Конспект заняття з основ здоров'я для дітей середньої групи на тему "Шкіра - орган чуття. Правила збереження шкіри. Перша медична допомога при порізі

Програмові завдання: продовжити знайомити дітей із шкірою людини, її властивостями та призначенням; вчити  встановлювати змістові зв'язки між станом здоров'я людини та оточуючим, яке на нього впливає. Знайомити з правилами профілактики травматизму, збереження шкіри та надання першої медичної допомоги при порізах, забої. Виховувати бережне відношення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.

Матеріал: сюжетна картина ( на вибір),

                                                    Хід заняття

Діти заходять в кабінет «Малятко-здоров'ятко». Психогімнастика «Вітання» (Діти сідають у коло на коліна і передають  один одному м'яч зі словами: «Привіт», «Здрастуй!», «Доброго дня!», «Доброго ранку!»).

Вихователь. - Діти, ми з вами продовжуємо знайомитись з органами, які допомагають нам пізнавати навколишній світ. Назвіть, будь ласка, ці органи людського тіла. (орган слуху, зору, смаку, нюху, дотику)

- Що  відноситься до органів слуху, зору, смаку, нюху, дотику ми згадаємо, погравши в гру «Так чи ні?». Я пропоную вам правильні і неправильні відповіді. Правильну відповідь необхідно підтвердити словом «так» і оплеском, а неправильну підтвердити словом «ні» і рухами голови вліво-вправо. Будьте дуже уважні.

Дидактична гра «Так чи ні?»

  • Органом зору є вуха? Так чи ні?
  • Органом зору є ніс? Так чи ні?
  • Органом зору є очі? Так чи ні?
  • Органом слуху є язик? Так чи ні?
  • Органом смаку є язик? Так чи ні?
  • Органом нюху є ніс? Так чи ні?
  • Органом дотику є очі? Так чи ні?
  • Органом дотику є язик? Так чи ні?
  • Органом слуху є вуха? Так чи ні?
  • Органом дотику є шкіра? Так чи ні?

Вихователь. - Молодці, ви були дуже уважні і відповіді були правильні.

Ми сприймаємо навколишнє не одним органом, а декількома відразу. Я пропоную вам розглянути цю картину. Подумайте, якими органами сприймається кожний предмет, зображений на ній?

Фізкультхвилинка

1-2, 1-2 - ось дивись яка гора,                               (марширують, піднімають руки вгору)

3-4, 3-4 - це гірські високі схили,                           (махають руками вгору, вниз, почергово)

5-6, 5-6 - це орли, дивний танець повели,              (рухи руками, ніби крильми)

7-8, 7-8 - це смерічки нахилилися до річки,            (нахил тулуба вперед)

9-10, 9-10 - це річки під горою потекли.                 ( руки внизу, струшують пальцями)

        Діти сідають на стільчики.

Вихователь. - Подумайте і скажіть, будь ласка, що було б, якби в нас не було шкіри? (міркування дітей) Яка наша шкіра? Якого кольору може бути шкіра? Яка шкіра у людей? Як ви думаєте, чи пропускає шкіра воду? Коли це легко помітити?  (Коли людина потіє)

Вихователь. - В мене для вас сюрприз - торбинка з різними предметами. Не дивлячись у неї, ви повинні визначити, що це за предмет і яка поверхня у нього: гладенька, шорстка, м'яка, тверда, мокра, суха.

Дидактична гра «Що в торбинці?»

Вихователь. - Як ви дізнались, яка поверхня? (відчули шкірою на руках)

Як ви думаєте, лише шкіра на руках може відчувати?

Дослідницько-пошукова діяльність

 Вихователь  пропонує кожній дитині легенько ущипнути себе за ногу (плече, обличчя, спинку, животик, вушко тощо) і сказати, що вони відчули: отже людина здатна відчувати всім своїм тілом.

Вихователь. - Що ще відчуває ваша шкіра? (біль, тепло, холод)

Так, все це ми відчуваємо, бо на нашій шкірі є багато умовних точок ( пори), які відсилають імпульси до головного мозку і ми знаємо, що нам коли робити. Шкіра - наш надійний охоронець внутрішніх органів від ушкоджень, бере на себе всі удари, подряпини, опіки.

