнайомцями.

Чарівник. - Діти, ви знаєте, як спілкуватись з незнайомцями? Потрібно знати чотири не. Ви їх знаєте?:

 

  • Не розмовляти з ними;
  • Не відкривати двері;
  • Не брати у них ніяких ласощів;
  • Не сідати до них у машину.

 

- За яким номером телефонувати на випадок небезпеки? (102) Як ви це зробите? ( моделювання ігрової ситуації)

Чарівник. - Я дарую вам чарівну торбинку, коли ви правильно вирішите мої завдання, з вами біде не трапиться.

Дидактична гра «Безпечні іграшки і ігри»

 (Коли іграшки і ігри безпечні, зафарбувати під ними на картинці зеленим кольором кружечок, коли небезпечні - червоним).

Вихователь. - Діти, а якщо все ж трапилась біда, ви поранились чи підвернули ногу, руку. Яка служба вам допоможе? (швидка медична служба 103)

-Коли ви чуєте запах газу, вам допоможе яка служба? ( 104)

-Діти, я вам хочу запропонувати ще одне завдання. Ось перед вами є картини з відомих казок. Я хочу, щоб ви уявили себе героями цих казок і поміркували, яка екстремальна служба потрібна казковим персонажам. Це завдання ми виконаємо парами. Одна дитина записує номер екстрених служб, а інша спробує правильно викликати допомогу. Ви згідні?

Моделювання ігрових ситуацій з використанням ілюстрацій до казок

Дзвенить дзвінок

Вихователь. - Наші уроки у «Школі екстремальних ситуацій» закінчені. Я бажаю вам здоров'я і бути завжди у безпеці.