Конспект комплексного заняття з мовленнєвого спілкування на тему «Ріпка» в групі дітей раннього віку

Програмові завдання:

розмовне мовлення: вчити дітей розповідати знайому казку, відповідаючи на запитання вихователя за змістом казки фразами і реченнями з 3-5 слів; вчити відгадувати загадки, побудовані на описі і порівнянні.

граматика: вправляти дітей у вживанні кличної форми іменників (бабусю, внучко, собачко, кицю, мишко).

звукова культура: вправляти у вимові звуків г, п, н у звуконаслідувальних словах (гав-гав, няв-няв, пі-пі); розвивати мовне дихання; формувати інтонаційну виразність мовлення.

Матеріал: сюжетні картинки за казкою «Ріпка», муляж ріпки, коробка із сюрпризом, телефон, загадки, аудіозаписи (телефонний дзвінок, весела українська музика), різнорольорові трикутники різної величини для моделювання казки.

Хід заняття

Психогімнастика

                Зазирнуло сонечко

                У наше віконечко,

                До щічки доторкнулося,

                Промінцем погладило:

                - Не сумуй! - порадило,

                День, що розпочався,

                Щоб у тебе вдався!

Вихователь. - Діти, сьогодні зранку нам доставили посилку Новою поштою. Подивіться, ось вона, в такій гарній коробочці! Ця коробочка не проста, а чарівна, тому що в ній люблять ховатися казки. А ви любите казки? (Відповіді дітей)

- Які казки ви знаєте? (Діти пригадують знайомі казки)

- Ви хочете дізнатися, яка казка заховалася в цій коробочці сьогодні?

- Зараз ми відкриємо коробочку і побачимо...

- Ой, не відкривається... Що таке?

Дзвонить телефон (у грамзаписі)

Вихователь (прикладає мобільний телефон до вуха). - Алло, я слухаю! Доброго дня! Це телефонують з Нової пошти? Забули повідомити нам, що коробка відкриється тоді, коли дітки відгадають загадки? Зрозуміло. Наші дітки дуже кмітливі, тому коробку ми відкриємо. Добре, дякую.  До побачення!

- Ну що, малята, спробуємо відгадати загадки?

Загадка

Гавкає, кусає, а в дім не пускає? (Собачка)

Вихователь демонструє іграшкову собачку.

Вихователь. - Молодці, правильно відгадали. Собачка добра, а ще як можна про неї сказати, яка вона? (Лагідна, маленька, велика, розумна, слухняна, руденька)

- А як гавкає собачка, коли вона добра? (Діти тихо звуконаслідують: гав-гав, гав-гав).

- Як гавкає собачка, коли вона зла? (Діти звуконаслідують голосно: гав-гав, гав-гав)

- Давайте знову спробуємо відкрити коробочку.

Вихователь вдає, що відкриває коробку.

- Ой, щось я не можу. Спробуй-но ти, Аню (Владику, Сергійку, Олю).

-  Не відкривається? Мабуть ще не всі загадки відгадали.

Загадка

Шерсть гладенька 
І м'якенька, 
Спинка гнеться, 
Хвостик в'ється - 
Тільки лапки 
Цап-царапки. (Киця)

Вихователь демонструє іграшкову кицю

Вихователь. - Киця пухнаста, а ще яка?(Добра,  руденька, м'якенька, гладенька, хороша, гарна, лагідна)

Вихователь перепитує кількох дітей.

-         Як киця вмивається? (Показ вихователем і дітьми)

Артикуляційні вправи для язичка

Вихователь. - Коли киця з'їсть щось смачненьке, як вона облизується язичком? (Показ вихователем: спочатку облизати верхню губу, потім - нижню).

- Давайте уявимо, що ми кошенята. Як кошенята кажуть? (Няв-няв)

- Як вони нявкають? (Кошенята нявкають тихо(ніжно)

- Як ходять котики?

Показ ходьби навшпиньки вихователем і дітьми

Вихователь. - А ну спробуй, Катю,  відкрити коробку.

- Не відкривається?

- Та тут ще одна загадка не відгадана. Слухайте уважно.

Загадка

Маленька сіренька

А хвостик довгенький? (Мишка)

Вихователь демонструє іграшкову мишку.

Вихователь. - Давайте придумаємо гарні слова про мишку, яка вона?  (Маленька, сіренька, спритненька, хитренька)

Вихователь перепитує кількох дітей.

- Мишка бігає як? (Тихо)

- Хвостик у мишки який? (Довгенький, тоненький)

- Як ми можемо привітатися з мишкою, щоб вона нас зрозуміла? (Пі-пі-пі)

- Ой, які ви хороші і розумні діти. Ось і коробочка наша відкрилася.

- І яка ж то казочка тут заховалася? (Ріпка)

Вихователь демонструє ріпку, виготовлену з пап'є-маше

Вихователь. - Що можна сказати про ріпку? Ріпка яка? (Жовта, кругла, велика, смачна, добра).

Вихователь перепитує кількох дітей.