-  Діти, як ви думаєте, шкіра може бачити? Давайте перевіримо.

Дидактична гра «Хто це?»

   Одній дитині зав'язуються очі, вона на дотик (обмацуючи) повинна впізнати товариша.

Проводиться коротка бесіда про незрячих людей

Вихователь. - Давайте розглянемо нашу шкіру на руках. Що ви бачите на ній? (рисочки, складочки, тріщинки, точечки)

-  А ось моя рука? Є різниця, яка шкіра на ній? (відповіді дітей)

Вихователь. - Так, з віком тріщинок, складок на шкірі людини стає більше, вони глибші. З кожної точечки, а ще їх називають порами, виділяється жир і піт. Коли нам холодно, пори закриті, а коли жарко, пори відкриваються і виділяється піт, який охолоджує наше тіло.

Малюнок на шкірі пальців індивідуальний для кожної людини.

Дослідницько-пошукова діяльність (з помадою): нанести тонкий шар помади на пальчик кожній дитині і відпечатати. Рисочки, які видно, утворюють певний візерунок і він у кожної дитини свій. Діти уважно розглядають свої відбитки пальців. Як ви думаєте, кому це допомагає?

Дослідницько-пошукова діяльність: відтягнути  мочки вух, легенько шкіру на руці, надути щічки, посміхнутися.

- Що ви відчуваєте? (що шкіра рухається, розтягується)

-  А де ви бачили ще, що шкіра розтягується? (працюємо, нахиляємось, вагітні жінки)

Вихователь. - Це відбувається тому, що шкіра не прикріплена до кісток.

-  Як ви думаєте, шкіра може дихати? ( роздуми дітей)

-  Шкіра дихає, відкриваючи пори, виводячи з організму надлишок вологи та солей, охолоджуючи тіло.

Дослідницько-пошукова діяльність: закрити ніс і рот і не дихати.

-  Які ваші відчуття? Вам добре було?

Вихователь. - Так і нашій шкірі недобре і неприємно, коли вона брудна і не може дихати. А для того, щоб шкіра дихала, пори не повинні бути забиті брудом, пилом, потом.

- Що для цього потрібно робити? (ретельно митись з милом, бути завжди чистим, берегти шкіру від поранень)

-  Що може статися, коли шкіра погано доглянута і брудна?

Вихователь. - Так, де бруд, там поселяються мікроби і через рани проникають у наш організм. А ще шкіра постійно оновлюється, верхній шар старіє і осипається, а під ним уже готовий новий. Бувають різні випадки, коли ви подряпаєте чи пошкодите шкіру. Вона починає кровити.

-  Як діяти в такому випадку? (міркування дітей)

Вихователь. - Не треба лякатися крові. Найперше потрібно звернутись до дорослого. Якщо рана вкрита брудом, потрібно промити її під краном теплою водою і обробити зеленкою чи йодом. Коли ранка дуже кровить, накладають чисту марлеву пов'язку і звертаються до лікаря. Та нещасний випадок може статися і з дорослою людиною і ви могли б допомогти змастити ранку зеленкою. Як це потрібно зробити, ми з вами зараз навчимося.

Діти вправляються обробляти ранку зеленкою на  макетах з поролону таким чином, щоб зеленка не попадала всередину рани, а лише оброблялися її  краї. При уявних забоях прикладають на шкіру холод.

Вихователь. - А ще, щоб шкіра була здоровою, гладенькою, пружною, потрібно вживати багаті на вітаміни продукти. Які продукти корисні для людини, хто скаже? ( овочі, фрукти, молочні продукти, яйця, мед тощо)

Вихователь. - На нашій шкірі є спеціальні точки, які відповідають за стан здоров'я  наших органів. Ось тепер, коли є загроза захворіти простудними захворюваннями, ми повинні масажувати ті точки, щоб себе захистити. Давайте це зробимо.

Точковий масаж

 Підсумок.    - Що ми можемо сказати про нашу шкіру?

       - Як слід берегти і піклуватися про неї?