ПРОГРАМА "Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільників": авторський підхід

Пояснювальна записка

В часи економічної скрути, складних життєвих реалій важливою залишається проблема профілактичної роботи щодо вироблення у дітей навичок безпечної життєдіяльності.

Основи безпеки життєдіяльності (ОБЖД) - наука, що вивчає проблеми безпечного перебування людини в довкіллі. Сьогодні виникла величезна необхідність навчати дітей свідомо ставитися до свого здоров'я, питань особистої безпеки та безпеки життєдіяльності вже з раннього дошкільного віку. З кожним роком збільшується кількість травмованих дітей внаслідок несформованих навичок поведінки з предметами побуту, речами, незнайомими людьми та в різних екстремальних ситуаціях. Зростає потреба в систематичній роботі з дошкільниками, виробленні в них свідомої, осмисленої позиції щодо безпеки життєдіяльності.

На наше переконання в програмі «Я у Світі» питання ОБЖД передбачені недостатньо і не в повній мірі та не систематизовані належним чином за всіма віковими групами. Виникла потреба в їх значному розширенні, удосконаленні, глибокому аналізі та систематизації за віковими періодами дітей: ранній вік, молодший дошкільний вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік.

Метою Програми «Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільника» є навчання дітей способів регулювання власною поведінкою в довкіллі, серед людей, предметів, в умовах стихійних природних явищ і катастроф.

Основні завдання і цілі Програми спрямовані на ознайомлення з основними предметами побуту, явищами, особливостями стосунків між людьми, що можуть спричинити хвороби, травми, недуги, викликати переляк, страх чи небажані стреси, а також вироблення елементарних умінь і навичок безпечної поведінки в різних ситуаціях і контактах.

Структура та зміст Програми

Програма побудована на основі концептуальних засад розвитку і виховання дитини дошкільного віку з урахуванням її природи, вікових особливостей та індивідуальних можливостей, дотримання принципів гуманізації та демократизації, врахування головних аспектів особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти. При її розробці бралися до уваги всі нормативні документи, а також зміст та вимоги  програми «Я у Світі» з питань ОБЖД. Програма «Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільника» є практичним удосконаленням програми «Я у Світі».

Програма складається з 5 розділів:

І.    Дитина і побут.

ІІ.   Дитина і вулиця.

ІІІ. Дитина і гра.

ІV. Дитина і природа.

V.  Дитина і її здоров'я.

Програма не є догмою, а тому залишає багато простору для творчої ініціативи. Робота з дітьми повинна проводитись у різні режимні моменти систематично, послідовно, з максимальним використанням активних методів та прийомів навчання і виховання дошкільників. 

Форми роботи з дошкільниками:

- тематичні заняття з основ здоров'я (валеології, ОБЖД);

- інтегровані заняття (різні розділи програми + ОБЖД);

- ігрова діяльність;

- театралізована діяльність;

- свята, розваги, дозвілля, конкурси тощо;

- бесіди (індивідуальні, колективні);

- екскурсії, цільові прогулянки;

- читання художньої літератури з використанням українського фольклору;

- творча діяльність дітей;

- психологічні тренінги;

- психогімнастика;

- пошуково-дослідницька діяльність;

- моделювання ситуацій правильної поведінки в надзвичайних ситуаціях;

- розв'язування логічних завдань, аналіз небезпечних ситуацій;

- розвивальні дидактичні ігри з основ здоров'я;

- виставка наочних посібників, наочної агітації, розгляд ілюстративного матеріалу з ОБЖД тощо.

Робота з ОБЖД не має обмежуватися лише навчанням дітей норм і правил безпечної поведінки. Їх необхідно також навчати обачності, уміння орієнтуватися та швидко реагувати і діяти в екстремальних ситуаціях. Неприпустимими є застосування так званої «шокової» терапії з акцентуванням на страшних наслідках пожеж, повеней, блискавки, ураження струмом, укусі тварин тощо.

Такий підхід може травмувати психіку дитини, призвести до стресів, тривоги. Важливого значення слід надавати психологічній готовності дітей до сприйняття інформації про небезпеку та практичним діям у надзвичайних ситуаціях.

Максимальний ефект досягається, якщо освітня робота ведеться систематично і у напрямку «дитячий садок - діти - батьки».

Далі дивитися прикріплені файли

 

Прикріплені файли