Вихователь. - Як багато гарних слів ви сказали про ріпку. Дітки, а давайте спробуємо скласти велике повне речення про ріпку з цих слів.

Вихователь починає, а діти продовжують.(Ріпка велика, ...)

- То де ж взялася ріпка? (Дід посадив)

- А ви знаєте казочку про ріпку? (Так, знаємо)

- Ой, щось у коробочці ще є. Подивіться, це картинки. Давайте ми їх розглянемо і викладемо по-порядку.

Дидактична гра «Хто тягнув ріпку?»

Вихователь пропонує подивитися уважно, що зображено на картинках.

- Хто посадив ріпку? (Дід)

- В кого картинка з дідом? Виклади, будь ласка, її першою.

На пропозицію вихователя дитина викладає свою картинку.

- Хто допомагав дідові тягнути ріпку? (Баба)

- В кого картинка з бабою? Викладаємо її.

- Кого баба покликала на допомогу? (Внучку)

- В кого картинка з внучкою? Викладаємо її наступною.

- Вони вирвали ріпку втрьох? (Ні)

- Кого кликала внучка на допомогу? (Собачку)

- Викладаємо цю картинку.

- Кого собачка покликала на допомогу? (Кицю)

- Викладаємо  і  цю картинку.

- Кого киця кликала на допомогу? (Мишку)

- Викладаємо нашу останню картинку.

- Дітки, ви такі розумники і такі хороші. Дуже гарно і правильно виклали казочку по картинках. Давайте ми разом потанцюємо під веселу музику.

Музикотерапія

Інтерактивна вправа «Побудуємо казку»

Вихователь пропонує побудувати казку з геометричних фігур.

Вихователь. - Діти, то хто посадив ріпку? (Дід)

Показує великий синій трикутник.

-  Ось цей великий трикутник - наш дідусь. Давайте ми поставимо його першим.

Вихователь пропонує дитині поставити трикутник на мольберт.

-  Якого кольору трикутник? (Синього).

-  Виходить, що у нашого діда сині штани.

- Де дід посадив ріпку? (На городі)

- Давайте ми покажемо, як він це робив.

Імітація всіма дітьми копання і сіяння ріпки.

- Яка виросла ріпка? (Велика)

- Давайте покажемо, як дід ішов на город. Старенький він, напевно у нього спина болить. Ішов дід: гуп-гуп, гуп-гуп.

Діти імітують ходьбу діда.

Вихователь. - Як дід кликав бабу? (Ходи, бабо, не лежи, ріпку вирвати допоможи!)

Показує менший зелений трикутник.

- Ось цей зелений трикутник - наша баба. Давайте ми поставимо її наступною, після діда.

Вихователь пропонує дитині поставити зелений трикутник на мольберт.

- Давайте, дітки, покажемо, як баба йшла на город. Помаленьку, в неї ніжки болять: шур-шур, шур-шур.

 Діти імітують ходьбу баби.

Вихователь. - Як баба кликала внучку? (Ходи, внучко, не лежи, ріпку вирвати допоможи!)

Показує ще менший червоний трикутник.

-  Ось цей червоний трикутник - наша внучка. Давайте ми поставимо її наступною, після баби.

Вихователь пропонує дитині поставити червоний трикутник на мольберт.

- А внучка - спритненька дівчинка і швидко прибігла на город.  Покажіть, як поспішала внучка на допомогу.

   Діти імітують біг внучки.

Вихователь. - Як внучка кликала собачку? (Ходи, собачко, не лежи, ріпку вирвати допоможи!)

Показує чорного трикутника.

- Це - наш собачка. Де ми його поставимо? (Після внучки)

Вихователь пропонує дитині поставити чорний трикутник на мольберт.

Вихователь. - Як собачка кликала кицю? (Ходи, кицю, не лежи, ріпку вирвати допоможи!)

Діти виставляють на мольберт коричневого трикутника - кицю.

- Як киця кликала мишку? (Ходи, мишко, не лежи, ріпку вирвати допоможи!)

Діти виставляють на мольберт трикутника сірого кольору - мишку.

Вихователь. - Ось ми й з вами побудували нашу казочку.

- Хто рвав ріпку?

Вихователь почергово показує на схематичну модель казки, спонукаючи діток до побудови речення з однорідними членами: «Ріпку рвали дід, баба, внучка, собачка, киця, мишка».

Вихователь. - Коли прийшла мишка, то ріпку вирвали? (Так).

- Ой, як добре, давайте поплескаємо в долоньки! Молодці, гарно ви казочку розказали нашим гостям. Розкажіть її ще вдома мамі, татові, бабусі з дідусем, братику чи сестричці.

Ріпка. - Дякую, вам дітки, за те, що ви так гарно знаєте казочки. За це я вам приготувала сюрприз. Загляньте-но ще у коробочку. Це мої маленькі сестрички-ріпки. Пригощайтеся на здоров'я!

Діти дякують і пригощаються цукерочками чупа-чупсами.

Підготувала вихователь Гаврильчик О.В.